Copilul teribil al modei

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Creatorul de modă Jean Paul Gaultier împlineşte 62 de ani pe 24 aprilie, dar rămâne, în mod incontestabil, eternul „enfant terrible“ din industria modei.

Cu un accent care aminteşte mai mult de inspectorul Clouseau, Jean Paul Gaultier vorbeşte limbajul modei 

haute couture, dar şi prêt-à-porter de mai bine de 40 ani. Un fel de rezumat al unei cariere care este departe de a fi terminată poate fi admirată în cadrul expoziţiei „Lumea modei a lui Jean Paul Gaultier“, la Londra. 
 

„Patru decenii în care Gaultier şi-a cimentat cu fermitate locul său în istoria modei şi în conştiinţa publică“, scrie Camilla Morton, pentru „The Independent“.

Creatorul de modă a atins un nivel al faimei care, chiar şi în ochii publicului larg, îi asociază numele cu moda înaltă, plină de provocări şi nuanţe punk, de finisaje franţuzeşti şi cu un parfum într-o cutie metalică. Poate de aceea, expoziţia despre munca designerului a fost vizitată de peste un milion de oameni în toată lumea. „Mă simt ca Marlene Dietrich într-un turneu“, spune Gaultier râzând, pentru „The Independent“. 

image


 

Refuz pentru Dior
 

„Jean Paul Gaultier este descris invariabil drept copilul teribil al modei, chiar dacă este prin preajmă de 40 de ani“, scrie Morton. Creatorul de modă şi-a lansat propria linie vestimentară în 1976, a debutat cu linia masculină în 1983 şi a preluat frâiele asupra colecţiilor haute couture în 1997. Astăzi este o industrie în sine. 

image


 

Lui Gaultier i-a plăcut şi îi place să încalce toate regulile: fuste pentru bărbaţi, corsete ca piese vestimentare, tocuri extrem de înalte, ciorapi-plasă şi tatuaje imprimate pe haine. De aceea, nici expoziţia care îi poartă numele nu are nimic convenţional. Nu există nicio cronologie, ci mai degrabă temele care l-au obsedat de-a lungul carierei: feminitate, masculinitate, egalitate şi frivolitate. „Nu voiam clasica prezentare. «Zis is not me»“, spune el, în accentul tipic, într-un interviu acordat cotidianului britanic. 

image


 

De la bun început, Gaultier a refuzat să joace după regulile altora. „Am fost norocos, pentru că n-am avut bani, ceea ce înseamnă că am putut face tot ce am vrut. Puteam să fac cele mai mari greşeli, ceea ce am şi făcut. Acum toţi vor cât mai mult, cât mai repede. Iar odată ce intră într-un grup mare, aceea este moartea creativităţii“, spune Gaultier. „În acest moment, moda înseamnă marketing, marketing, marketing. Oamenii sunt speriaţi la gândul că nu vor vinde tot“, adaugă designerul. 

image


 

La mijlocul anilor ’90, a fost curtat de casele de modă Dior şi Yves Saint Laurent, dar Gaultier nu a cedat. A mai refuzat şi oferta lui Bernard Arnault, directorul trustului LVMH, de a prelua conducerea casei Givenchy (post ocupat de Alexander McQueen ulterior). Precum conaţionala sa, Edith Piaf, motto-ul său pare să fie „Je ne regrette rien (Nu regret nimic)“. Tot ce şi-a dorit a fost să construiască la fundaţia numelui său, fără compromisuri sau sacrificii ale creativităţii sale, elementul determinant al carierei sale.  S-a impus prin colecţiile sale atipice şi prin motivele repetitive care în loc să obosească publicul, l-au atras de partea sa. Tatuajele au devenit o ştampilă artistică a casei de modă Gaultier, dedicându-le până şi o colecţie, în 1994. 


Ursuleţul de pluş cu corset
 

Un alt element clasic al codului vestimentar Gaultier, poate cel mai uşor de recunoscut dintre toate, este corsetul. Primul gând duce la Madonna şi sutienul său conic, dar expoziţia aflată la Londra conţine mai multe dovezi ale afecţiunii designerului pentru acest obiect. Primul corset creat de Jean Paul Gaultier, în adolescenţă, a fost pentru ursuleţul său de pluş, Nana Bear. „Este o vedetă! Vede toată lumea, este mai important decât mine acum“, spune designerul. 
 

„Mă exprim prin modă, aşa că aceasta este cea mai intimă parte a mea, prima mea creaţie, prima mea muză“, spune acesta. „Este într-o stare groaznică. Luam pudră de la bunica mea şi îi aranjam faţa, îl dădeam cu ruj. Bietul ursuleţ“, se amuză creatorul de modă. Pentru creatorul de modă care a început în anii ’70, fără studii de specialitate în portofoliu, moda este arta spectacolului hainelor şi al nebuniei. Lucru pe care Jean Paul Gaultier nu-l mai vede în ultimii ani, dominaţi de marketing, minimalism şi teama de riscuri creative.


   

image


Cea mai recentă prezentare a sa pentru toamna-iarna lui 2014, de la Paris, s-a numărat printre cele puţine, alături de Vivienne Westwood şi Gareth Pugh, care au mizat pe spectacol, înainte de toate. Motiv pentru care au existat şi voci care să le conteste reprezentaţiile, pe motiv că nu ţin pasul cu restul caselor de modă. 
 

„Moda nu este deloc liberă. Suntem într-un moment în care lucrurile sunt foarte conservatoare, foarte clasice. Asta este reflecţia societăţii noastre. Eu sunt împotrivă, ca să ştiţi“, îşi asigură Gaultier publicul de nemulţumirea sa. 

Citeşte şi:

Tot ce trebuie să ştii despre codurile vestimentare masculine

FOTO VIDEO Recoltă de căzături la Săptămâna Modei Haute Couture de la Paris

Cu cât mai mult, cu atât mai bine

Magazin



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite