Modul în care Arabia Saudită luptă contra eventualei sărăcii: construieşte încă un mega-oraş în deşert

0
Publicat:
Ultima actualizare:

„Oraşul Economic al Regelui Abdullah“ (King Abdullah Economic City, sau KAEC) este unul dintre cele patru noi oraşe plănuite de fostul monarh al Arabiei Saudite ca o speranţă pentru viitor în cazul în care regatul său ar rămâne fără petrol.

Plin de macarale, oraşul (sau încă şantierul) se întinde la aproape două ore de condus spre nord din oraşul Jeddah, şi se află între Marea Roşie şi deşert. Viitorul oraşului KAEC depinde de cum saudiţii vor reuşi să echilibreze industriile, cum ar fi transporturile, sănătatea, educaţia şi necesităţile de angajare de care ar fi nevoie pentru cei două milioane de rezidenţi care ar locui acolo, notează BBC.

Un oraş potrivit stilului de viaţă modern al Arabiei Saudite

Potrivit lui Fahd Al-Rasheed, directorul Emaar, compania saudită care conduce întregul proiect KAEC, noua generaţie de cetăţeni se aşteaptă la un oraş care să se potrivească cu stilul modern de viaţă cu care s-au obişnuit în timpul studiilor efectuate peste hotare.

Când construim, îi avem în minte pe cei 65% din populaţie care au sub 30 de ani. Plus că avem peste 200.000 de saudiţi care studiază în străinătate. În mod inevitabil, ei vor schimba lucrurile atunci când se vor întoarce“, explică Al-Rasheed.

Statisticile înşirate de director se bazează pe faptul că, în Arabia Saudită, din ce în ce mai multe femei şi mai mulţi bărbaţi sunt absolvenţi de facultate. Această schimbare demografică aduce cu ea noi cerinţe sociale care vor revoluţiona modul în care se dezvoltă ţara, adaugă BBC.

KAEC, mai mare ca Washington

Având peste 180 de kilometri pătraţi, KAEC va fi o metropolă puţin mai mare decât Washington D.C., capitala Statelor Unite ale Americii, şi va fi costat, atunci când va fi gata, aproximativ 100 de miliarde de dolari, proveniţi în special din fonduri private. 

Vrem să creăm unul dintre cele mai mari porturi din lume. Nu suntem în competiţie cu portul Islamic din Jeddah, dar vrem să furăm afacerile portului Jebel Ali din Dubai, şi asta cu ajutorul serviciilor vamale mai rapide, automate, pe care le vom avea aici“, spune Rayan Bukhari, un tânăr manager din portul Regele Abdullah.

Potrivit lui Bukhari, Regele Abdullah a fost hotărât să implice sectorul privat în dezvoltarea economică a ţării, lăsând la o parte rivalităţile tribale şi regionale şi având cu toţii interesul de a crea o economie modernă. „Marfa sosită în port va fi transportată direct către capitală cu ajutorul unui nou pod pe uscat. În acest moment, multe dintre produsele menite să ajungă în Riyadh, sunt trimise către Dubai, dar acest lucru se va schimba. Ele vor fi trimise aici, pentru că va fi mai ieftin, şi pot fi livrate mult mai rapid în Regat“, explică Bukhari.

image

Unde se va afla noul mega-oraş al Arabiei Saudite FOTO BBC

KAEC va oferi gratis maşini electrice pentru a fi conduse în oraş

Viteza reprezintă o parte importantă a viziunii despre KAEC. Cu Mecca şi Medina aflate pe linia rapidă a trenurilor ce trec şi prin KAEC, pelerinii vor vizita şi ei oraşul. „Gara Haramain se va deschide până la sfârşitul acestui an. Trenurile vor schimba multe pentru noi“, spune Al-Rasheed.

Gara este proiectată de arhitectul britanic Norman Foster, faimos pentru zgârie-norul londonez Gherkin şi pentru domul Reichstag din Berlin. Cu ajutorul acestei gări, călătoria din Jeddah se va reduce la doar 30 de minute, astfel turiştii religioşi vor putea ajunge în oraş. Şi, pe măsură ce Jeddah devine şi mai aglomerat de maşini, KAEC susţine că va limita emisiile de dioxid de carbon, oferind maşini electrice pentru a fi utilizate în oraş, gratis.

Construcţia celui mai nou oraş a fost lovită de scăderea preţului petrolului

Totuşi, au existat probleme în construirea celui mai nou oraş al Arabiei Saudite. Chiar dacă KAEC este proiectat şi executat de sectorul privat şi este chiar listat la Bursa saudită Tadawul, realităţile economice din Golf au lovit şi aici, iar guvernul a trebuit să ofere împrumuturi pe fondul scăderii preţului petrolului şi a căderii economiei.

Viteza cu care au loc schimbările sociale în Regat arată şi cum proiectul oraşului a suferit numeroase schimbări. „Am modificat deja proiectul de patru ori. E posibil să mai fie nevoie să-l modificăm încă o dată“, mărturiseşte şeful strategiei oraşului KAEC, Tareq Salaita.

image

Deocamdată, doar 15% din oraş a fost construit FOTO BBC

Poate nici n-o să mai conteze că femeile nu au voie să conducă, vor exista maşini fără şofer

Deocamdată, doar 15% din oraş a fost construit. Proprietăţile industriale, districtele rezidenţiale şi clădirile publice se află încă în stadiul de execuţie. În folosinţă sunt deja şi 90 de kilometri de drumuri. 

Însă, cum rămâne cu dreptul femeilor de a conduce în Arabia Saudită? În 20 de ani, atunci când KAEC va fi terminat, oare femeile vor avea dreptul să se afle în spatele volanului?

Potrivit Daniei Beidas, care locuieşte şi munceşte în oraş în timpul săptămâni, în două decenii întrebarea aceasta va fi irelevantă. „Sper că vom avea dreptul să conducem. Însă, cu maşinile care nu mai au nevoie de şofer, care sunt deja în stadiul de proiect şi chiar de execuţie, e posibil să nu mai conteze acest lucru“, spune ea.

În lume



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite