BACALAUREAT 2013 Cum i-au ajutat pe elevi subiectele diferite pe profil

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Prima probă orală la Bac-ul clasic începe pe 10 iunie     FOTO: Adevărul/Arhiva
Prima probă orală la Bac-ul clasic începe pe 10 iunie     FOTO: Adevărul/Arhiva

Anul acesta, în premieră, elevii vor avea subiecte diferite la Bac, în funcţie de profil. Olimpicii şi sportivii au intrat primii în noul sistem de testare, iar profesorii susţin că cei de la Real şi de la profilul Tehnologic au şanse să ia note mai mari, pentru că subiectele sunt mai accesibile.

Candidaţii la Bac-ul special din 2013 au avut la prima probă scrisă, la Română, de săptămâna trecută, două variante de subiecte, una pentru cei de la profilul Uman şi alta pentru cei de la Real, mai accesibilă per total, susţin profesorii.

Ministerul Educaţiei a decis diversificarea şi simplificarea subiectelor la Bacalaureat anul acesta, pentru a adapta cerinţele la numărul de ore studiate la materia de examen şi la ce se predă la clasa. „În comparaţie cu anii precedenţi, în acest an, un element de noutate l-a reprezentat introducerea a două tipuri de subiecte, a căror structură a fost concepută în funcţie de filiera urmată de absolvenţi", se arată într-un comunicat al instituţiei. 

De asemenea, s-a eliminat textul critic de la subiectul al II-lea pentru demonstrarea competenţelor de argumentare, în scris, a unor opinii, în diverse situaţii de comunicare, deoarece îi punea în dificultate pe foarte mulţi dintre candidaţi. Aceştia se concentrau pe ideea formulată în citat (de cele mai multe ori înţeleasă greşit) şi nu pe formularea propriei opinii, au mai explicat oficialii.

Limba română, Real vs Uman

Iulia Pop, profesor de Română la Colegiul Naţional „Sfântul Sava“, a explicat pentru adevarul.ro în ce a constat diferenţa faţă de subiectele date la Română la Bac-ul de anul trecut.

„Subiectele pentru cei de la Real au fost relativ simple şi pe acelaşi model cu cele de la simulare. Însă, subiectul al III-lea, care le cerea să prezinte relaţia dintre două personaje dintr-un roman psihologic studiat, a fost mult mai restrictiv, cei mai mulţi alegând probabil Camil Petrescu - „Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război“. Subiectul de la Uman era mai clar, dar şi mai larg de abordat, fiind nominalizaţi trei autori la alegere, dar şi prin faptul că au avut de comentat pe marginea unei nuvele, nu a romanului psihologic“, susţine Pop.

Însă, spune profesoara, subiectul I de la Real a fost mult mai uşor de abordat, li s-au cerut sinonime simple, nu neologice, ca în cazul celor de la Uman. „Iar subiectul al II-lea, despre voluntariat în general, este unul bun şi actual, problema este însă că nu suntem toţi din Bucureşti şi poate sunt elevi în ţară care nu au trecut prin experienţe personale de voluntariat, deci nu se poate da aşa la Bac-ul normal. Dacă ar fi avut un citat suport pe marginea căruia să comenteze, cum era construit subiectul până acum, poate le era mai simplu, aveau de ce să se agaţe şi puteau scoate nişte idei personale“.

Hiba subiectelor la Bac-ul de la Română

La Uman, în schimb, explică Pop, „cerinţa nu e relevantă“, referitoare la utilitatea cunoaşterii biografiei artistului, pentru că literatura română nu se mai studiază cronologic şi nu se mai pune accent pe biografia scriitorilor. „E frumos că pune subiectul în discuţie“, susţine aceasta. Există însă dificultăţi la subiectul I, unde termenul arhaic „tăgăduire“ ar fi putut să-i încurce, asemenea poeziei din Blaga, care nu e un autor simplu, însă era normal ca la Uman să existe aşa ceva. 

„O problemă a acestor subiecte date la Bac este că se rezumă la programa de clasa a IX-a şi a X-a şi nu se dă nimic din ultimii doi ani, cum ar fi curentele literare mari, nu existe cerinţe care să le solicite astfel de cunoştinţe“, a mai spus profesoara de Română.

Avantaj pentru elevii de la grupurile şcolare industriale

A doua probă scrisă, la materia obligatorie de profil, le-a adus un avantaj în 2013 elevilor care au studiat la profilul industrial, tehnic sau economic, pentru că la Matematică a fost introdusă o a treia variantă, destinată celor de la profilul Tehnologic, separându-i de profilul Ştiinţele Naturii, susţine Claudia Preda, profesoară de Matematică la Colegiul Bilingv „George Coşbuc“.

„Subiectele au fost asemănătoare cu cele de anul trecut, cum ne-am aşteptat de altfel. Diferenţa este la varianta a III-a, M3, destinată celor de la profilul Tehnologic, introdusă anul acesta, unde subiectele sunt mult mai uşoare şi potrivite cu numărul de ore de matematică şi materia studiată la clasă. La M2 – varianta creată pentru cei care studiază la profilul Ştiinţele Naturii, subiectele sunt aşa cum le ştiam, de anul trecut, mai dificile decât cele de la Tehnologic, dar mai simple decât cele de la M1, destinate profilului Mate-Info“, a explicat Preda pentru adevarul.ro.

„Nu era corect până acum ca elevii care au studiat la un liceu industrial sau economic să aibă de rezolvat probleme la fel de dificile precum cei de la Ştiinţele Naturii, care au mai multe ore de matem atică, nu poţi compara elevii care se pregătesc pentru Medicină cu cei de la un grup şcolar industrial, unde picau cei mai mulţi în trecut. Deci schimbarea e potrivită cu ce e la şcoală“, a mai spus dascălul.

Rată de promovare în creştere la Bac-ul olimpicilor din 2013

Din totalul celor 209 de candidaţi care au susţinut în mai 2013 examenele în sesiunea specială de bacalaureat pentru absolvenţii de liceu participanţi la loturile naţionale lărgite care se pregătesc pentru olimpiadele şi concursurile internaţionale, 104 au promovat, adică 49,76%, arată rezultatele parţiale, înainte de contestaţii, anunţate joi seară de Ministerul Educaţiei Naţionale (MEN).

Cele mai multe medii obţinute, respectiv 35, au fost între 6 şi 6,99, însă niciun candidat nu a promovat cu media 10. Din totalul absolvenţilor prezenţi la examene, trei au fost eliminaţi pentru tentative de fraudă. 

Mediile finale se vor afişa vineri, după soluţionarea contestaţiilor.

Cifrele preliminare indică totuşi o creştere a ratei de promovare în rândul olimpicilor şi al sportivilor, fără a ajunge însă la nivelul anului 2011 (98,82%), ultimul an fără camere video de supraveghere la Bac.

Conform MEN, spre deosebire de sesiunea similară din 2012, când doar 34,21% dintre participanţi au reuşit să treacă examenul de bacalaureat, se observă, pentru acest an, o tendinţă de creştere a procentului de promovare“, se arată în comunicatul ministerului.

Promovare în „cădere liberă“ din 2012

Diferenţa, deşi mică, poate fi explicată şi prin schimbarea variantelor de subiecte date la examene de RomânăMatematicăChimie şi Fizică, diferite în funcţie de profilul studiat: Uman vs Real, Real/Ştiinţele Naturii vs Tehnologic. La Română, a existat o variantă pentru Uman şi alta pentru Real, iar la Matematică a fost introdus al treilea set de subiecte, mult mai uşoare, pentru cei de la profilul Tehnologic.

Din anul 2012, când s-au introdus camerele video la Bacalaureatul special destinat olimpicilor, rata de promovare aproape s-a înjumătăţit: de la 98,82%, în 2011, cifră apropiată de cea din 2009, la 34,21%, în 2012, scădere similară înregistrată si în cazul bacalaureatului tradiţional. În 2008 şi în 2010, toţi elevii au trecut cu bine de Bac-ul olimpicilor, când rata de promovare a fost de 100%, potrivit datelor Ministerului Educaţiei.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite