FOTO Vis devenit realitate: au aşteptat să se contruiască un pod timp de 117 ani

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Podul peste Mureş, între localităţile arădene Sânpetru German şi Pecica, a fost inaugurat astăzi, scurtând astfel distanţa dintre acestea cu 40 de kilometri.

Mai exact, prin construirea podului, distanţa dintre Pecica şi Sânpetru German se scurtează cu 38,45 kilometri, fiind de doar 8,45 km, faţă de parcursul ocolitor Pecica – Arad – Felnac - Sânpetru German, în lungime de 46 de km.

Lungimea podului este de 610 m, valoarea lucrării fiind de 28.953.715,37 lei, bani alocaţi din bugetul Consiliului Judeţean Arad.

„Vorbim despre cea mai mare investiţie făcută din fondurile Consiliului Judeţean Arad. Este pentru prima dată în 100 de ani când se construieşte un pod peste râul Mureş din fonduri locale! Este o realizare cu care mă mândresc şi care vine să completeze seria promisiunilor pe care le-am făcut către arădeni când am fost ales preşedinte de Consiliu Judeţean pentru prima dată. Dacă în perioada în care am fost senator am reuşit să atragem fonduri pentru podul de la Săvârşin şi pentru finalizarea punţii pietonale de la Conop, în mandatele mele de preşedinte al Consiliului Judeţean s-au construit podurile de la Bocsig şi, acum, de la Pecica, poduri care vin să întregească şi să «lege» judeţul peste cele două importante râuri: Mureş şi Criş”, a declarat Nicolae Ioţcu, preşedintele Consiliului Judeţean Arad.

Lucrarea face parte din strategia de dezvoltare pe care Nicolae Ioţcu, preşedintele Consiliului Judeţean Arad, a întocmit-o în vederea dezvoltării zonei de sud a judeţului, aici fiind incluse şi o serie de alte proiecte, dintre care cel mai important este podul peste râul Mureş, pod care face legătura între Pecica şi Sânpetru German, comuna Secusigiu.

Noul pod face legătura directă între Pecica şi localităţile de pe malul stâng al Mureşului: Zădăreni, Felnac, Sânpetru German, Secusigiu, Satu Mare, şi în continuare, spre localităţile din judeţul Timiş: Periam, Sânnicolaul Mare, Igriş, Cenad,  respectiv cu localităţile din aval pe malul drept al Mureşului: Semlac, Şeitin, Nădlac (pe DJ 709D). Importanţa strategică a acestui pod depăşeşte, însă, graniţele ţării, fiind un reper important în întreaga regiune, inclusiv în legăturile cu Ungaria şi Serbia, pentru dezvoltarea Regiunii Dunăre-Criş-Mureş-Tisa (DKMT)

„Economia din această zonă, potenţialul economic mai precis, a reprezentat un factor determinant. Peste 45.000 de locuitori vor avea acces facil spre zonele industriale din Pecica şi Arad. Şi, de asemenea, reversul poate fi contabilizat. Preconizez că noi investitori vor veni în zona Secusigiu-Felnac, avizaţi de faptul că ar putea avea forţă de muncă inclusiv din zonele deja industrializate, cum ar fi Pecica sau Arad. Investiţia în podul rutier peste râul Mureş, pe DJ 709 E, este deosebit de importantă şi necesară pentru locuitorii de pe cele două maluri ale Mureşului, asigurând confort şi siguranţă în trafic. Nu trebuie neglijat nici argumentul enunţat anterior, faptul că prin scurtarea timpului de transport dintre localităţi, cererea şi oferta de locuri de muncă devin mai atractive, contribuind la creşterea nivelului de trai”, a completat Nicolae Ioţcu.
Podul continuă cu construcţia celor două tronsoane de drum, primul, de la rampă, la Sânpetru German, pe DJ 709 E şi cel de-al doilea, de la rampă, la Pecica, investiţii susţinute din bugetul Consiliului Judeţean Arad.

De asemenea, în perioada de exploatare a podului, estimată la 120 de ani, impactul asupra mediului va fi benefic prin reducerea emisiilor de noxe şi praf. Timpul de traversare a Mureşului se estimează să fie realizat în doar 35 de secunde, faţă de 30 de minute cât era până în acest moment, prin clasica metodă, cu bacul.

Povestea podului

Povestea podului este una veche, începută în secolul XIX când, în paralel cu creşterea cerinţelor de transport, a apărut necesitatea construirii unui pod peste Mureş la Pecica. Conducerea localităţii, în frunte cu primarul, a făcut demersuri la conducerea monarhiei în acest sens. După o perioadă lungă, solicitarea a fost aprobată, elementele podului au fost confecţionate cu inscripţia „Pecica” în limba maghiară şi transportate la faţa locului. Locuitorii au fost încântaţi, sperând că li s-a îndeplinit visul şi vor avea posibilitatea trecerii permanente pe malul celălalt al Mureşului.

Singurii care s-au opus au fost marii gospodari, deoarece existenţa podului ar fi uşurat transportul produselor agricole din Banat la Pecica, ceea ce ar fi dus la scăderea preţului cerealelor de pe piaţa pecicană.

În urma demersurilor lor, din ordinul Vienei, podul a fost donat localităţii Lipova, unde a fost montat, iar Pecica a rămas cu podul plutitor (numită de pecicani „compă”), pod care a funcţionat până în această vară ca singurul mijloc de transport între cele două maluri.

Trecea Mureşul cu compa şi admira peisajul

Profesorul pensionar de biologie Ioan Moldovan, autorul volumului „Pecica şi Mureşul”, spune că în ultimii 50 de ani a trecut râul cu compa de cel puţin 1000 de ori, chiar şi două ori pe săptămână.

„Indiferent de anotimp, am admirat peisajul superb şi am simţit briza apei, fiind de fiecare dată o senzaţie. Priveliştea de pe pod trebuie să fie şi mai frumoasă, dacă ne oprim un moment” spune profesorul Moldovan. Podul metalic peste Mureş, între Lipova şi Radna, lung de 144 metri, cu partea carosabilă de 5,50 m şi două trotuare de 1,5 m, a fost dat în folosinţă în anul 1896. Astăzi, 117 ani mai târziu, dorinţa pecicanilor a devenit realitate, iar podul peste Mureş a fost inaugurat!

Vă mai recomandăm: FOTO VIDEO Cum va fi schimbată viaţa unor localnici după înlocuirea unei tehnologii vechi de peste 100 de ani

VIDEO Cel mai vechi pod al Băii Mari a fost reabilitat

Arad



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite