A fost nevoie de opt ani pentru ca 25 de copii cu autism să fie integraţi în şcolile normale din Bistriţa-Năsăud
0Comunitatea bistriţeană a înţeles, după opt ani, că cei mici cu autism pot fi integraţi cu succes în învăţământul de masă. Acest lucru implică eforturi deosebite din partea profesorilor, a părinţilor şi a terapeuţilor. 40 de cadre didactice care au sprijinit încadrarea copiilor cu probleme în clase normale au fost recompensate miercuri.
Miercuri, 40 de profesori, învăţători şi educatori din Bistriţa-Năsăud au fost recompensaţi pentru eforturile deosebite depuse în ultimii doi ani. Aceştia au reuşit ceea ce nu au putut să facă puţinele programe guvernamentale dedicate copiilor cu autism: să îi integreze în învăţământul de masă.
Ana Dragu, cea care conduce Centrul de Resurse şi Referinţă în Autism „Micul Prinţ” Bistriţa s-a chinuit 6-8 ani să-i facă pe profesori să înţeleagă că doar cu ajutorul lor copiii cu autism pot să aibă parte de învăţământ normal, care să le garanteze şi integrarea socială.
În prezent 369 de copii cu cerinţe educaţionale speciale, dintre care 25 cu autism frecventează şcoli sau grădiniţe normale, majoritatea fiind situate în oraşe. Copiii care au şi 3-4 ani sunt însoţiţi de terapeuţi, care stau alături de ei la şcoală şi îi ajută să înţeleagă mai bine ce au de făcut şi să răspundă cerinţelor
După cele 4 ore pretrecute la şcoală, copiii cu autism continuă terapia la centrul specializat, iar când aceştia ajung acasă procesul de recuperare nu este întrerupt, ci continuat de către părinţi. Eforturile sunt uriaşe din partea părinţilor, a profesorilor şi a terapeuţilor, însă cu fiecare an îi apropie pe copii de normalitate.
„Aceste 8 ore de intervenţie zilnică nu pot fi suportate şi garantate de Guvern. E nevoie de un efort foarte mare din partea părinţilor, dar şi a comunităţii”, a precizat cu emoţie în glas Ana Dragu în cadrul celei de-a doua ediţii a Premiilor Antidiscriminare.
Profesorii premiaţi recunosc că nu ar fi putut să facă faţă dacă terapeuţii centrului nu îi învăţau practic cum să lucreze cu un copil cu autism. Deşi recunosc că eforturile nu au fost deloc mici, spun că satisfacţiile oferite sunt şi ele enorme.
„Anul trecut am avut un băiat în clasa a VIII-a. Nimeni nu a vrut să-l primească să-şi termine şcoala generală şi l-am primit noi la Liceul de Muzică. Nu vorbea deloc, însă am reuşit să comunicăm încet, încet printr-un limbaj muzical. Am reuşit să vorbesc cu el prin intermediul pianului. Am simţit că am reuşit astfel să intru în sufletul său”, spune Dorina Raţiu, care predă la Liceul de Muzică „Tudor Jarda”, vioară, pian şi teorie muzicală.
Acesta este al doilea copil cu autism pe care încearcă şi reuşeşte să-l integreze în învăţământul de masă. Primul a fost chiar Dudu, fiul Anei Dragu, despre care spune că are un auz absolut şi că a început să compună muzică încă din clasa a II-a.
Vă mai recomandăm: