Marele Paris

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
Pont des Arts, între cele două balustrade ale iubirilor posibil veşnice. FOTO Răzvan Băltăreţu/Adevărul
Pont des Arts, între cele două balustrade ale iubirilor posibil veşnice. FOTO Răzvan Băltăreţu/Adevărul

Este a doua jumătate a secolului XIX şi în romanul „Singur pe lume" al lui Hector Malot oraşul Paris e jegos, cu mari diferenţe între clasele sociale şi în care romantismul e pierdut fără urmă. În urmă cu peste jumătate de secol, oraşul era distrus de Al Doilea Război Mondial. În prezent, e una dintre atracţiile turistice ale lumii. Am vorbit cu Vlad Eftenie, unul dintre cei mai cunoscuţi fotografi români, pentru a vedea ce are magic acest oraş.

Paris este un oraş în care, în primul rând, te laşi condus vizual. Străzi înguste, bulevarde largi, ceşti minuscule de cafea, tabieturi de neînţeles pentru marea parte a lumii sunt aduse aici, într-una dintre cele mai scumpe capitale ale Europei. Ernest Hemingway descrie în „Sărbătoarea continuă" cum se duce la unul dintre multele restaurante ale oraşului, bea ceva, mănâncă stridii şi scrie. Înainte şi după scris însă se plimbă prin oraş, îi întâlneşte oamenii, artişti şi nu numai, şi se inspiră.

Peter Turnley este omul care l-a fotografiat pe „ultimul stalinist", adică pe Nicolae Ceauşescu. În 1989, Newsweek îi dedica o copertă dictatorului român, iar Turnley a fost cel care a realizat acea fotografie. Dincolo de această legătură firavă cu România, el este un om îndrăgostit de Paris, locuieşte când la New York, când în capitala Franţei, iar în aceste zile e în Europa. Am ajuns astfel la Vlad Eftenie şi el un fotograf îndrăgostit de Paris. L-a vizitat, l-a revizitat şi pentru acest 14 iulie l-am întrebat ce l-a făcut mereu să se gândească cu plăcere la Paris.

Îmi petrec viaţa pe străzile oraşelor pe care le vizitez. Nu un muzeu te face să înţelegi un oraş, ci mersul pe străzile lui. Woody Allen
paris foto razvan baltaretu/adevarul

„Parisul e amplu, divers, ordonat, curat, îşi păstrează istoria, dar este şi avangardist în acelaşi timp", spune Eftenie. I-am cerut să îl caracterizeze ca şi cum ar fi o femeie. „Parisul e o doamnă, e o tânără nehotărâtă, e vecina de alături, e necunoscuta de pe treptele Operei. Este însă şi cochetă, îi place să se plimbe şi să fie admirată".

Vlad Eftenie a tot vizitat Parisul în ultimii ani, de fiecare dată descoperindu-i alte colţuri, alte străzi şi alte sclipiri. Totuşi, n-a fost un oraş cuceritor de la început. „La prima întâlnire, paradoxal, nu mi-a plăcut. Pe atunci nu făceam fotografie. Erau zile gri, eu eram în drum spre sudul Franţei, nu m-am gândit că îl văd în vreun fel prin ochii de bucureştean", povesteşte acesta.

Deşi cândva Bucureştiului i-a fost dat supranumele de „micul Paris", bazat într-o anumită măsură pe stilul arhitectural, dar şi dintr-o ambiţie a bogaţilor vremii de a se crede centrul bontonului european. Unele elemente s-au mai păstrat, îţi aduc aminte de acea epocă, dar sunt prea puţine urme din ceea ce e era „micul Paris", mai spune Eftenie. Până la urmă, fiecare oraş are un farmec al său, chiar dacă Paris a devenit un pol pentru interesul turistic.

Vlad Eftenie îşi prezintă Parisul, aşa ar fi drept să fie pomenit oraşul pe care el l-a văzut şi capturat pe filmul camerei foto sau pe senzorul electronic al acesteia, la magazinul F64 în această seară, de la ora 19.00. Vor fi 22 de felii din Paris, în tonuri de alb şi negru, alături de creatorul lor.

Paul Outerbridge spunea că o diferenţă importantă între fotografia color şi cea alb-negru este că cea din urmă sugerează, cea dintâi afirmă. Fotografiile lui din Paris, dintre care preferata mea e cea de mai jos, afirmă, în alb, negru şi nu numai, că pe lângă acele cadre pe care le păstrezi cu tine ca turist, locuitor sau explorator urban sunt sute pe care le poţi povesti de fiecare dată.

Vlad Eftenie, fotografie intitulată „worlds apart". Mai multe pe Facebook.

image
Opinii

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite