Societatea de Transport Public Alba Iulia măsoară percepţia călătorilor privind calitatea serviciilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Autobuze ale STP Alba Iulia
Autobuze ale STP Alba Iulia

Societatea de Transport Public din Alba Iulia este partener cu societăţile de transport public din Atena, Lisabona, Toulouse, Graz şi Plovdiv în aplicarea unei metode noi la nivel european, denumită ENERQI, prin care este măsurată percepţia călătorilor asupra calităţii serviciilor de transport public.

Proiectul a început de aproape trei ani, timp în care, în autobuzele care circulă în Alba Iulia, au fost aplicate o serie de chestionare călătorilor care au dorit să devină observatori ai calităţii, cu privire la o mulţime de aspecte care privesc percepţia lor cu privire la serviciile oferite de STP. S-a încercat, pe cât posibil, menţinerea aceloraşi observatori care au primit chestionare, cu aproximativ acelaşi conţinut, în mod constant (lunar). 

sondaj

De exemplu, întrebările au vizat aspecte precum: starea autobuzelor, comfortul, posibilităţile de achiziţionare a biletelor, aglomeraţie, siguranţa personală în staţii şi în autobuze, comportamentul şoferilor şi al personalului etc. Răspunsurile oferite de către călători au fost prelucrate lunar cu ajutorul unui instrument online special dezvoltat în cadrul proiectului ENERQI, capabil să ofere grafice detaliate şi să indice imediat incidentele apărute pe parcursul unei călătorii.

În funcţie de aceste rezultate obţinute de la călători, STP Alba Iulia a realizat îmbunătăţiri semnificative în ultimii ani: realizarea unui site de informare (www.stpalba.ro) care include şi un routeplanner, introducerea ticketingului electronic, panouri de informaţii în peste 70% din staţii, o linie verde pentru propuneri şi sugestii legate de transportul public, anunţuri vocale în autobuze şi în staţii, valabilitatea de o oră a biletelor, posibilitatea de a achiziţiona bilete prin SMS, hărţi ale liniilor de transport public, cursuri pentru şoferi şi multe altele. 

ENERQI este acronimul titlului "Eficienţa energetică prin utilizarea observaţiilor primite zilnic de la

sondaj

utilizatori asupra calităţii serviciului de transport public pentru îmbunătăţirea acestuia", finanţat în cadrul apelului IEE 2009 – IEE/09/718/SI2.558241, şi implementează acest sistem novator de monitorizare a calităţii în transportul public care presupune un cerc al calităţii: observaţii iniţiale – îmbunătăţiri realizate – observaţii ulterioare (pentru a se observa îmbunătăţirea percepţiei). 

În proiect au fost recrutaţi până acum 528 de observatori ai calităţii (clienţi STP) care au făcut peste 2500 de observaţii. Proiectul se va finaliza în luna mai a acestui an dar societatea de transport public din Alba Iulia doreşte continuarea utilizării acestei metode şi după această dată (de altfel, Tursib Sibiu şi-a anunţat intenţia de a aplica această metodă de evaluare a satisfacţiei călătorilor pe baza experienţei acumulate de STP Alba Iulia). 

Partenerii STP Alba Iulia în acest proiect sunt Uniunea Română de Transport Public (celălalt partener român), DTV Consultants (Olanda – coordonatorul proiectului), TISSEO – SMTC şi TISSEO (Franţa, Toulouse), TIS şi CARRIS (Portugalia, Lisabona), Austrian Mobility Research FGM-AMOR şi Holding Graz Linien (Austria, Graz), Consiliul Judeţean Lancashire (Marea Britanie), Centrul pentru Surse Regeneabile de Energie (Grecia), POLIS (Belgia) şi Agenţia pentru Energie Plovdiv.

Alba Iulia



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite