Trecerea la brandul „T“, iminentă: retrospectiva asupra istoriei Romtelecom şi Cosmote şi o privire spre viitor
0Mai sunt doar câteva zile până când brandurile Romtelecom şi Cosmote vor deveni istorie, Deutsche Telekom intrând oficial, în acest weekend, pe piaţa din România. Se pare că germanii nu fac rabat de la investiţii masive în marketing: un concert gratuit de amploare, Bulevardul Magheru împodobit ca de Crăciun (e drept, în cuburile „T“) şi o mulţime de postere ce anunţă noul operator telecom pe piaţa locală.
Unii vor privi poate cu nostalgie catre “batranul Romtelecom”, companie care candva avea monopol pe piata locala de telecomunicatii. Altii vor privi nedumeriti cubuletele “T” atarnate prin oras, intrebandu-se ce este cu ele, iar unii poate isi vor aminti de primele incercari ale diviziei de telefonie mobila a Romtelecom, Cosmorom, sa intre pe piata locala, la finalul anilor ’90 – un esec lamentabil si care “a fost bagat sub pres”, elegant, de actionarii operatorilor.
Cei doi operatori au avut o istorie zbuciumata, uneori controversata, alteori extrem de agresiva si, impreuna, au reusit sa remodeleze o parte din industria telecom, contribuind in mod semnificativ la evolutia pietei. Impreuna, cele doua branduri cumuleaza afaceri anuale de peste 1 miliard de euro, mai mult decat principalii concurenti.
La inceputul anilor 2000, putini ar fi crezut ca acest lucru ar fi putut deveni posibil, avand in vedere ca in acea perioada Romtelecom inca se lupta cu un management romanesc preocupat mai mult, in pur stil balcanic, de hranirea propriilor burti si mai putin de performanta companiei, in timp ce Cosmorom, divizia mobila a Romtelecom, nu reusea sa atraga mai mult de cateva zeci de mii de clienti. Viitorul nu suna deloc bine pentru cele doua entitati iar, in 2005, intreg consiliul de administratie al grecilor de la OTE, actionari majoritari al Romtelecom, s-au deplasat in Romania pentru a vedea cu proprii ochi dezastrul din Romania, o tara in care Vodafone, Orange si pe atuci si Zapp anuntau rezultate din ce in ce mai bune.