Subiectul de 600 de cuvinte. Profesor vs. Elev
0
Subiectul al III-lea, de 600 de cuvinte, de la examenul de bacalaureat dă bătăi de cap adolescenţilor şi în acest an. Dacă unii dintre elevi declară că pregătirea pentru un astfel de subiect nu îi ajută cu nimic în viaţă, profesorii cred altceva.
„Din întâmplările cu care m-am confruntat de-alungul anilor, mi-am dat seama că nu întotdeauna funcţionează treaba asta cu 600-900 de cuvinte. Majoritatea adolescenţilor care ies din învăţământul românesc sunt obişnuiţi să vorbească foarte amplu, foarte pe larg. De multe ori, nespunând prea multe şi asta, după părerea mea, nu este vina lor(...) Scriam primele mailuri în care abordam sponsori sau mai trimiteam un articol către publicaţii şi mi s-a întâmplat să mi se răspundă cu: „Tu ai citit chestia asta??“ Problema era că acele e-mailuri erau scrise în modul în care am fost obişnuit, şi-anume să povestesc unui potenţial sponsor despre proiectul pe care urma să îl fac cu colegii mei în aproximativ o pagină“, mărturiseşte Cristi Drăgan, elev în clasa a XII-a pe videoblogul său.
Despre subiectul de 600 de cuvinte am discutat şi Achim Ruxandra, profesoară de limba română: „Subiectul este gândit corect pentru acest minimum 600 de cuvinte pentru că vorbim de un examen care va reflecta cei doisprezece ani de şcoală. Mi se pare o cerinţă firească ca elevii să citească cărţi fundamentale pe parcursul anilor de şcoală despre care să vorbească într-o manieră convingătoare, nuanţată. Sunt anumite situaţii de viaţă în care este nevoie să îţi expui punctul de vedere cu foarte multe nuanţe şi folosind mai multe exemple. Prin urmare, examenul de bacalaureat are rolul să te pregătească pentru o astfel de situaţie“.
„Ar fi bine să se întâmple asta doar la filologie. Ei trebuie să înveţe să scrie mult şi bine. Greşeala fundamentală este că se pune accentul pe teorie literară şi istoria literaturii române, în loc să fie pus pe comunicare corectă, din punct de vedere gramatical, şi să fii coerent. Sunt profesori care nu ştiu când să scrie cu un „i“ sau doi de „ i“. De ce să înveţi toţi copiii de liceu să înveţe literatură amplă, să ştie intriga din Fefeleaga!? Cu ce o să îi ajute în viaţă să ştie treburile astea? Trebuie ca elevii să citească şi lecturi care să le placă. Ar trebui să fie încurajată mai mult şi oratoria pentru a te descurca mai bine atunci când trebuie să prezinţi un discurs în public“, consideră Ştefan Vlaston, preşedintele EDU CER.
Examenul de Bacalaureat va fi modificat anul viitor. Subiectul al III -lea va prevedea un minimum de 400 de cuvinte, faţă de 600 cât este în prezent. În plus, nu va ma exista limita maximă de 900 de cuvinte, elevul având posibilitatea să scrie cât de mult doreşte.
