Ce afaceri merg cel mai bine pentru tinerii investitori din oraşele de provincie. Sfatul specialistului: domenii profitabile şi accesibile

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Oportunităţile de a dezvolta afaceri pentru tinerii care locuiesc în oraşele de provincie sunt destul de reduse. Cu toate acestea, specialiştii spun că există domenii care pot fi totuşi o portiţă de a intra în lumea antreprenoriatului. Pentru zonele de câmpie, agricultura rămâne cea mai la îndemână oportunitate, în timp ce în restul zonelor serviciile sunt cele mai profitabile.

Foarte mulţi tineri visează să-şi deschidă o afacere. Fie pentru că vor să fie proprii şefi, fie fiindcă îşi imaginează că îşi pot îmbunătăţi viaţa din punct de vedere financiar şi profesional. Specialiştii în afaceri spun însă că tinerii au din ce în ce mai puţine şanse să-şi deschidă o afacere cu forţe proprii. Şi asta în special în oraşele de provincie, unde mediul de afaceri pare îngheţat. Romeo Floareş, şeful Camerei de Comerţ Botoşani, un specialist în mediul de afaceri, spune că există totuşi modalităţi prin care tinerii investitori pot pune pe picioare, ”start-up-uri”. 

Agricultura o oportunitate în provincie

Specialistul botoşănean, spune că pentru tinerii din provincie în special şi mai ales din zonele cu numeroase terenuri agricole, agricultura este o bună oportunitate. ”Sectorul rural este o oportunitate. Şi aici mă refer la programul PNADR care a dat drumul deja la câteva finanţări şi sunt în implementare proiecte care vizează tineri fermieri. Se pune accent pe agricultura ecologică de ceva vreme şi este un domeniu unde există suficiente oportunităţi în special pentru tineri, care ştiu să se informeze mai bine şi mai ales au o deschidere şi adaptabilitate ridicată”, spune Romeo Floareş. 

Totodată sunt căutate culturile speciale, nu neapărat pe suprafeţe mari, dar cu căutare în general în străinătate sau în supermarketuri. Un bun exemplu este armurariul, un scaiete folosit în industria farmaceutică din Uniunea Europeană. Un tânăr fermier botoşănean, Bogdan Panţiru, a reuşit să obţină contracte cu societăţi din industria farmaceutică din Austria pentru armurariul pe care îl planta pe 50 de hectare de teren. 

Mai sunt şi culturi de pawlonia, ideale pentru cherestea şi cu ritm rapid de creştere, dar şi cele de salcie energetică, printre afacerile de nişă din agricultură şi destul de căutate în spaţiul european. Totodată, Romeo Floareş spune că terenuri agricole se află la discreţie în special în judeţele agrare, pământul fiind de multe ori vândut la preţuri de nimic de sătenii prea bătrâni să-l lucreze. 

Serviciile şi activităţile de nişă pentru oraşele mari

Specialistul botoşănean spune că o altă oportunitate de afaceri pentru tineri în România sunt serviciile de orice natură. Ideal ar fi însă ca afacerea să fie deschisă în oraşele mari ale României. ”Indiferent de ce serviciu oferi cuiva, acel serviciu va trebui să fie necesar pentru cât mai multe persoane şi să aibă un preţ pe care majoritatea populaţiei să şi-l permită. În general în oraşele mici serviciile merg destul de prost pentru că există concepţia că ”nu-i dau ban la altul, las că fac eu singur”, de multe ori rău, de multe ori prost, dar asta este mentalitatea.

image

 Romeo Floareş şeful Camerei de Comerţ din Botoşani FOTO Cosmin Zamfirache

Serviciile merg în oraşele mari unde există vaduri comerciale cu o clientelă bine definită, cu populaţie suficientă pentru a crea consum. Sunt mult mai profitabile decât oraşele de provincie”, spune Floareş. Firmele de servicii de asemenea trebuie să găsească o nişă sau o clientelă exclusivistă în oraşele mari, prin care să poată supravieţui sau evolua. Iar exemplele sunt numeroase de la frizerii pentru câini, curăţenie la domiciliu sau saloane de tatuaj, afaceri care în oraşele mici de provincie nu au succesul scontat.

Afaceri mici şi accesări de fonduri europene

Specialistul botoşănean precizează că în ultima vreme sumele care trebuiesc investite pentru realizarea unei afaceri serioase şi stabile au crescut la cote alarmante. Floareş mai spune că cea mai bună şansă pentru un tânăr investitor este să încerce să acceseze fonduri europene sau diferite programe naţionale. 

”Este foarte greu pentru un tânăr să înceapă acum. Nevoia unui capital consistent pentru a începe este evidentă, pentru că dacă acum 10-15 ani discutam de a pleca cu 250 de milioane de lei vechi, acum este aproape imposibil. Dar din păcate nu-ţi ajunge nici să-ţi faci o afacere foarte mică de genul unei tutungerii. Capitalurile pentru un bussiness care să aducă plus valoare trebuie să fie mult mai mari. Rămâne ca alternativă creditarea bancară, care însă presupune ipoteci şi alte riscuri. O variantă bună pentru tinerii investitorii sunt însă fondurile europene. Deocamdată sunt blocate, dar până în 2020 rămân o speranţă pentru tinerii care vor să-şi facă o afacere serioasă şi mai ales stabilă, durabilă”, spune Floreş.

Mai rămâne şi varianta ”ciubucurilor”, mai ales în oraşele mici de provincie. Mici afaceri, de genul foto-video, hand-made sau alte bussines-uri sezoniere sau de mică amploare în sfera serviciilor pot fi o variantă în aceste zone. De altfel, reprezentanţii Camerei de Comerţ Botoşani spun că s-a înmulţit numărul PFA-urilor sau AF-urilor, destinate în special acestor activităţi comerciale de mică amploare.

”Adaptabilitatea şi studiul esenţiale în afaceri”

Şeful Camerei de Comerţ din Botoşani spune că totuşi cheia succesului în afaceri  o reprezintă şi atitudinea antreprenorului. Acesta precizează că adaptabilitatea la piaţă în special în România este esenţială. La fel ca şi studiul şi o cât mai bună pricepere în domeniu. „Teoretic, în domeniul în care te apuci să faci ceva trebuie să ai oarecare cunoştinţe. Să te pricepi. Măcar să ştii despre ce este vorba şi să fii deschis pentru a învăţa şi studia. Există destule surse de informare, acţiuni, workshopuri, seminare. 

Există locuri şi oameni care te pot învăţa. Adaptare la domeniu, la business şi la ţară este esenţială. După cum vedeţi avem grade de adaptabilitate diferite şi de aici şi de aici gradele de succes sunt diferite. Sunt persoane care au dislocat afaceri din Botoşani, le duc în altă parte în ţară, le transformă, se adaptează pieţei. În România, unde este instabilitate, adaptabilitatea şi studiul sunt esenţiale în afaceri”, spune Romeo Floareş.

Vă recomandăm să citiţi şi următoarele ştiri:

Acţionarii Euroins trebuie să aducă de acasă 200 de milioane de lei până la sfârşitul acestui an şi tot atât până la finele lui 2016

România după 20 de ani de comerţ modern: De la minunea Mega Image, la o reţea de 1.500 de magazine de retail

Botoşani



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite