Tinerii au nevoie de clasa a IX-a în sistemul liceal

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Legea conform căreia clasa a IX-a ar trebui să intre în ciclul gimnazial ar însemna un pas imens în spate pentru calitatea învăţământului, de aceea ar fi neproductiv dacă aceasta ar trece de aprobarea Senatului, camera decizională.

Legea lui Funeriu, prin care se susţine această modificare nu reprezintă nimic altceva decât o premisă electorală cu care miniştrii contiuna să se joace, de data aceasta punând într-o conjunctură delicată viitorul tinerilor. Prin această lege se propune trecerea clasei a IX-a în ciclul gimnazial, pentru o finalizare comodă a celor zece ani de învăţământ obligatoriu.  Un învăţământ obligatoriu fără finalitate însă, întrucât nu face nimic altceva decât să se supună într-un mod superficial şi neproductiv obligativităţii dictată de Constituţie. Elevii termină cei zece ani obligatorii, însă sunt aruncaţi într-o zonă gri, în care lipsa de calificare şi educaţie  le trasează un viitor sumbru.

Există două puncte de vedere pertinente privitoare la problema învăţământului, iar primul dintre ele se referă la acceptarea sistemului deja existent, cu cei 10 ani obligatorii. A doua chestiune se referă la modificarea Constituţiei astfel încât învăţământul obligatoriu să crească la 12 ani, o alternativă bună pentru specializarea şi pentru educaţia tinerilor români. Scăderea numărului de ani în învăţământului obligatoriu rezultă într-un grad de educaţie mult mai redus.

Revenind, clasa a IX-a este foarte importantă pentru finalul de ciclu obligatoriu, însă în sistemul clasic de clasă de liceu.  Pentru viabilitatea sistemului, la final de ciclu se conturează trei variante - elevii intră în câmpul muncii, elevii urmează o şcoală de ucenici,  sau în cele din urmă urmează un liceu tehnologic, teoretic sau vocaţional. Acestea sunt cele trei paliere posibile pentru productivitatea prevederilor actuale.

Calificarea este esenţială la finalul ciclului, însă infrastructura şcolară la nivelul de faţă nu permite o calificare pe parcursul clasei a IX-a . De aceea, finalizarea învăţământului obligatoriu ar trebui să funcţioneze în baza unei calificări, astfel încât elevii să nu rămână la un grad de educaţie redus, care să nu permită calificarea.

Clasa a IX-a trebuie să rămână aşadar în zona de liceu, producandu-se astfel o selecţie a elevilor care aleg să meargă mai departe la liceu, şcoli profesionale sau şcoli vocaţionale, oferindu-se oportunitatea unei calificări atât de necesare.

Repartizarea în licee trebuie regândită astfel încât fiecare elev să ajungă exact la tipul de profil pentru care respectivul are înclinaţie. Pentru aceasta însă este nevoie de o investiţie considerabilă în programele şcolare, nu de modificări legislative aşa cum propune Funeriu, un alt bastion al unei administraţii defectuoase.

Susţin clasa a IX-a în ciclul liceal, cu cât mai mult ascendent în zona calificării în învăţământul vocaţional şi profesional, astfel încât să existe cât mai mulţi elevi bine pregătiţi.

În zona liceelor din judeţe se pot face învestiţii şi în atelierele şcolare, menite să faciliteze calificarea, un drum mai concret către o profesie sigură, productivă, viabilă, bazată în mod special pe cunoştinţe şi educaţie.

Viitorul unei naţiuni stă în educaţie şi în alegeri potrivite pentru drumul pe care îl conturăm tinerilor noştri. De aceea, excese de zel ministeriale care vin cu modificări inportune împiedică productivitatea unui sistem funcţional.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite