Salvaţi Copiii: Peste 1.000 de copii au luat parte la acţiuni de prevenire a părăsirii timpurii a şcolii. Unul din 10 copii români nu merge la şcoala primară
0Pe parcursul a 18 luni, peste 1020 de copii din medii defavorizate expuşi riscului discriminării au beneficiat de servicii sociale, juridice şi educaţionale, în cadrul programului Centre Educaţionale Integrate pentru Grupuri Vulnerabile, dezvoltat de Salvaţi Copiii România.
Peste 1020 de copiii din medii defavorizate au beneficiat de sprijin prin programul dezvoltat de Salvaţi Copiii. Dintre aceştia, 287 de copii de vârstă preşcolară din comunităţile defavorizate au beneficiat de servicii educaţionale în cadrul grădiniţelor estivale, 474 de elevi au fost asistaţi prin organizarea de cursuri de tip „Şcoală după Şcoală” şi 358 de elevi care au părăsit timpuriu şcoala au fost sprijiniţi în procesul de reintegrare şcolară, prin programul „A Doua Şansă”.
De asemenea, 388 de părinţi au participat la întâlnirile lunare de consiliere socială, 361 de cadre didactice au fost instruite cu privire la dezvoltarea şi implementarea programelor de tip “A doua şansă”, 170 de voluntari au susţinut sesiuni de informare cu privire la dreptul la educaţie şi 3454 de copii şi tineri au fost informaţi cu privire la rolul benefic al educaţiei, drepturile copilului, efectele negative ale discriminarii etc.
Activităţile din cadrul proiectului Centre Educaţionale Integrate pentru Grupuri Vulnerabile s-au desfăşurat în oraşele Argeş, Braşov, Bucureşti (2 centre), Caraş-Severin, Cluj, Constanţa (2 centre), Dâmboviţa, Dolj, Hunedoara, Iaşi, Mureş, Neamţ, Suceava, Timiş şi Vaslui.
Proiectul este cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007 - 2013 – „Investeşte în oameni” şi a fost implementat în parteneriat cu Autoritatea Naţională pentru Protecţia Drepturilor Copilului şi Adopţie.
Unul din 10 copii români nu merge la şcoala primară
În România, în anul şcolar 2013 - 2014, procentul copiilor cu vârsta între 7 şi 10 ani care frecventau şcoala primară era de 87,4% (în scădere cu peste un punct procentual faţă de promoţia anterioară). Mai mult de unul din 10 copii care ar fi trebuit să participe la învăţământul primar, nu mergea la şcoală, arată Salvaţi Copiii. Aproape 366.000 de copii cu vârste cuprinse între 3 şi 17 ani nu erau înscrişi în nicio formă de învăţământ (preşcolar, primar, gimnazial, liceal sau profesional).
Dacă rata de participare la educaţia preşcolară a crescut de la 86% la 90% într-un singur an şcolar (2012 - 2013), ca efect al introducerii clasei pregătitoare, serviciile destinate copiilor cu vârsta sub 3 ani rămân în continuare sever sub-dimensionate, atrag atenţia reprezentanţii Salvaţi Copiii. Astfel, doar 15% dintre copii beneficiază de astfel de servicii, mult sub ţinta de 33% indicată de Obiectivele de la Barcelona .
Un alt grup vulnerabil îl reprezintă copiii romi. Doar 42% dintre copiii romi cu vârste cuprinse între 6 şi 15 ani au mers la grădiniţă, în comparaţie cu 87% dintre copiii de alte etnii şi care trăiesc în acelaşi mediu. Procentul copiilor care ar trebui să urmeze cursurile învăţământului obligatoriu, dar care nu merg la şcoală, este de 22% în cazul copiilor romi, faţă de 6% în cazul copiilor de alte etnii . Rata de părăsire timpurie a şcolii este, în România, de 18,1%, mult peste ţinta de 10% indicată de Strategia Europa 2020, în timp ce media la nivelul UE este de 11,1%.
De asemenea, în România, exploatarea copilului prin muncă este o realitate. Multe familii, atât din mediul urban cât şi din mediul rural, sunt nevoite să îşi implice copiii în muncă. Între exploatarea prin muncă a copiilor şi abandonul şcolar există o legătură strânsă – copiii lipsesc de la şcoală, o abandonează sau nu mai sunt înscrişi în sistemul educaţional, pentru a munci. Într-un singur an şcolar, 2012 – 2013, un număr de circa 24.400 de copii au abandonat învăţământul primar şi gimnazial.