Ce modificări necesită şi cum se pilotează o maşină de competiţie pentru un pilot cu dizabilităţi
0Apariţia specială a lui Alessandro Zanardi în week-endul de cursă DTM de la Misano (Italia) se apropie cu paşi rapizi. Zanardi trebuie să se familiarizeze cu multe modificări din cockpit, care îi vor permite să forţeze modelul la limită fără a utiliza protezele picioarelor în ceea ce va fi o prezenţă istorică în DTM.
Italianul în vârstă de 51 de ani se află la Vallelunga (Italia), unde, timp de două zile, efectuează mai multe teste cu BMW M4 DTM ca o continuare a pregătirilor meticuloase pentru participarea sa din Italia.
nginerii BMW Motorsport învaţă cu fiecare maşină pe care o modifică pentru Zanardi. Odată în plus, ei au dezvoltat mai multe inovaţii tehnice pentru participarea sa în DTM şi în ediţia 2019 a cursei de 24 de ore de la Daytona (SUA), inclusiv premiera unui sistem de frânare operat manual. Iată care sunt detaliile acestor schimbări.
1. Sistem de frânare operat manual
În premieră, cu ocazia participării sale speciale în etapa DTM de la Misano, Zanardi va avea la dispoziţie un sistem de frânate operat manual, ce a fost dezvoltat recent. Acesta înlocuieşte combinaţia de pedală de frânare cu picior artificial ataşat permanent, pe care Zanardi a folosit-o în precedentele participări cu modele de cursă BMW. Avantajul acestui sistem nou este că necesită mai puţin efort şi astfel este mai uşor de operat.
Maneta frânei este localizată pe partea dreaptă a pilotului, în zona consolei centrale. În consecinţă, pedalierul, cu pedalele de acceleraţie, frână şi ambreiaj, nu mai este necesar. Zona picioarelor este goală în modelul BMW M4 DTM al lui Zanardi. Cilindrul mare al frânei a fost ajustat uşor, ceea ce înseamnă că Zanardi nu trebuie să aplice aceeaşi presiune la frânarea manuală cum trebuie să o facă un pilot DTM obişnuit folosind piciorului pentru a obţine efectul de frânare necesar. Acolo unde un pilot obişnuit trebuie să aplice o presiune echivalentă cu 100-120 de kilograme, lui Zanardi îi sunt suficiente maximum 70 de kilograme. Pe lângă dimensiunea cilindrului frânei, pârghia îmbunătăţită a manetei frânei uşurează şi întreaga procedură de frânare.
Pentru ca noul sistem să funcţioneze, inginerii BMW Motorsport au inversat modul de funcţionare al cilindrului frânei. În timp maneta frânei de mână de la maşina lui Zanardi aplică presiunea asupra cilindrului, pedala de frână de la un BMW M4 DTM normal exercită forţă inversă asupra cilindrului frânei.
Asemenea fiecărui BMW M4 DTM, şi maşina lui Zanardi are o frână de parcare, care este utilizată pentru exercitarea unei presiuni de preîncărcare ce permite cel mai rapid start posibil. Asemenea celorlalţi piloţi BMW, Zanardi poate opera această frână de parcare prin intermediul unui buton de pe volan. Cu toate acestea, el poate activa şi elibera frâna de parcare şi în mod mecanic prin intermediul manetei de pe frâna de mână. Aceasta îi permite şi să asigure maşina în timpul staţionării.
2. Ambreiajul centrifugal
Într-o maşină DTM standard, piloţii utilizează un ambreiaj hidraulic pentru startul cursei şi pentru demarajul de la standuri, înainte de cursă, şi după pit stop. În schimb, maşina lui Zanardi utilizează un ambreiaj centrifugal complet automat. Acesta se deschide şi se închide în mod automat la anumite turaţii ale motorului şi nu mai este operat de pilot. Respectivele turaţii ale motorului sunt definite de inginerii BMW Motorsport în cadrul unei activităţi meticuloase de pregătire. Pentru Zanardi, sistemul are marele avantaj că pilotul nu trebuie să utilizeze una din mâini pentru a acţiona maneta ambreiajului.
Testele iniţiale cu ambreiajul centrifugal au fost pozitive. Atât demarajul lent din garaj, cât şi plecările rapide la start sau după pit stop au funcţionat perfect. Sprintul de la 0 la 100 km/h este aproape la fel de rapid cu un ambreiaj centrifugal ca şi în cazul unui sistem convenţional.
3. Schimbarea vitezelor
În principiu, Zanardi poate schimba vitezele modelului BMW M4 DTM prin intermediul clapetelor de pe volan, asemenea celorlalţi piloţi. Mai mult, într-o maşină DTM modernă nu mai este necesară operarea ambreiajului. Asemenea celorlalţi piloţi, Zanardi utilizează clapetele de pe partea dreaptă a volanului pentru urcarea în rapoarte.
Când este necesar, el poate coborî în rapoarte perfect normal cu ajutorul clapetei corespunzătoare. Cu toate acestea, întrucât această procedură este asociată în mod obişnuit cu o manevră de frânare, pentru care este necesară mâna dreaptă, Zanardi poate face downshift şi prin utilizarea unei clapete de la capătul manetei de frână.
4. Inelul de acceleraţie
Sistemul cu ajutorul căruia Zanardi accelerează la comenzile BMW M4 DTM a fost adoptat de la maşinile GT modificate pentru el în trecut. El accelerează trăgând cu degetele inelul de acceleraţie din spatele volanului. Este vorba de un inel complet care poate fi operat cu ambele mâini sau numai cu una dintre mâini. Aceasta nu influenţează modul în care funcţionează sistemul. Inelul de acceleraţie este controlat de aceiaşi senzori ca şi pedala de acceleraţie standard.
5. Volanul
Volanul, inclusiv inelul de acceleraţie, este în esenţă acelaşi ca cel utilizat la maşinile GT pe care Zanardi le-a pilotat în trecut. Doar butoanele au fost ajustate pentru apariţia sa specială în DTM. De exemplu, a fost adăugat un buton DRS. Totodată, proeminenţele din partea inferioară a volanului, care sunt utilizate pentru configurarea sistemelor de asistare a pilotului precum ABS la modelele GT, nu sunt funcţionale la BMW M4 DTM.