Ce se întâmplă în timpul turbulenţelor, cât de periculoase sunt acestea şi care sunt locurile sigure din avion

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Pentru mulţi dintre cei care călătoresc cu avionul, turbulenţele sunt un motiv de spaimă. Pentru a-i ajuta să înţelegă ce se întâmplă în astfel de momente, un pilot de avion de la cunoscuta companie aeriană British Airways, alături de alţi doi specialişti, au explicat ce se întâmplă în timpul turbulenţelor şi cât de periculoase sunt acestea.

Pilotul şi autorul cărţii „Cockpit Confidential”, Patrick Smith, pilotul companiei aeriane British Airways Steve Allright şi specialistul în siguranţă de zbor de la Asociaţia Britanică a Piloţilor, Steve Landells, au comentat şi explicat problema turbulenţelor de zbor. Cei trei experţi au adus în discuţie inclusiv procesele prin care se produc acestea şi modalităţile prin care piloţii le gestionează.

Potrivit specialiştilor, există tipuri diferite de turbulenţe. Acestea apar atunci când două mase mari de aer, care circulă cu viteze diferite, se întâlnesc. De cele mai multe ori, turbulenţele se produc din cauza furtunilor cu tunete şi a curenţilor de aer care provin de la avioane mai mari.

„Turbulenţele sunt inconfortabile, dar nu sunt, de cele mai multe ori, periculoase. Diferite aspecte ale vremii pot cauza diferite tipuri de turbulenţe. Cel mai comun tip este «Clear Air Turbulence» (n.r. – Turbulenţă în aer clar), care este perfect normal. Curenţii de aer proveniţi de la alte avioane se pot întinde chiar şi pe mii de kilometri. În funcţie de direcţia în care călătorim, planificatorii noştri de zbor aleg să îi evite sau să se folosească de aceşti curenţi pentru a reduce consumul de combustibil, având în vedere că pot zbura, în acest mod, cu 400 de kilometri pe oră. Turbulenţele se produc uneori atunci când curenţii se întâlnesc cu aerul mai lent în mişcare”, explică Steve Allright. În acelaşi timp, Steve Landells, specialist în siguranţă de zbor, precizează că turbulenţele pot apărea uneori şi din cauza capriciilor vremii. Din fericire, furtunile cu tunete sunt uşor de observat, adaugă expertul. 

Pe de altă parte, turbulenţele de siaj sunt un fenomen diferit, periculos, dar rar întâlnit. Acestea sunt cauzate de vârtejuri de aer care se creează atunci când avionul se află la joasă altitudine, iar greutatea menţinerii în aer se lasă pe aripi. Cu cât este mai mare avionul, cu atât sunt mai periculoase turbulenţele. Cu toate acestea, foarte vulnerabile sunt şi avioanele mici. În astfel de situaţii, o tehnică adoptată de piloţi este creşterea treptată a altitudinii. „În ciuda tuturor măsurilor de siguranţă, cred că orice pilot s-a aflat, la un moment dat, într-o astfel de situaţie. Turbulenţele de siaj ar putea dura doar câteva secunde, dar sunt memorabile”, a precizat pilotul Patrick Smith.

Se pot prăbuşi avioanele din cauza turbulenţelor de zbor?

Fie că de vină este frica de zborul cu avionul, fie neplăcerile cauzate de spaţiul înghesuit, mare parte din pasageri nu se simt în largul lor atunci când călătoresc. În timpul turbulenţelor, avionul pare neajutorat în înaltul cerului, dar, exceptând cazurile rare, acesta nu se află în niciun pericol, spune pilotul Patrick Smith. 

E adevărat că printre cele mai comune motive de spaimă, în rândul pasagerilor, se numără turbulenţele. Dar sunt o parte din experienţă, nu un motiv de frică. Copiii, în special, care nu au frici iraţionale, nu se sperie din aceste motive, spune Allright.

Când un avion începe să „tremure” din cauza turbulenţelor, piloţii privesc această problemă drept una inconfortabilă, nu de siguranţă. Cea mai mare grijă a echipajului în acele momente este să calmeze pasagerii. În plus, după asemenea întâmplări, specialiştii inspectează funcţionarea avionului, pentru a se asigura că totul funcţionează cum trebuie. „Aparatele de zbor sunt construite în aşa fel încât să fie pregătite pentru turbulenţe, iar daunele sunt foarte rare”, spune Steve Landells.

image

Piloţii Steve Allright şi Patrick Smith, şi specialistul în siguranţă de zbor, Steve Landells. FOTO Daily Mail

Piloţii evaluează nivelul de gravitate al turbulenţelor din timpul zborului, aşa încât să poată decide ce este mai bine pentru cursul zborului. „Piloţii vor încetini până la un anumit «prag de viteză în caz de turbulenţe», pentru a se asigura că avionul şi zborul nu sunt afectate. Această viteză este apropiată de cea normală, aşa că pasagerii nu observă, de cele mai multe ori, o diferenţă. Pot schimba altitudinea sau ruta. Dar cert este că piloţii rămân foarte calmi în astfel de situaţii. De multe ori încearcă să evite zonele cu turbulenţe, aşa că le reportează către Controlul de Trafic Aerian. Astfel, ceilalţi piloţi ştiu când să schimbe ruta avionului sau altitudinea, astfel încât pasagerii să nu fie deranjaţi sau, în cel mai rău caz, răniţi”, a mai declarat Landells.

Persoanele care resimt mai puţin lipsa de confort cauzată de turbulenţe sunt cele care ocupă locurile din apropierea aripilor avionului. „Aripile se află foarte aproape de centrul gravitaţional al avionului”, spune pilotul Patrick Smith. Pe de altă parte, cei aşezaţi pe locurile dinspre coada avionului vor fi mai afectaţi de astfel de evenimente aeriene.

Călătorii



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite