România TV, amendată din nou de CNA pentru burtiere „înspăimântătoare“: „Încontinuu titlurile acestui canal tulbură liniştea“. Care este justificarea postului

România TV, amendată din nou de CNA pentru burtiere „înspăimântătoare“: „Încontinuu titlurile acestui canal tulbură liniştea“. Care este justificarea postului

Burtierele exagerate ale postului România TV au fost sancţionate de CNA FOTO Arhivă

România TV a fost amendată de CNA pentru felul în care exemplifică ştirile pe burtiere, însă reprezentanţii postului au oferit explicaţia modului de operare a postului.

Ştiri pe aceeaşi temă

Telespectatorii nu au stat indiferenţi 

Postul de televiziune România TV a fost amendat, joi, cu 5.000 de lei de Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA), în urma unor reclamaţii pentru emisiuni difuzate în luna august 2016, în care au fost transmise burtiere „înspăimântătoare“, un moderator nu i-a cerut invitatului Victor Ponta să îşi probeze afirmaţiile şi s-a prezentat o altercaţie în partidul PNL, cu ilustraţii dintr-un parlament străin, nefiind precizată sursa imaginilor, informează News.ro.

Reclamaţiile s-au referit la Emisiuni de dezbatere şi ştiri din 17 august, emisiunea „Breaking news“, din 21 august, şi Ştirile România TV de la ora 15.00, din 28 august.

„Zilnic şi încontinuu titlurile acestui canal tulbură liniştea, înspăimântă“, a reclamat un telespectator, cu privire la burtierele România TV.

Pe parcursul zilei de 17 august, în intervalul orar 07.00 - 00.00, România TV a transmis texte precum: „Alertă în mai multe zone: Val de fenomene şocante; Efecte devastatoare pentru populaţie“.  

„Mă autosesizez în legătură cu emisiunea difuzată duminică, 21 august, de postul România TV, în care fostul premier Victor Ponta a făcut afirmaţia că la alegerile din diaspora cozile de la vot nu au fost din cauza guvernului ci din cauza celor care se aşezau de două ori, de trei ori, de patru ori la rând, ca să fie cozi, să se arate la televizor. (…) Victor Ponta a susţinut că unul dintre motivele pentru care a demisionat din Guvern, în noiembrie 2015, a fost acela că ar fi fost informat de Gabriel Oprea, la acea vreme vicepremier şi ministru de interne, că se pregăteau violenţe şi incendierea unor instituţii - un maidan, ca în Ucraina“, arată o autosesizare formulată de un membru CNA, în legătură cu emisiunea „Breaking news“.

Ştirile România TV de la ora 15.00, din 18 august, au fost reclamate pentru prezentarea unei informaţii cu privire la situaţia din PNL, ilustrată cu o altercaţie filmată într-un parlament străin, fără să fie precizată sursa.

„Se prezintă o bătaie, filmată într-un parlament străin, neprecizată sursa, sub tema «bătaie cu sânge în PNL». Bătaia este prezentată în mod repetat, fara a se prezica unde este filmată. Ştire manipulatorie, cu falsitate în prezentare, total lipsită de deontologie profesională. Permitem astfel de manipulare la România TV?“, a arătat reclamaţia.

Justificaţia burtierelor: „o politică editorială“

În privinţa burtierelor, Roxana Niculescu, directorul de programe al România TV a spus că „aceasta este politica editorială“.

„Aceasta este politica noastră editorială în ceea ce priveşte burtierele. Ori de câte ori am dat informaţii eronate sau am dezinformat cu aceste burtiere am primit amenzile corespunzătoare - 30.000 prin decembrie, 40.000 săptămâna trecută. Plătim“, a spus Roxana Niculescu.

Sancţiunea a fost propusă de Radu Herjeu şi a fost votată de iniţiatorul ei şi de Monica Gubernat, Gabriel Tufeanu, Răsvan Popescu, Orsolya Borsos şi Laura Georgescu. Dorina Rusu şi Florin Gabrea au fost împotrivă.

„Eu am semnalat problema burtierelor de la România TV şi în şedinţele trecute şi am propus amenzi mari. Am şi discutat ieri cu reprezentanţii postului, care au spus că vor remedia aceste probleme. Ţinând cont de aceste promisiuni şi de faptul că aceasta este o încălcare din pachetul vechi, să spun aşa, am zis să fiu mai indulgent, în a vota cuantumul amenzii mai mic şi să vedem dacă dânşii se corectează”, a spus Gabriel Tufeanu, care a dorit să îşi motiveze votul.

Dorina Rusu a propus o amendă de 10.000 de lei, pe care a votat-o alături de Florin Gabrea.

Amenda a fost dată în baza articolelor 65, literele b şi c, şi 40.2 din Codul de reglementare a conţinutului audiovizual.

„În emisiunile de ştiri şi dezbateri, radiodifuzorii trebuie să respecte următoarele reguli: b) între subiectul tratat şi imaginile ce însoţesc comentariul să existe o conexiune reală; c) titlurile şi textele afişate pe ecran să reflecte cât mai fidel esenţa faptelor şi datelor prezentate”, prevede articolul 65.

Articolul 40, alineatul 2 din Codul audiovizual arată că moderatorii programelor au obligaţia să solicite ferm interlocutorilor să probeze afirmaţiile acuzatoare sau să indice, cel puţin, probele care le susţin, pentru a permite publicului să evalueze cât de justificate sunt acuzaţiile.  

citeste totul despre: