FSLI: Programele şcolare sunt învechite şi trebuie să pună accent pe partea aplicativă. Pricopie: evaluările trebuie să cuprindă şi o limbă străină

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Profesorii au protestat, cerând 6% din PIB pentru educaţie      FOTO: Adevărul
Profesorii au protestat, cerând 6% din PIB pentru educaţie      FOTO: Adevărul

Programele şcolare trebuie regândite complet, astfel încât să pună accent pe partea practică, pentru ca România să aibă absolvenţi cu calificare corespunzătoare cerinţelor pieţei muncii, a declarat, joi, preşedintele Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ (FSLI), Simion Hancescu, într-o dezbatere despre politicile educaţionale actuale, potrivit Agerpres. Specialiştii din educaţie au concluzionat că scopul nu este să predai, ci să educi.

„Programele şcolare utilizate la ora actuală nu mai ţin pasul cu realităţile din România. Agenţii economici se plâng tot mai des că forţa de muncă e slab pregătită, iar acest lucru se produce deoarece şcoala face cu totul altceva decât are nevoie piaţa muncii. Liceele industriale şi şcolile profesionale nu funcţionează la parametrii normali, iar din acest motiv nu mai avem maiştri sau muncitori bine pregătiţi, aşa cum se întâmpla înainte de 1989. Şi la nivelul învăţământului teoretic predomină, din păcate, tot informaţia. De aceea, programele şcolare trebuie regândite complet, astfel încât să pună accent pe partea aplicativă şi nu pe cea teoretică”, a spus Simion Hancescu, potrivit Agerpres.

Deşi în ultimii 12 ani au solicitat constant guvernanţilor modificarea programelor şcolare, nu s-au văzut schimbările aşteptate, a adăugat liderul FSLI. 

Matematica şi fizica, predate practic

„De 12 ani solicităm constant Ministerului Educaţiei modificarea programelor şcolare, însă, până acum, nu s-a luat nicio măsură în acest sens. Din punctul nostru de vedere, în procesul de modificare a unei programe şcolare, trebuie să existe o colaborare între educator, învăţător, profesor de gimnaziu şi de liceu, astfel încât să se traseze o linie continuă în abordarea materiilor pe parcursul anilor de învăţământ. Atât matematica, cât şi fizica, de exemplu, pot fi abordate din punct de vedere practic, materiile fiind astfel mult mai uşor de abordat de către elevi”, a explicat acesta.

Inspectorul şcolar general de la Inspectoratului Şcolar al Municipiului Bucureşti (ISMB), Constantin Trăistaru, a declarat că nu există analize în baza cărora să se creioneze direcţii pe termen mediu şi lung, ceea ce înseamnă, în opinia lui, că nu există interes pentru ca o structură creată să aibă un program bine definit, potrivit Mediafax.

"Mi-am propus ca ISMB să-şi urmeze un plan propriu. Evaluarea trebuie regândită în perspectiva evaluării europene, de a promova un program de antrenare a copiilor, şi voi propune acest lucru ministrului, cu un deadline anul viitor. Programele şcolare realizate în conformitate cu ariile curriculare trebuie realizate. Formarea continuă a profesorilor este foarte necesară pentru a face faţă cerinţelor UE. Trebuie să lucrăm într-un sistem integrat, nu fiecare de capul lui", a spus inspectorul şcolar general.

Directorul Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei, Ciprian Fartuşnic, a explicat că miza unei astfel de schimbări este stabilirea unui reper de la început, adică "să ştim ce fel de elevi ne dorim la finalul învăţământului obligatoriu".

„Nu trebuie să predai o disciplină, ci să educi printr-o disciplină”

El a vorbit despre cele opt domenii de competenţe marcate într-un raport al CE, respectiv comunicarea în limba maternă, comunicarea într-o limbă străină, competenţă matematică şi de bază în ştiinţe şi tehnologie, competenţe digitale, competenţe sociale şi civice, a învăţa să înveţi, spirit de iniţiativă şi antreprenoriat, sensibilizare şi exprimare culturală.

"În viaţa reală, trebuie să pui la lucru toate aceste competenţe pentru a rezolva o problemă, nu doar cunoştinţele de matematică. Nu trebuie să predai o disciplină, ci să educi printr-o disciplină, iar asta nu e uşor de realizat. Un cadru didactic are nevoie de un sprinjin consistent. Competenţele-cheie nu le sunt explicate în demersul didactic decât în proporţie de 50 la sută", a spus directorul Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei.

La dezbaterea organizată de FSLI, parte a Conferinţei naţionale „Dezvoltarea competenţelor cheie în şcolile din România: provocări şi oportunităţi pentru actualele politici educaţionale”, organizată de FSLI pe 8 şi 9 mai, vor fi prezentate şi o serie de studii internaţionale destinate evaluării competenţelor elevilor şi practicilor la clasă ale cadrelor didactice.

Pricopie: Evaluarea elevilor de clasa a VIII-a ar trebui să cuprindă şi o limbă străină

Evaluarea naţională a elevilor de clasa a VIII-a trebuie să vizeze şi o limba străină, iar Ministerul Educaţiei intenţionează să introducă testarea acestei competenţe, însă nu în 2014 şi nici anul viitor, a declarat, joi, ministrul Educaţiei, Remus Pricopie, potrivit Mediafax.

Ministrul a precizat, în acelaşi context, că testarea competenţelor într-o limbă străină va fi introdusă, anul acesta, la evaluarea elevilor de clasa a VI-a, fiind vorba despre o premieră.

"Nu evaluăm competenţa într-o limbă străină decât la bacalaureat. În acest an, încercăm la testul de clasa a VI-a, este prima dată când facem aşa ceva, până acum nu aveam. Dar nu este un examen, ci un test, la evaluarea de clasa a VI-a. În mod normal, la examenul de clasa a VIII-a trebuia să fie şi limba străină şi de mult timp trebuia să fie acest lucru. Nu o să fie anul acesta, nu o să fie la anul, dar începem să facem şi acest lucru", a spus Pricopie, la dezbaterea FSLI.  

Remus Pricopie a subliniat că testarea competenţelor într-o limbă străină va trebuie făcută, gradual, şi la clasele mai mici.

"Aceste competenţe de limbă sunt evaluate la nivelul clasei a VI-a. Încet, gradual, va trebui să le testăm şi pe clasele mai mici. Ştiţi că aveam obligativitatea unei limbi străine începând cu clasa a III-a. Am făcut ordinul şi acum există obligativitatea primei limbi străine începând cu clasa I. Am vrut să dau ordin cu obligativitatea celei de-a doua limbi străine începând cu clasa a III-a. În urma discuţiei cu colegii din minister, am spus: 'Hai, mai întâi, să anunţăm şi să ne asigurăm că în mediul rural, despre care s-a vorbit că există un decalaj foarte mare, avem profesorii necesari'. Ei, pe hârtie, există, dar în practică, atunci când te duci în anumite zone izolate, constaţi că nu există", a mai spus ministrul Educaţiei.

Evaluările care se fac în premieră anul acesta la finalul claselor a II-a, a IV-a şi a VI-a se vor derula între 28 şi 30 mai pentru elevii de clasa a IV-a, între 2 şi 4 iunie pentru cei din clasa a II-a şi în 5 - 6 iunie pentru elevii de a VI-a. Calificativele obţinute de către elevi la evaluare nu vor fi trecute în catalog.

Notele la evaluarea elevilor de clasa a VIII-a, în schimb, contează la media pentru admiterea în liceu.


Pe aceeaşi temă:

Criteriile pentru redactarea noilor manuale de religie, publicate de Ministerul Educaţiei

Admiterea la liceu ilustrează impasul în care se găseşte învăţământul românesc

VIDEO Educaţia tradiţională sau alternativă: tu ce şcoală ai alege pentru copilul tău?

Educație

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite