Airbus trimite experţi pentru a ajuta la găsirea avionului AirAsia dispărut. Aparatele A320, folosite şi în România, în vizorul anchetatorilor
0Producătorul european de avioane Airbus a trimis experţi în Indonezia pentru a contribui la operaţiunile de căutare ale avionului de tip A320, produs de Airbus şi operat de AirAsia, care a dispărut duminică dimineaţă cu 162 de persoane la bord. Ancheta aduce în lumină aparatul de zbor A320, folosit în România de WizzAir, Air France, British Airways, Lufthansa, AirBerlin, Austrian Airlines, Alitalia, TAP Portugal şi alţi operatori aerieni.
Avionul Airbus A320 operat de AirAsia pe cursa QZ8501 a dispărut duminică dimineaţă şi încă nu a fost găsit. La o oră de când a decolat, din Indonezia, cu destinaţia Singapore, aparatul de zbor a dispărut de pe radare şi se află acum, cel mai probabil, pe fundul Mării Java, au declarat autorităţile indoneziene, care coordonează operaţiunile de căutare la care contribuie mai multe ţări.
Deşi au apărut informaţii că epava ar fi fost localizată de un avion australian care fac parte din echipa de căutare, acestea au fost dezminţite de preşedintele de la Jakarta, astfel că operaţiunile continuă.
Producătorul de avioane european Airbus a anunţat că trimite în Indonezia experţi proprii, care lucrează pentru companie, pentru a contribui la căutări.
Exact ca în cazul avionului care zbura pe cursa MH370, operată de Malaysia Airlines, care a dispărut în martie şi nu a fost găsit nici astăzi, ipotezele au început să curgă. Unii specialişti în aviaţie susţin că tragedia de duminică ar fi fost cauzată de viteza prea mică a avionului pentru altitudinea la care se afla avionul.
Alţii atrag însă atenţia asupra aparatului de zbor, produs de Airbus şi folosit frecvent şi în România.
Aparatul de zbor A320 produs de Airbus este unul dintre cele mai folosite la nivel mondial pentru zboruri medii. CNN îl numeşte „calul de bătaie” al Airbus, tocmai datorită durabilităţii şi rezistenţei. Modelul a fost introdus de Airbus, controlat de compania EADS, în 1988. De atunci, a primit 11.163 de comenzi pentru astfel de avioane, dintre care 6.331 au fost livrate.
În întreaga lume, peste 300 de operatori aerieni folosesc avioane A320, fiind preferat în special de companiile low-cost.
Din gama A320 fac parte şi modelele A318, cu aproximativ 100 de locuri, şi ele prezente în flota mai multor operatori aerieni prezenţi în România.
Modelul clasic A320 este un avion destinat distanţelor scurte şi medii, de până la 3.300 mile nautice, adică 6.150 de kilometri. Anvergura aripilor este de 35,8 metri, lungimea de 37,57 metri şi capacitatea maximă de 16,6 tone, potrivit informaţiilor producătorului Airbus. Are două motoare.
Numărul de pasageri diferă de la aparat la aparat - operatorul poate alege distanţa dintre rândurile de scaune, lăţimea acestora nu poate fi modificată, la fel cum şi compartimentarea navei pe clase afectează numărul de locuri. În general, într-un A320 încap între 185 şi 220 de pasageri.
Operatorul low-cost AirAsia este cel mai mare client din rândul companiilor aeriene comerciale al modelului A320. Până acum, a plasat comenzi pentru 184 de astfel de avioane, dintre care 157 au fost livrate. Totodată, AirAsia a comandat şi 291 de aparate din noua generaţie A320 - A320neo.
Airbus a emis duminică un comunicat prin care anunţa că avionul dispărut, cu două motoare CFM 56-5B, acumulase 23.000 de ore de zbor în aproximativ 13.600 de curse.
Conform Reţelei pentru Siguranţă în Aviaţie, de-a lungul timpului s-au înregistrat 54 de incidente în care au fost implicate aparate A320.
Cel mai grav a avut loc în 2007, când un aparat operat de TAM Linhas Aereas s-a prăbuşit, ducând la moartea tuturor celor 187 de pasageri şi a 12 persoane aflate la sol. Avionul nu a reuşit să se oprească înainte de finalul pistei, la aterizare, pe aeroportul din Sao Paolo, în condiţii de ploaie.
Însă cel mai cunoscut incident în care a fost implicat un A320 este „Miracolul de pe Râul Hudson”, din 2009, când un pilot american a reuşit să aterizeze pe râul din New York. Ambele motoare ale aparatului produs de Airbus s-au oprit, după ce avionul a lovit un cârd de gâşte. Nu s-a înregistrat nicio victimă.
Cine foloseşte Airbus A320 în România
Tarom are o flotă formată din 24 de avioane, dintre care şase sunt produse de Airbus, nouă de compania americană Boeing - principalul rival pentru Airbus la nivel mondial - şi nouă ATR-uri. Dintre Airbusurile Tarom, două fac parte din familia A320 - este vorba despre două modele A318-111, cu distanţa maximă de zbor 2.780 de kilometri.
WizzAir, cel mai mare operator low-cost din Europa Centrală şi de Est, care domină acest segment şi pe piaţa românească, are flota formată exclusiv din avioane Airbus A320. În total, compania are 52 de avioane, toate A320, ultimul achiziţionat în luna iunie a acestui an. Din Bucuresti, Wizz Air operează 158 zboruri săptamanale către 34 de destinaţii.
Air France are o flotă de 240 de aparate de zbor, dintre care 167 sunt produse de Airbus, unul dintre cei mai mari angajatori privaţi din Franţa. 45 dintre acestea sunt A320, iar alte 59 fac parte din familia A320.
Modelul A320 domină şi flota companiei British Airways. Din 261 de aparate, 131 sunt din familia A320, modelul predomeninat fiind A320 - 59 de avioane.
Lufthansa are 274 de avioane, dintre care 220 produse de Airbus. Modelul predominant este A320, cu 56 de aparate, în timp ce un total de 148 fac parte din familia A320.
Un alt operator care foloseşte A320 prezent şi în România este compania britanică EasyJet. Din flota de 202 aparate de zbor, 66 sunt A320, iar celelalte 136 sunt A319, model care face parte din gama A320.
TAP Portugal are în prezent 61 de avioane, toate Airbus, dintre care 19 A320 şi alte 24 din familia A320. Similar, compania Austrian Airlines foloseşte doar aparate din gama A320 pentru zborurile pe distanţe scurte şi medii, având 27 de astfel de avioane.
Dintre cele 233 de avioane ale Turkish Airlines, 136 sunt produse de Airbus, 90 sunt din familia A320 (33 modelul A320).
Air Berlin operează 69 de avioane produse de Airbus, adică mai bine de jumătate din totalul flotei proprii. 33 dintre acestea sunt modelul A320, iar 22 din familia A320.
Dintre cele 103 avioane deţinute de compania Alitalia, 93 sunt produse de Airbus. 47 sunt modelul A320, restul sunt din familiaa A320.
Toate cele 58 de avioane ale companiei German Wings sunt din familia A320, dintr care 16 sunt modelul A320.
Iberia Airlines are, de asemenea, flota compusă exclusiv din aparate Airbus. Din totalul de 73 de avioane, 41 sunt din familia A320 - 13 sunt chiar acest model.
Modelul A320 este preferat şi de Swiss International Air Lines. 23 dintre cele 84 de avioane ale sale sunt A320 şi alte 13 fac parte din aceeaşi gamă.