Evaluare Naţională 2016. Părinţii şi elevii, la Ministerul Educaţiei după controversele de la testul de matematică

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Mai mulţi părinţi şi elevi s-au adunat joi în faţa Ministerului Educaţiei nemulţumiţi de punctul 6, subiectul I, de la proba la Matematică din cadrul Evaluării Naţionale, despre care spun că a fost neclar şi a încurcat elevii. Ei cer ca ambele variante de răspuns să fie acceptate ca fiind corecte. Părinţii au format şi o petiţie online care a strâns peste 40.000 de semnături în acest sens. Ministerul consideră că cerinţa a fost clară.

Joi, în jurul prânzului, o delegaţie formată din părinţi a fost primită la discuţii de către Monica Anisie, secretarul de stat în Ministerul Educaţiei, dar şi de către unul dintre profesorii care au contribuit la conceperea subiectului. Pozţia acestora a rămas de neclintit: itemul 6 este clar şi complet formulat.

Prezenţi în număr mai mare la ora dimineţii, părinţii şi elevii s-au dispersat după ce delegaţia de părinţi a venit cu un răspuns în defavoarea acestora de la discuţiile cu secretarul de stat.

„A fost o delegaţie formată din câţiva părinţi. Din păcate fără prea multe rezultate, pentru că ei consideră că subiectele sunt clare, dar nelămuririle sunt clare pentru copii şi pentru noi ca părinţi. În acest moment, dumnealor merg pe idee că sunt clare. O parte dintre părinţi se îndreaptă către Inspectoratul Şcolar al Sectorului 3, la şcoala de care aparţin unii dintre copii, au fost şi alte probleme, referitoare la print, la subiectul printat primit de copii era o linie pe grafic în plus. Pe axe nu era menţionat ce reprezintă. Nu contest că este corectă varianta 3, dar la fel de corectă este şi varianta 8. Nu cerem decât să fie acceptate ambele variante”, a spus Gabriela Dumitriu, părintele unui dintre copiii care au susţinut miercuri proba la Matematică.

Totodată, un elev de gândeşte că este nedrept să nu mai ia 10, din cauza unei cerinţe ambigue.

„Mi s-a părut ambiguu, nu mi s-a părut clară cerinţa, datele nu erau clare. Am răspuns 8. Cu tot cu acel punct mă aştept la 10. Acel punct mă trage în jos. Dacă aş fi fost numai eu care a dedus că 8 este răspunsul corect, poate nu ar fi fost o problemă, dar sunt mulţi în această situaţie”, a spus Andrei, de la Şcoala 195.

Peste 40.000 de părinţi cer dreptate online

Pe mediul online a fost organizată o petiţie prin care se cere Ministerului Educaţiei ca ambele variante de răspuns de la subpunctul 6 al primului subiect să fie considerate corecte. 

„Datorită faptului că MEN a derutat elevii la Subiectul I exerciţiul 6 prin diagrama reprezentată greşit, propunem o reevaluare a tuturor lucrărilor din sesiunea iunie 2016, astfel încat ambele variante (3 si 8 elevi) să fie punctate ca fiind corecte”, arată site-ul petitieonline.

Gabriela Dumitriu subliniază că până joi la prânz, peste 40.000 de semnături au fost strânse pentru a susţine acceptarea ambelor variante de răspuns ca fiind corecte.

Dacă totuşi ministrul Educaţiei, Adrian Curaj, nu ia atitudine, spune părintele disperat, va face contestaţie după aflarea rezultatului.

Părerea profesorilor, împărţită

Conform cerinţei, elevii trebuiau să identifice pe o diagramă care este numărul elevilor care au obţinut nota 5 la testul de matematică, în schimb nu a fost specificat clar care era axa notelor şi care cea a elevilor.

„Trebuia să specifice clar care este Axa OX şi care Axa OY, astfel încât elevii să ştie care este numărul de elevi şi care sunt notele. Astfel, unii dintre copii au fost încurcaţi. Cerinţa este ambiguă”, a explicat profesorul de matematică Ştefan Vlaston.

Totodată, Vlaston consideră că punctajul maxim ar trebui să se acorde, în această sistuaţie, indiferent de modul în care elevii au citit diagrama.

Pe de altă parte, profesorul Silviu Dăneţ de la Colegiul I.LCaragiale spune că elevii putea uşor să îşi dea seama care este axa elevilor şi care este axa notelor.

„Pe diagramă, se văd enumerate pe orizontală cifrele până la 10. Toţi ştim că notele sunt până la 10 şi nu până la 8, astfel că se poate deduce că elevii sunt în număr de opt. Mai mult, ni se arată printr-un pătrăţel colorat/plin că pot identifica numărul de elevi”, a explicat Dăneţ. 

Ministerul a reacţionat prompt în apărarea sa

Totodată, Ministerul a luat poziţie încă de miercuri asupra discuţiilor şi nemulţumirilor părinţilor şi elevilor.

„Itemul este complet formulat, enunţul este clar, fără ambiguităţi şi permite un singur răspuns corect. Acesta conţine toate elementele necesare unui răspuns corect şi se referă la o diagramă care a mai fost prezentată în subiectele formulate de Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare (vezi  www.subiecte2016.edu.ro/2016). Tipul de diagramă în discuţie este inclus în modelul de subiect pentru Evaluarea naţională a absolvenţilor clasei a VIII-a, anul şcolar 2014-2015”, arată un comunicat al Ministerului Educaţiei. 

Totodată, Ministerul mai precizează: „Itemul  conţine legenda referitoare la reprezentarea numărului elevilor, legendă care este echivalentă cu identificarea prin axele de coordonate. În esenţă, acesta se referă la prezentarea unei dependenţe funcţionale (între notă şi numărul elevilor din clasă care au obţinut această notă), iar în cazul unei dependenţe funcţionale variabila se reprezintă pe axa orizontală (a absciselor)”.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite