Ministerul Educaţiei vrea să ia în leasing 800 de microbuze pentru elevi. Investiţia depăşeşte 30 de milioane de euro

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Microbuzele noi vor transporta aproximativ 50.000 de preşcolari şi elevi
Microbuzele noi vor transporta aproximativ 50.000 de preşcolari şi elevi

Ministerul Educaţiei Naţionale (MEN) a anunţat că vrea să cumpere în leasing 800 de microbuze şcolare, într-un contract în valoare de 31 de milioane de euro fără TVA, pentru a asigura transportul elevilor din mediul rural către şcoli, potrivit unui proiect de ordonanţă de urgenţă.

Proiectul privind autorizarea MEN de a contracta utilizarea de microbuze şcolare în leasing operaţional, postat luni pe site-ul ministerului, arată că, întrucât în unele localităţi din mediul rural numărul elevilor este redus, pentru a le asigura acestora accesul la educaţie este necesar să fie asigurat transportul lor în special către unităţile de învăţământ din centrele de comună.

Prin autorizarea MEN de a contracta utilizarea de microbuze şcolare în leasing operaţional, se va avea în vedere asigurarea transportului scolar pentru elevii din comunităţile rurale îndepărtate de unităţile şcolare la care aceştia sunt arondaţi, de implementarea acestei măsuri urmând să beneficieze aproximativ 50.000 de preşcolari şi elevi. 

Suma estimată pentru a contracta utilizarea a 800 de microbuze şcolare de 16+1 locuri, pentru o perioadă de cinci ani, este de 31 milioane euro, la care se adaugă TVA.

Aceste autovehicule, de tip microbuze şcolare cu 16 +1 locuri , vor fi utilizate exclusiv în interesul copiilor.

În prezent, arată MEN, preşcolari şi elevi, cu vârste cuprinse între 5 ani şi 14 ani, sunt nevoiţi să străbată pe jos sau cu mijloace de transport improprii transportului de persoane de la 3 la peste 20 de kilometri zilnic, reprezentând distanţa de la localitatea de domiciliu la şcoală, dus-întors. 

De asemenea, potrivit MEN, trebuie să se ţină seama şi de particularităţile mediului din care provin elevii, de situaţia socială şi financiară a părinţilor acestora, precum şi de condiţiile geografice şi de infrastructură existente pe raza administrativ-teritorială a localităţii de domiciliu şi a localităţii în care se află unitatea şcolară la care este arondat, astfel încât acestea să nu aibă ca şi consecinţă directă abandonul şcolar ori un act educaţional sub nivelele standardelor de calitate stabilite de prevederile legii educaţiei naţionale.

MEN mai arată că, în prezent, sunt unităţi de învăţământ care nu au mijloace de transport sau care au unele foarte vechi, ceea ce face ca acestea să nu prezinte siguranţă în trafic, punând în pericol integritatea fizică şi psihică a elevilor. Acest fapt determină pe de o parte, creşterea costurilor cu reparaţiile, iar pe de altă parte, decalaje în programul şcolar al elevilor, care pot duce la absenteism sau chiar la abandon şcolar.

Achiziţia, în limitele bugetului pe 2013

Din solicitările inspectoratelor şcolare judeţene rezultă un necesar de cel puţin 800 de microbuze şcolare.

Plata sumelor datorate conform contractului de leasing operaţional va fi realizată de MEN, cu încadrarea în bugetul aprobat pe 2013, în limita unui plafon de şapte milioane de lei. Sumele necesare pentru următorii ani vor fi asigurate anual, de la bugetul de stat, prin bugetul MEN.

Potrivit reglementărilor legale în vigoare privind leasingul operaţional, după expirarea termenului de utilizare de cinci ani, microbuzele rămân în proprietatea locatorului (finanţatorului).

"Este necesar ca Ministerul Educaţiei Naţionale să efectueze o operaţiune de achiziţie a microbuzelor şcolare astfel încât acestea să rămână, după termenul de utilizare de 5 ani, în proprietatea unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat", se mai arată în proiect.

Inspectoratele şcolare au cerut 960 de microbuze

Ministrul Remus Pricopie a declarat, la sfârşitul lunii mai, că s-a făcut o evaluare la nivel naţional în ceea ce priveşte numărul microbuzelor şcolare necesare transportului elevilor şi inspectorii şcolari au înaintat cifra de 960 de autoturisme, însă la buget nu ar fi prevăzute sume decât pentru 40-45 de microbuze.

„I-am prezentat situaţia premierului şi am decis să începem să cumpărăm sau să luăm în leasing 800 de microbuze şcolare, astfel încât în septembrie-octombrie să poată fi folosite în localităţile care le-au cerut“, a explicat atunci Pricopie.

Ministrul a mai spus că se încearcă şi obţinerea acceptului de a utiliza fondurile structurale alocate Educaţiei şi pentru acoperirea unor rate la cumpărarea sau leasingul microbuzelor şcolare.

Abonamentul navetiştilor, înlocuit cu bursa de transport

Oficialul a mai anunţart atunci o altă modificare pe care urmează să o pună în aplicare printr-o ordonanţă de urgenţă, cel mai probabil. 

"Vom înlocui abonamentul, care favorizează firmele de transport, cu o bursă suplimentară de transport, virată direct în contul elevului. Până atunci vom mai încerca să facem rost de bani pentru a mai acoperi din această datorie pe care o avem", a declarat Pricopie.

Guvernul a aprobat, pe 30 mai, o nouă tranşă, de 20 de milioane de lei, pentru achitarea restanţelor la plata abonamentelor de transport către elevii care fac naveta până la şcoală, după ce cu o săptămână înainte au fost alocate alte 30 de milioane de lei, potrivit Ministerului Educaţiei.

Un raport din martie realizat de Avocatul Poporului arăta că numărul de microbuze necesare transportului şcolar este insuficient, pentru un transport optim trebuind achiziţionate cu 40% mai multe microbuze, iar de multe ori costurile de întreţinere a acestora depăşesc valoarea de piaţă.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite