Şi cam astea erau destinaţiile. Şi pentru ele aveai nevoie de aprobări peste aprobări, trebuia să fi membru de partid sau „fruntaş în muncă”. Iar paşapoartele se depuneau, la întoarcere, obligatoriu la secţia de miliţie.

Majoritatea românilor alegeau Litoralul vara, staţiunile balneare primăvara, vara sau toamna şi staţiunile montane mai ales iarna. Chiar şi în cazul Litoralului era complicat. Cu greu prindeai capetele de sezon, datorită numărului mare de turişti străini care ocupau hotelurile mai ales în sezon. Îmi amintesc şi eu, din copilărie, că ai mei părinţi găseau locuri de cazare în staţiuni precum Venus sau Cap Aurora de-abia la începutul lunii septembrie. Iar turiştii erau obişnuiţi cu acelaşi hotel, aceeaşi staţiune.

După 1989, Litoralul românesc s-a „liberalizat”, pachetele turistice au început să fie vândute de către agenţii iar românii şi-au permis şi Neptun-Olimp (care era vedeta la acea vreme) sau Mamaia în august. Prima destinaţie căutată după Revoluţie a fost Turcia, cu Istanbul. Apoi, au venit în forţă Grecia, circuitele europene, Italia... Apoi, românii au început să se lovească de obţinerea vizelor. De care am scăpat în 2001. Iar de la 1 ianuarie 2007 am aderat la Uniunea Europeană şi putem călători doar pe baza cărţii de identitate. Multe ţări non-UE au renunţat şi ele la vize pentru români sau au uşurat procesul obţinerii vizelor, datorită calităţii noastre de membru UE. Şi chiar dacă nivelul de trai este încă mult sub media UE, s-a îmbunătăţi considerabil faţă de acum 15 ani. Puterea de cumpărare a românului a crescut. Iar românul, inclusiv turistul, a devenit mai educat, mai sigur pe el. O contribuţie a avut-o, pe lângă deschiderea graniţelor, şi dezvoltarea tehnologiei, a internetului, a telefoniei mobile.

An de an apar destinaţii noi, care se poziţionează bine în mintea consumatorului într-un interval de 1-3 ani de la lansarea pe piaţă, cu sprijinul agenţiilor de turism partenere. Cred că marea surpriză va fi Albania. Paralela 45, unul dintre cei mai cunoscuţi touroperatori din România, a anunţat, recent, lansarea acestei destinaţii cu zboruri charter din Bucureşti, operate de compania Blue Air. Plecările vor avea loc în fiecare vineri, în perioada 22 iunie – 7 septembrie, pe ruta Bucureşti – Tirana. Turiştii vor fi cazaţi în hoteluri de 3-5 stele din staţiuni precum Durres sau Vlore. Tarifele sunt accesibile, pornind de la 300 de euro de persoană cu zbor inclus şi nedepăşind 1000 de euro de persoană, la 5 stele. Şi în Albania sunt hoteluri all inclusive, comparabile cu cele din Bulgaria.

Acum 10 ani semnam un articol intitulat „Atenţie la Albania!”. Atunci, Albania nu era încă destinaţie turistică, dar se pregătea să ajungă. Criticam turismul românesc, argumentând că şi mica ţară balcanică ne va depăşi dacă nu ne vom mişca. Din fericire, ne-am mai mişcat şi noi între timp, însă la capitolul Litoral, Albania stă mai bine. Avantajată fiind, e drept, şi de climă. Dar şi de buna cooperare cu marii touroperatori internaţionali. Iată ce subliniam atunci: Dacă acum câţiva ani spuneam, mai în glumă, mai în serios, că trebuie să facem ceva şi să ne comparăm cu Ungaria sau cu Grecia, că doar nu ne punem pe acelaşi plan cu… Albania, ţară total neturistică! Iată că şi Albania se ridică. Are un litoral de excepţie şi se pare că din 2010 va intra în cataloage internaţionale. Până şi Fosta Republică Iugoslavă a Macedoniei dezvoltă turismul montan”.

Această ţară mică este un exemplu de urmat pentru noi. În urmă cu 10-15 ani, Albania practic nu exista pe harta turistică a Europei. Începând cu 2007 asistăm la o creştere spectaculoasă pe segmentul de incoming: în 7 ani (2007-2014) s-a triplat numărul de înnoptări ale turiştilor străini, ajungând la peste 3,3 milioane în 2014. Şi acest număr urcă an de an. Atracţiile principale ale Albaniei se încadrează îndeosebi pe zona turismului estival şi cultural: există 3 zone de litoral dintre care două deja binecunoscute în mai multe ţări europene (Durres şi Saranda) pentru plajele întinse de nisip şi raportul excelent calitate/preţ. Albania are două oraşe medievale - Gjirokaster şi Berat şi unul antic - Butrint – toate 3 făcând parte din patrimoniul UNESCO. Există de asemenea peisaje care-ţi taie răsuflarea, oportunităţi de shopping ieftin, gastronomie, tradiţii. Românii pot ajunge, anul viitor, aici, atât cu avionul, prin Paralela 45, cât şi cu autocarul, prin agenţia de turism Corali Holidays.

O altă destinaţie clasică dar care, paradoxal, ne oferă, de la an la an, noi insule sau noi staţiuni este vechea Eladă. Vedeta anului viitor va fi Samos. Tot Paralela 45 va opera curse charter, tot cu compania Blue Air, în perioada 19 iunie – 11 septembrie, cu plecări în fiecare marţi. Samos este a opta insulă a Greciei ca mărime, iar în mitologia greacă este considerată casa zeiţei Hera. Face parte din grupul de insule nord-estice al Mării Egee, fiind cea mai sudică din acest grup. Aici veţi găsi peisaje antagonice, de la cele mai bine amenajate plaje, până la plaje sălbatice, de la vile foarte accesibile la preţ până la hoteluri de 5 stele, de la golfuri şi porturi până la munţi înalţi şi luxurianţi.

Turcia îşi revine şi ea din punct de vedere touristic iar românii continuă să prefere regiunea Antalya, datorită serviciilor all inclusive, ultra all inclusive, all inclusive a la carte etc. Inventivitatea turcilor nu se opreşte aici, iar pentru turiştii care doresc să aibă totul la îndemână într-un perimetru de câţiva kilometri pătraţi, cât are în medie un resort, este destinaţia ideală. Cea mai nou intrată în circuitul turistic zonă a Antalyei este Alanya, extrema estică a regiunii. Hotelurile sunt de calitate, multe dintre ele noi, iar tarifele, ceva mai mici decât în Belek, Kemer sau Side. Alanya este un oraş modern, situat la 140 Km est de Antalya. Se întinde cu eleganţă de-a lungul a două golfuri largi, cu un port frumos şi un aer paşnic, şi este cu siguranţă una dintre cele mai populare staţiuni ale Turciei. Aici s-a aflat, cândva, cea mai puternică şi mai spectaculoasă fortăreaţă de pe coasta Turciei, formată din 150 de bastioane.

Tot Paralela 45 a lansat, în premieră pentru piaţa românească, anul trecut, destinaţia Ciprul de Nord. Turoperatorul estimează un volum de vânzări de 50 de milioane de euro pentru 2017, după ce vânzările de circuite turistice au crescut cu 34%, cele pentru Bulgaria şi turismul intern cu 32%, iar gradul de ocupare pe zborurile charter a fost de 97%. Paralela 45 a înregistrat o creştere de 22% în primele nouă luni din 2017, an în care cei mai mulţi turişti au preferat să meargă în Grecia (45%), Spania (24%), Turcia (20%), Cipru (5%), Italia, Portugalia şi Croaţia.

Sunt convins că 2017 ne va mai aduce câteva surprize. Într-un articol viitor, voi încerca să identific alte noi destinaţii către care se vor îndrepta românii anii viitori. În ultimii ani, datorită conexiunilor aeriene, românii au început să caute şi destinaţii mai puţin cunoscute pentru ei, precum Ţările Baltice, Georgia, Iran, Azerbaidjan sau Insulele Azore din Atlantic, care aparţin de Portugalia.