Oasele fosilizate ale unei reptile zburătoare care a trăit în urmă cu 68 milioane de ani, descoperite lângă Sebeş

Fragmente de oase descoperite la Sebeş. Foto: plosone.org

Oasele fosilizate ale unei reptile zburătoare din epoca dinozaurilor, care a trăit în urmă cu circa 68 de milioane de ani, au fost descoperite în România, în apropierea oraşului Sebeş, judeţul Alba. Potrivit site-ului livescience.com este vorba despre un nou tip de pterozaur, cu o anvergură a aripilor de aproape trei metri.

Informaţiile au fost făcute publice de cercetători de la Societatea Muzeului Ardelean din România, Universitatea din Southampton, Marea Britanie, şi Museau Nacional din Rio de Janeiro, Brazilia. Un studiu care prezintă noul tip de pterozaur a fost publicat în 30 ianuarie 2013, online, în revista ştiinţifică Plos One.

fosila sebes

Oamenii de ştiinţă au decis ca noul tip de reptilă zburătoare să se numească de acum înainte Eurazhdarcho langendorfensis. Potrivit acestora, reptila a făcut făcut parte dintr-un grup de pterozauri denumit Azhdarchidae. Fragmente de schelet au fost descoperite în zona Sebeş-Glod, în Podişul Transilvaniei, unde s-au găsit de-a lungul anilor şi alte fosile foarte vechi. Ultima descoperire importantă este reprezentată de balaurul bondoc.

Fragmene de oase ale acestui dinozaur au fost descoperite la sfârşitul anului 2010, în aceeaşi zonă, de către cercetătorul clujean Matyas Vremir, de la Societatea Muzeului Ardelean din Cluj-Napoca. Tot aici au mai fost descoperite fragmene ale unor rude străvechi ale crocodililor, mamifere, broaşte ţestoase şi alte specii de dinozauri

Erau pterozauri cu gâturi lungi şi ciocuri lungi, aripile lor erau adaptate pentru zborul planat. Anumite caracteristici ale oaselor aripilor şi ale membrelor posterioare indică faptul că aceste vieţuitoare puteau să îşi strângă aripile şi să meargă, la nevoie, pe toate cele patru membre”, a cercetătorul Darren Naish, paleontolog la Universitatea Southampton din Marea Britanie, pentru livescience.com

pterozaur sebes

Pterozaurii au trăit alături de dinozauri şi au dispărut aproximativ în aceeaşi perioadă cu aceştia. Pterozauri de talie mică au apărut în triasic, în urmă cu 230 de milioane de ani.

Ulterior, în jurasic şi în cretacic, au început să se dezvolte forme mai avansate de reptile zburătoare, precum Azhdarchidae.

Alba Iulia