Am testat Mazda CX-5 cu facelift - SUV-ul cu cel mai reuşit interior din segment!
0Cele mai plăcute surprize, sunt bineînţeles cele la care nu te aştepţi. În aceeaşi ordine de idei, Mazda CX-5 facelift m-a impresionat într-o manieră la care nu mă aşteptam.
Iată-ne din nou la un test cu un model aparţinând segmentului de SUV-uri compacte non-premium. Deja ştim la ce să ne aşteptăm de la aceste automobile. Vrem un preţ pe care să-l putem justifica, vrem un aspect frumos, un interior bine-finisat, un propulsor potent dar economic şi nu în ultimul rând o cabina spaţioasă şi un portbagaj încăpător.
Cu toate că, serios acum, nu vei duce lipsa unui portbagaj mai mare indiferent ce model alegi din acest segment.
În fine, ce avem noi aici este o Mazda CX-5 cu facelift şi un propulsor turbodiesel SKYACTIV-D de 2.2 litri. Trebuie să recunosc, nu sunt un mare fan al acestui segment. Deseori materialele de la interior lasă de dorit – şi mă refer la faptul că sunt decente şi nimic mai mult, unde noi de fapt vrem să ne simţim ca într-un SUV premium. Dar uite că am de gând să vă mărturisesc o chestie foarte tare. Mazda CX-5 are în momentul de faţă cel mai bine finisat interior din segment.
“Pe bune Sergiule? Mai mişto decât Tiguan, RAV4 sau CR-V?” Da prietene, nu e nici măcar o luptă strânsă. Cei de la Mazda au reuşit să te facă să te simţi ca într-un SUV compact premium, iar pe treaba asta e greu să pui un preţ. Adică îl poţi pune, dar în general este unul destul de mare.
A doua chestie pe care ţin să o menţionez legat de toată treaba asta este că în CX-5 nu doar că simţi calitatea excelentă a materialelor la atingere, ci ai de-a face cu o senzaţie vizuală aproape la fel de convingătoare. Cei care mă cunoaşteţi ştiţi că nu obişnuiesc să spun lucruri de genul acesta sau să fac comparaţii de genul acesta, însă aşa cum îi spuneam şi unui amic recent, planşa de bord a lui CX-5 mă făcea să mă gândesc în urma la interiorul actualului BMW X3, versiunea de dinainte de facelift. Ceva anume le leagă între ele – şi am să vă şi explic ce!
Până atunci trebuie să specific şi faptul ca la aspect exterior, Mazda CX-5 se prezintă foarte puţin schimbată în urma faceliftului. Chiar şi asa, designul este pur Japonez iar formele caroseriei sunt agresive şi plăcute.
Am putea spune ca CX-5 ar trebui mai degrabă să atragă un public tânăr, dar nu este întotdeauna aşa. Ţinând cont de faptul că un design exterior este întotdeauna discutabil, nu pot da un verdict extrem de obiectiv. Nu toţi avem aceleaşi gusturi, plus că în continuare rămâne dificil să îl baţi pe KIA Sorento la acest capitol.
Bun, am zis deci că explic comparaţia cu BMW X3 la capitolul interior. Ideea este aceasta: estetica planşei superioare de bord aduce foarte mult cu cea a BMW-ului – voluntar sau involuntar, nici nu contează. Şi fiţi atenţi că senzaţia nu dispare nici măcar după ce începi să pui mâna pe planşă.
Din partea mea, cei de la Mazda au “dat lovitura” cu maşina aceasta. Faptul că te simţi în ea precum într-un SUV premium este…extraordinar.
În rest, interiorul lui CX-5 facelift se mai prezintă cu un nou sistem de navigaţie, schimbări la sistemul de climatizare şi nu în ultimul rând un controller nou pentru sistemul de infotainment. Am apreciat faptul că maşina este mai bine antifonată acum în urma faceliftului, aşa cum am apreciat şi ergonomia excelentă, confortul ridicat atât pe locurile din faţă cât şi în spate, plus dotările de care ai parte dacă optezi pentru o versiune Revolution Top precum aceasta pe care am testat-o.
Revolution Top este nivelul de…top (fără trapă), care conţine practic multe, dacă nu chiar toate dotările de care ai nevoie într-un SUV compact. Ai pilot automat adaptiv, ai un asistent inteligent de frânare în oraş, navigaţie, sistem audio BOSE, faruri & stopuri LED, senzori ploaie şi lumină, plus multe alte dotări pe care te-ai aştepta să le ai.
Absolut toate detaliile din cabina lui CX-5 facelift sunt aproape ireproşabile. Nu este un produs premium dar în aproape un deceniu de jurnalism auto, n-am mai întâlnit un SUV compact cu o cabină atât de reuşită, fără să poarte o siglă BMW, Audi, Mercedes şi aşa mai departe. Ţinând cont de faptul că rivalii lui CX-5 sunt modele precum Sportage, RAV4, Ford Kuga, Honda CR-V, Nissan X-Trail şi aşa mai departe, simt că pot afirma cu destul de mult tupeu faptul că niciunul din aceştia nu te ridică atât de sus (metaforic vorbind, bineînţeles) precum o face CX-5 când eşti la volan.
Ce să vă mai spun despre propulsorul 2.2 SKYACTIV-D? L-am testat recent pe Mazda6 (citiţi testul aici) şi mi-a plăcut. Însă, nu la fel de mult cum mi-a plăcut pe CX-5 facelift. Motivul este simplu. CX-5 a avut cutie automată. Exact ce spuneam şi în articolul acela cu ”6-le”.
În rest, piciorul ferm pe pedala din dreapta, volanul drept şi privirea înainte, şi vei atinge 100 km/h în 9.4 secunde. Pe hârtie nu sună prea grozav, însă reprizele sunt plăcute şi chiar nu m-am trezit mormăind lucruri urâcioase la ea în timp ce plecam mai în grabă de pe loc sau efectuam depăşiri. La viteze de autostradă, CX-5 se prezintă excelent chiar. M-a impresionat faptul că este extrem de stabilă, ceea ce într-adevăr mai poţi spune despre câţiva rivali de-ai săi, însă nu despre toţi. Direcţia este fermă, are un feedback foarte bun, iar asta te ajuta să simţi că tu eşti cel care controlezi această maşină şi nu invers, indiferent de viteză.
Consumul, 6.4% urban, 4.9% extra-urban şi 5.5% mixt – sau cel puţin aşa scrie în fişa tehnică. În condiţii reale de mers, vă puteţi aştepta la vreo 2% peste oricare din acele ”afirmaţii”, cu excepţia consumului extra-urban de 4.9 litri/100 km, un consum de care te poţi apropia să zicem…dacă îţi propui să mergi cu 100 km/h pe autostradă o bună perioadă de timp.
Dacă agilitatea este un factor extrem de important pentru voi în segmentul acesta şi Mazda CX-5 nu vă place dintr-un motiv sau altul, vă mai puteţi uita la Kuga sau chiar VW Tiguan.
Preţul de lista pentru un CX-5 facelift cu motor 2.2 SKYACTIV-D şi nivel de echipare Revolution Top este de 36.590 euro conform site-ului Mazda România. Nivelele de echipare Mazda sunt puţin derutante întrucât nu toate îţi oferă acces la o cutie automată sau la un anumit propulsor. Chiar şi aşa, să ştiţi că nu obişnuiesc să recomand (pentru achiziţie) modele non-premium cu dotări de top, dar în cazul acesta cred că voi face o excepţie.
În mod normal v-aş spune să mergeţi liniştiţi pe un nivel de echipare mai slab şi o motorizare mai slabă pentru că maşina va fi tot cam la fel de reuşită, însă pentru întreaga senzaţie de ”premium”, cam avem nevoie de acest Revolution Top. Partea bună este că îţi poţi justifica achiziţia în cazul acesta, spre deosebire de alte modele unde poţi argumenta că mai dădeai puţin şi chiar ai fi luat ceva premium.
Ca un compromis decent, recomand CX-5 CD150 Attraction cu cutie automată la 33.290 euro, însă nu vei avea control automat la fază lungă, jante de 19”, pilot automat adaptiv, sistem audio BOSE sau câteva din sistemele de siguranţă activă.
În concluzie, nu vă speriaţi întrucât lumea nu a ajuns cu susul în jos. SUV-urile compacte premium rămân într-o ligă a lor. Chiar şi aşa, Mazda a reuşit să mă impresioneze extrem de mult cu CX-5 facelift. Am plecat la drum alături de această maşină crezând că va fi…una reuşită/bună, despre care voi scrie lucruri relativ pozitive şi pe care o voi recomanda pentru comportamentul ei dinamic.
Ei bine, surpriză! O recomand pentru interiorul ei fenomenal, care în opinia mea se ridică surprinzător de mult peste restul segmentului.