Planorul prăbuşit nu poate fi ridicat din cauza vremii. Probele au fost acoperite cu huse speciale. Între timp, apar acuzaţii grave referitoare la căutările din vară
0
Elicopterul care trebuia să preia bucăţile din planor nu a putut ajunge luni în zonă din cauza vremii. Nici astăzi din cauza ninsorii, epava nu poate fi ridicată.
UPDATE 17.45. Reprezentanţii ISU Braşov au emis un comunicat din presă prin care neagă acuzaţiile făcute de Mircea Opriş, dar şi existenţa unui plan de căutări întocmit de acesta. „În primul rând, precizăm că ISU Braşov nu deţine niciun plan transmis de către Asociaţia Naţională a Salvatorilor Montani din România, iar dacă ar fi existat un astfel de document, cu siguranţă acesta ar fi deţinut şi de cei care l-au elaborat.În privinţa planurilor de căutare, acestea au fost realizate de specialişti aparţinând Serviciilor Publice de Salvamont Braşov şi Săcele, Jandarmeriei Montane, Poliţiei, vânătorilor de munte, Aeroclubului României şi specialişti în planorism.
Printre persoanele care au coordonat acţiunile de căutare şi au făcut parte din punctul de comandă organizat în localitatea Predeal, se numără şi şeful Salvamont Braşov. În toată perioada desfăşurării misiunilor de căutare, s-a lucrat în echipă, pentru identificarea posibilelor zone în care s-ar fi putut prăbuşi planorul.
De asemenea, în zona vârfului Postăvarul s-au efectuat căutări atât pe cale aeriană, cu elicoptere, avioane de mici dimensiuni şi drone, cât şi pe cale terestră, cu echipe mixte formate din personal ISU, Serviciul Salvamont, jandarmi montani şi vânători de munte. În zona Muchia Cheii, locul în care a fost identificat planorul, au fost derulate 12 acţiuni de căutare, desfăşurate în condiţii dificile, din cauza terenului accidentat, pantelor abrupte specifice zonelor montante. Căutările au fost susţinute, însă, din cauza vegetaţiei şi a pădurii dese din zona respectivă, planorul nu a fost identificat. Suplimentar, pe lângă verificările traseelor de căutare stabilite, în toată această perioadă, echipele au verificat toate informaţiile primite care ar fi putut conduce la găsirea planorului.
Au fost parcurse peste 300 de trasee sau zone montane, iar aria de căutare aeriană a cuprins aproximativ 46.100 km2, incluzând şi căutările punctuale în diferite alte zone, pe baza datelor primite, arealul de căutare fiind unul foarte mare, din cauza lipsei unor informaţii relevante privind traseul de deplasare al planorului, timpul de zbor sau existenţa vreunui sistem de localizare a acestuia“, se arată în comunicatul Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă Braşov.
UPDATE 12.35. Nici astăzi, din cauza ninsorii abundente, elicopterul care trebuia să preia bucăţile din planorul părbuşit nu a putut ajunge în zonă. Probele sunt însă foarte bine conservate şi au fost acoperite cu huse speciale pentru a nu fi compromise. „Din cauza vremii epava nu a putu fi ridicată. Planorul a fost însă îmbalotat, acoperit cu huse speciale foarte rezistente la intemperiile vremii şi va putea fi ridicat imediat ce condiţiile meteo vor permite aceste lucru“, ne-a declarat Ramona Diaconu, purtător de cuvânt al Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Braşov.
După ce toate probele vor fi ridicate vor fi duse la Aeroclubul din Ghimbav şi ulterior la sediul Centrului de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile (CIAS)din Bucureşti unde vor fi supuse unei expertize pentru stabilirea cauzei prăbuşirii. Procurorii aşteaptă şi rezultatele preliminare ale cauzei morţii pilotului Mircea Crăciun.
Între timp apar acuzaţii grave cu privire la modul în care s-au desfăşurat căutările. Preşedintele Asociaţiei Naţionale a Salvatorilor Montani din România spune că a predat un plan Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă Braşov şi că zona în care s-a găsit acum planorul era printre priorităţi. „Planul se află la ISU Braşov. Am fost rugat să fac acest plan. Zona asta era planificată de mine, era chiar prima zonă de căutări. După aia nu m-a mai contactat nimeni, pentru că a preluat domnul Arafat treaba. Aceea era prima zonă, pentru că eu m-am interesat la cei care fac zboruri cu planoarele în zona asta... Cum au căutat, nu ştiu. Îmi pare rău că nu mai am planurile, că eu le-am dat”, a explicat Mircea Opriş pentru mytex.ro.
Reprezentanţii ISU Braşov nu au comentat până acum acuzaţiile, dar au spus zilele trecute că zona în care a fost găsit planorul a fost verificată în vară. Practic s-a dat vina pe vegetaţia mult prea deasă.„În cursul verii, Masivul Postavarul, o zonă de peste o mie de hectare, a fost inclusă în arealul de căutare de mai multe ori, cu personal de la Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă, de la Jandarmeria Montană, inclusiv cu alpinişti în zonele abrupte, precum şi cu alte forţe venite în sprijin. De asemenea, zona a fost verificată şi din aer atât cu elicoptere, cât şi cu drone, dar cu toate eforturile depuse, aparatul de zbor nu a putut fi identificat din cauza pădurii foarte dese. Misiunea de identificare a aeronavei a rămas permanentă pentru personalul din zonă, care au efectuat verificări, de mai multe ori, pe baza indiciilor furnizate de la persoanele care au frecventat zona ca turişti. Acum, o astfel de sesizare s-a confirmat“, se mai arată în comunicatul Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă.