Consultanţa de stil nu este un lux, ci o necesitate
0
Irina Markovits este unul dintre pionerii domeniului în România şi de zece ani învaţă femei, dar şi bărbaţi, să-şi formeze imaginea reprezentativă lor şi să nu mai creadă în numeroasele mituri vestimentare prezente.
„Unul dintre motivele pentru care iubesc moda şi hainele este puterea lor de transformare”, a spus consultantul de stil Irina Markovits. Fost jurnalist, Irina a trecut ea însăşi printr-o transformare, precum clientele sale, acum aproape 10 ani, când a schimbat drumul carierei sale. Se numără printre pionerii consultanţei de stil şi imagine din România, deschizând propria firmă de profil, Image Matters, în 2005.
Ca să ajungă în punctul în care poate sfătui oamenii cu privirea la imaginea lor şi nu doar cu ţinuta, Irina Markovits a luat-o de la capăt cu studiile. Referinţele sale profesionale includ astăzi certificarea de consultant de imagine primită din partea şcolii britanice „Colour Me Beautiful”, cea mai prestigioasă şcoală de consultanţă de stil şi imagine din Europa, s-a instruit în „Fashion&Image Styling” la Limperts Academy of Design, din Marea Britanie, a fost recunoscută ca artist make-up de şcoala „Mask Make-up” din Budapesta. De asemenea, este şi membru asociat al „Association of Image Consultants International din Statele Unite. Chiar şi în ciuda unui portofoliu voluminos, Irina tot mai simte nevoia să studieze, precizând că „niciodată nu te poţi mulţumi cu cât ai acumulat”.
Cât de importantă este imaginea
Definiţia şi aria de lucru a unui consultant de stil sau de imagine este, poate, încă neclară românilor. „Există o diferenţă. Consultatul de imagine are o abordare holistică şi poate să ajungă să lucreze şi cu persoane private sau branduri. Chiar se ocupă de imaginea completă a cuiva: de la etichetă, dicţie, postură, vestimentaţie, aranjarea unor apariţii în public, a unor sesiuni foto”, explică Irina diferenţa dintre cele două profesii. Pe când, un consultant de stil „lucrează cu persoane individuale. Pot exista servicii de evaluare de garderobă sau de personal shopping. Scopul lor este, pe de o parte, să ajute clientul să primească informaţii personalizate despre sine. Oferă o direcţie în care să se îndrepte stilul persoanei respective”, spune Irina. Consultantul de stil se ocupă, printre altele, de mulţi ani, cu workshopuri pentru imaginea angajaţilor.

Irina Markovits (foto) a început acum zece ani, când puţini ştiau ce presupune această meserie. Nici astăzi piaţa nu este neapărat mai diversificată în ceea ce priveşte oferta consultanţilor de stil, dar publicul are o altă abordare. „Acum publicul este mult mai sofisticat, iar clientele ştiu deja ce presupune o întâlnire cu un consultant de stil”, spune Irina.
Şedinţele de stilism nu sunt un lux
Stilul nu are o definiţie clară, cel puţin în modă. „Moda piere, stilul rămâne”, spunea Yves Saint Laurent. „Moda poate fi cumpărată, stilul trebuie să-l ai deja”, era părerea Edna Woolman Chase. Irina crede că adevărul este undeva la mijloc. „În momentul în care ajungi să te cunoşti, să ştii foarte bine care-ţi sunt preferinţele vestimentare, când îţi însuşeşti lucrurile astea, le filtrezi prin bunul simţ şi prin bunul gust”, aşa defineşte Irina stilul. Adică o îmbinare a unei viziuni personale cu nişte lucruri tehnice despre stilism.
Şi atunci, cine apelează la serviciile unui consultant de stil? „Femeile pe care le caracterizează dorinţa de a se defini altfel din multe puncte de vedere vin la mine. De multe ori este vorba de un punct de cotitură: fie sunt promovate profesional, fie au ajuns la o anumită vârstă, fie au pierdut sau au câştigat multe kilograme şi nu se mai regăsesc în garderoba lor. Pe de altă parte, sunt şi femeile cele mai deschise în a primi aceste informaţii. Unele au o rezistenţă la modificările stilistice, dar ajung să le pună în practică destul de rapid“, mărturiseşte Irina Markovits.
Un lucru pe care trebuie să-l ştie oricine are de gând să apeleze la un consultant de stil este că nu există miracole. „Clientele se aşteaptă să se schimbe complet şi rapid într-o singură şedinţă de o oră. Nu există capsulă magică, este nevoie de muncă”, punctează Irina. De asemenea, consultantul de stil precizează că nu este vorba despre un serviciu de lux, ci potrivit femeilor care au un venit puţin peste medie.
Ştii ce culoare ţi se potriveşte?
Un exemplu de serviciu pe care Irina îl are în portofoliu este analiză cromatică. „Se pleacă de la o evaluare a carnaţiei persoanei respective, a culorii ochilor şi a părului şi apoi se personalizează culorile care o avantajează cel mai bine, de la haine, accesorii, până la machiaj. Sunt incluse şi nişte reguli vestimentare privind câte culori poate să poarte, ce tipuri de imprimeuri. În majoritatea garderobelor există şi câteva culori care nu sunt potrivite, fiindcă femeile aleg în funcţie de ceea ce le place, nu de ceea ce li se potriveşte”, spune consultantul de stil.
Exemple de accesorii şi haine la cursul de stilism al Irinei

La fel de des, femeile bat la uşa Irinei pentru o transformare completă de imagine. Procesul se desfăşoară de-a lungul a mai multor întâlniri, prima fiind în faţa garderobei clientului, pentru sesiunea de evaluare a ţinutelor. Urmează o discuţie în care se clarifică ce imagine vrea să aibă persoana respectivă: imaginea profesională sau/şi personală. „Există şi servicii teoretice: analiză cromatică, lecţii de machiaj sau stil vestimentar în care vorbim despre conformaţie, despre principii vestimentare, apoi discutăm variante de ţinute pentru multe ocazii, plecând de la ce are fiecare în dulap. Apoi sunt sesiunile de personal shopping. Totul se încheie cu partea exterioară: coafură, eventual schimbarea culorii părului. Vorbim şi de încălţăminte, accesorii, îngrijire personală, schimbarea formei sprâncenelor”, face Irina un mic rezumat al şedinţelor. Clientele sale învaţă, de-a lungul şedinţelor, să demitizeze tot felul de teorii după care s-au îmbrăcat în timp, cum ar fi cea legată de beneficiile negrului. „Negrul nu slăbeşte întotdeauna, contează mai mult croiala, plus că nici nu se potriveşte tuturor”, exemplifică Irina.
95% din clienţi sunt femei, iar restul de 5% sunt bărbaţi, de altfel, mai maleabili şi mai dispuşi să treacă repede la acţiune. Femeile au nevoie de argumente, trebuie să li se descrie ţinutele. Bărbaţii, însă, vor abordarea practică.

Ce spune despre noi felul în care ne îmbrăcăm?
„Pentru mine, e un domeniu fascinant. Sunt anumite indicii care spun câte ceva despre persoana din faţa mea. Imprimeurile pe care le purtăm vorbesc despre tipul de personalitate: cât de introvertiţi suntem, de exemplu. Există doi poli ai personalităţii, care ţin de energia pe care o avem. Majoritatea oamenilor sunt la mijloc, nici extrovertiţi, nici introvertiţi. Şi culorile spun mult despre cât de mult vrem să ieşim în faţă. Culorile neon vor fi purtate mai ales de persoane care nu vor fi deranjate de privirile persoanelor pe stradă. Spre deosebire de bejuri, griuri, culori terne - purtate de persoane discrete sau mai rezervate. Şi accesoriile anunţă cât de mult dorim să fim văzute“, explică Irina Markovits.
De exemplu, o femeie care poartă în permanenţă balerini este mai adolescentină, poate să aibă un ritm de viaţă mai alert, mai dinamic sau este mai comodă. Irina spune că inclusiv cum modul arată dulapul fiecăruia arată cât de stresată, obosito şi de ordonată este.
Principalele greşeli de stil în România
Sunt destul de multe erori de stil frecvente, spune consultantul de stil, mai ales cele care ţin de lipsa de bun simţ: pantaloni exagerat de strâmţi sau fuste mult prea scurte, cu maiouri foarte strâmte şi tocuri foarte înalte. Sunt greşelile care duc spre vulgaritate imediat. „Mai sunt cele pe care le leg de neglijenţa persoanei respective: oamenii ies din casă îmbrăcaţi oricum - fuste necălcate şi cu croiala ruptă, trening de fâş, pijamale cu pantofi cu toc. Mai sunt anumite greşeli pe care le observ, chiar amuzante: femeile care se asortează cu iubitul. Mai sunt cele care ţin de asumarea siluetei. Peste un anumit număr de kilograme, trebuie să ne luăm haine cu o măsură mai mare, chiar dacă suntem voluptuoase şi credem că suntem senzuale. Să nu purtăm haine foarte mulate. Şi purtarea exagerată a tendinţelor sau copierea lor este o eroare“, crede specialista.
Sfaturile Irinei Markovits:
1. Fiţi toleranţi cu propria persoană când vă priviţi în oglindă, nu vă concentraţi doar pe defecte.
2. Evaluaţi-vă cu un ochi obiectiv stilul şi garderoba, astfel încât să vă daţi seama dacă aveţi nevoie de ajutor şi în ce tipologie stilistică vă încadraţi.
3. Interesaţi-vă măcar de câteva ori pe an ce se poartă şi actualizaţi-vă garderoba. Degeaba faceţi cumpărături mereu, dacă rămâne la fel, ca un platou. Mai bine cumpăraţi mai rar, dar clasic modernizat.
4. Încercaţi să ieşiţi din tipar. Dacă în ultimii doi ani aţi preferat o anumită lungime de fustă sau croială de pantaloni ori dacă toate rochiile arată la fel, fie mergeţi la un consultant de stil, fie încercaţi croieli sau culori noi. S-ar putea să fiţi surprinşi de rezultat.
Unde predă Irina Markovits
Consultantul de stil poate fi urmărit la Universul DallesGO, unde predă cursuri de stilism, tendinţe, dar şi stilism personal. Următoarea sesiune reîncepe în toamnă. Irina Markovits mai poate fi găsită şi la Fundaţia Calea Victoriei, unde ţine cursuri de stil personal.