Comisia Europeană a descoperit o campanie de dezinformare a unor grupări din Rusia pentru a influenţa alegerile europarlamentare
0Mai multe grupări din Rusia au coordonat o campanie de dezinformare pentru a influenţa alegerile europarlamentare, conform unei analize a Comisiei Europene şi a serviciului diplomatic al UE, relatează Politico.
Aceste tactici au avut ca scop subminarea legitimităţii democratice a UE şi au fost folosite subiecte controversate pentru a creşte furia publicului, conform unor dovezi obţinute de instituţii de la Bruxelles.
„Dovezile strânse arată o activitate continuă şi susţinută de dezinformare din partea unor surse din Rusia care are ca scop diminuarea prezenţei la vot şi influenţarea preferinţelor votanţilor. Au fost acoperite subiecte variate, de la contestarea legitimităţii democratice a UE până la exploatarea unor dezbateri publice pe subiecte precum imigraţia şi suveranitatea”, se arată în analiză.
Recent, Kremlinul a fost suspectat de atacuri cibernetice asupra unor instituţii internaţionale de la Haga la sfârşitul lui 2018 iar oficialii occidentali suspectează Rusia că s-ar afla şi în spatele unui atac cibernetic asupra misiunii UE din Moscova.
Ca parte a „ştirilor false” răspândite în perioada alegerilor, grupările politice şi politicienii interni au folosit constant tacticile utilizate iniţial de grupările susţinute de Rusia, inclusiv prin eforturi de a controla subiectele de discuţie de pe reţelele sociale. Scopul, conform analizei UE, este promovarea unor poziţii extreme şi astfel dezbaterile naţionale să fie polarizate.
În analiză este precizat că este prea devreme pentru a şti dacă această campanie a influenţat rezultatele alegerilor.
„Având în vedere natura din ce în ce mai sofisticată a activităţilor de dezinformare şi dificultăţile investigatorilor independenţi de a ajunge la datele relevante de pe platforme, va fi nevoie de mai mult timp şi de un efort concentrat al societăţii civile, mediului academic şi platformelor online pentru a ajunge la o concluzie relevantă privind impactul campaniilor de dezinformare”, se arată în raport.