Recomandările unui arhitect celebru pentru Alba Iulia: spaţii verzi, locuri de joacă, zone pietonale şi piste de biciclete

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Cetatea Alba Carolina. Foto: Romulus Opriscan
Cetatea Alba Carolina. Foto: Romulus Opriscan

Mai multe spaţii verzi, conectarea Cetăţii Alba Carolina cu restul oraşului, locuri de joacă pentru copii de toate vârstele şi piste de biciclete sunt doar o parte din recomandările cunoscutului arhitect Jan Gehl pentru a transforma Alba Iulia într-un Oraş atractiv pentru locuit în secolul XXI.

După o vizită la Alba Iulia, arhitectul a realizat un studiu prin care arată care ar fi paşi de urmat pentru ca Cealaltă Capitală să se ridice la standardele marilor oraşe ale lumii în ceea ce priveşte calitatea vieţii. În urmă cu un an, Jan Gehl era prezent la Alba Iulia pentru a susţine conferinţa pe tema ”Oraşe atractive pentru locuit în secolul XXI”. Omul care a reuşit să schimbe calitatea vieţii în oraşe precum Moscova, Copenhaga, New York, Sidney şi multe alte metropole, prof. dr. arh. Jan Gehl, a venit să împărtăşească puţin din ceea ce înseamnă şi cum se poate schimba un oraş pentru a fi atractiv de locuit în secolul XXI.

Gehl Architects a elaborat un studiu privind starea actuală a spaţiilor publice din Alba Iulia, denumit Alba Iulia către un oraş pentru oameni şi cultură. Scopul acestui raport a fost de a analiza relaţia dintre spaţiile publice şi spaţiile private şi modalitatea în care acestea pot influenţa şi dezvolta comportamentul de lungă durată a societăţii umane. Studiul publicat de Gehl Architects arată discrepaţa dintre centrul oraşului unde spaţiile primitoare în care albaiulieni să-şi petreacă timpul lipsesc cu desfăvârşire şi partea de Cetate a oraşului unde, pe timp de vară, se mută întreaga activitate a celor care vor să se bucure de timp în aer liber.

Soluţiile propuse de arhitect par destul de simple însă greu de realizat având în vedere că transformarea oraşului într-un loc atractiv pentru oameni presupune eliminarea unor parcări şi transformarea unor străzi în pietonale. Jan Gehl propune transformarea părţii de nord a cetăţii într-un hub creativ cu studiouri şi workshop-uri la care să poată avea acces oricine şi de asemenea suţinerea artiştilor locali oferindu-le spaţii de creaţie cu o chirie mică, în schimbul unor expoziţii.

Imagine aeriană a oraşului Alba Iulia/Sursa foto

Tot legat de cetate ar fi îmbunătăţirea conexiunii dintre cetate şi restul oraşului prin identificarea unor noi puncte de intrare în catete, unul din exemple fiind la intersecţia străzilor Gemina şi Nicolae Bălcescu. Şi Universitatea „1 Decembrie 1918” ar putea fi conectată mai activ la Cetatea Alba Carolina prin foloirea unor spaţii pentru diferite cursuri sau lecturi, chiar şi eleborarea unui program pentru încurajarea studenţilor să-şi dezvolate propriile afaceri în interiorul cetăţii. Principala probelmă deja cunoscută albaiulienilor şi confirmată de arhitectul olndez, rămâne lipsa spaţiilor destinate oamenilor din centrul oraşului. O soluţe pentru a face şi din vechiul oraş un punct atractiv ar fi transformarea parcului şi a zonei Iuliu Maniu într-un spaţiu public prin desfinţarea parcării şi conectarea acesteia cu parcul.

Şi clădirea primăriei Alba Iulia ar putea deveniu mai primitoare dacă intrarea s-ar muta în partea dreaptă a clădirii şi zona din faţă ar fi reamenajată pentru a fi mai sigură pentru trecători şi cei care vor să-şi petreacă timpul în zonă. De asemenea parcarea din faţa primăriei ar putea fi transformată într-o parcare pentru bicicletă.

În raportul realizat de Gehl Architects pietonii şi biciclişti ocupă un rol foarte important de aceea cel mai mare accent este pus pe ei. Eliminarea benzinăriilor din oraş pentru a pietonale, îngustarea străzilor cum ar fi Calea Moţilor, pentru a putea extinde zona de trotuar şi spaţiu vere, un culoar vedre cu pistă de biciclete în exteriorul cetăţii alte propuneri pentru ca Alba Iulia să devină un oraş atractiv de locuit.

Jan Gehl este un arhitect danez în vârstă de 80 de ani a cărui carieră s-a concentrat pe îmbunătăţirea calităţii vieţii urbane prin reorientarea designului oraşelor către pietoni şi biciclişti.

Citiţi şi:

Primul român ajuns primar în Spania lucrează fără salariu pentru comunitate: „M-au votat spaniolii din comună“

Satul din Apuseni care dispare cu încetinitorul. Cum era viaţa la Muntari, locul unde oamenii trăiau din minerit

Minerul legendar din Roşia Montană. A construit şapte biserici şi şcoli în Munţii Apuseni cu banii câştigaţi în subteran

Schiorul din Alba care vrea să ajungă la Olimpiada din Coreea de Sud. Cum se luptă sportivul să strângă 25.000 de euro

Alba Iulia



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite