Ministrul Educaţiei cere universităţilor să atragă mai mulţi studenţi. Costoiu: „Sistemul preuniversitar este în colaps din punctul de vedere al orientării”

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Liviu Pop, ministrul Educaţiei, cere reprezentanţilor sistemului universitar să atragă mai mulţi studenţi, asta în contextul în care numărul tinerilor înscrişi la facultate s-a înjumătăţit în ultimii zece ani. Pe de altă parte, unii dintre rectori spun că fac tot posibilul să atragă candidaţi, însă aceştia se îndreaptă acum doar către anumite domenii.

"Avem strategia de corelare a pieţii muncii cu oferta educaţională, cu ceea ce produc universităţile. Fiecare universitate îşi adoptă strategii proprii. Acum 10 ani, aveam un milion de studenţi, iar acum avem doar 500.000. Şi să nu uităm trei elemente foarte importante: acum 10 ani, am intrat în Uniunea Europeană, evident, că până atunci, elevii din România foarte greu puteau merge ca studenţi în spaţiul U.E. Dar acum, un număr considerabil de absolvenţi de liceu optează pentru universităţi din Uniunea Europeană. În al doilea rând, numărul copiilor a scăzut dramatic din 2007 faţă de 2017 şi un alt element foarte important, cel puţin în ultimii doi-trei ani de zile, observăm că foarte mulţi elevi se îndreaptă spre învăţământul profesional şi dual, adică, preferă o meserie în locul universităţii", a declarat, pentru Mediafax, Liviu Pop, ministrul Educaţiei Naţionale.

Pe de altă parte, reprezentanţii marilor centre universitare spun că numărul candidaţilor pentru locurile scoase de ei la concurs este mai mare în fiecare an, dar nu este îndeajuns pentru rezolva adevărata problemă.

"Anul acesta, a crescut numărul studenţilor înscrişi la Universitatea Politehnică din Bucureşti, cu 600, înainte de examenul de admitere, faţă de anul trecut. Noi am dat examen cu probe scrise la facultăţi. În ultimii şase ani, numărul studenţilor a crescut de la 3.500 la peste 6.500. Studenţii vin către domeniile care sunt mai căutate, către universităţile care au un anumit prestigiu. Numărul studenţilor a scăzut dramatic în mijlocul crizei economice în anii 2009-2010. Familiile nu au avut capacitatea financiară să susţină tinerii în centrele universitare. Vorbim şi de numărul absolvenţilor de liceu, care au diplomă de bacalaureat, care este relativ constant. Ceea ce este mai grav este faptul că sistemul preuniversitar este în colaps din punctul de vedere al orientării", a explicat, Mihnea Costoiu, rectorul Universităţii Politehnica din Bucureşti.

Atenţia ar trebui focusată pe tinerii ce se află în situaţii vulnerabile

Cât despre liderii organizaţiilor studenţeşti, aceştia atrag atenţia asupra tinerilor în situaţii vulnerabile, care nu au posibiltatea de a urma studii superioare în marile oraşe din România. „Centrele universitare ar trebui să se uite şi la grupurile din mediul rural, la persoanele cu dizabilităţi sau la studenţii maturi, cei care se înscriu să facă studii superioare la distaţă faţă de absolvirea liceului. Sunt oameni cu deficienţe de auz, văz sau locomotor, care pot avea un potenţial extraordinar, dar facultăţile nu sunt pregătite să lucreze cu astfel de oameni, să le acorde o şansă. Problema locului de cazare este un impediment. Poate un elev venit din mediul rural nu îşi permită să plătească chiria în Bucureşti. Ar putea să se pună mai mult accentul şi pe învăţământul la distanţă", a afirmat Vlad Cherecheş, preşedintele Alianţei Naţionale a Organizaţiilor Studenţeşti din România.

Anul trecut, în învăţământul superior, numărul absolvenţilor cu diplomă a fost de 121.800 de studenţi.

Aceştia au provenit cu preponderenţă din facultăţile cu profil Afaceri, Administraţie şi Drept (28,4%), Inginerie, Prelucrare şi Construcţii (18,1%), respectiv sănătate şi Asistenţă socială (10,3%), potrivit datelor transmise de INS.

Klaus Iohannis a trimis legea care ar putea reînvia fabricile de diplome

Cererea ministrului Educaţiei de atrage mai mulţi studenţi, vine după ce Preşedintele României Klaus Iohannis a trimis, la începutul acestei săptămâni, spre reexaminare în Parlament legea care ar putea reînvia „fabricile de diplome“. Acesta susţine că, prin modificările propuse de senatorul PSD Ecaterina Andronescu, va creşte numărul de studenţi şi de diplome eliberate, însă cu preţul scăderii calităţii procesului de învăţare în mediul universitar. Mai concret, în documentul înaintat de Klaus Iohannis către Camera Deputaţilor, este specificat  că introducerea  cifrei maximale de şcolarizare de 35 de studenţi/ profesor pentru toate domeniile de studiu ar putea să ducă la scăderea eficienţei procesului didactic în condiţiile în care sunt anumite specializări unde nu ar trebui să existe mai mult de 10-20 de studenţi la un dascăl.

Poziţia preşedintelui este susţinută şi de reprezentanţi ai studenţilor, rectorilor, dar şi alţi specialişti în Educaţie.

 

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite