Mărirea taxelor de pod de la Feteşti şi Giurgeni scumpeşte biletele şi taie profiturile companiilor de transport

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Majorarea tarifelor de trecere a Dunării pe la Feteşti şi Giurgeni îi obligă pe şoferi să ceară cu 10% mai mulţi bani pentru transportul de pasageri şi de marfă. Micii cărăuşi au ajuns să reducă şi diurnele angajaţilor.

Trecerea Dunării pe şosea din România în România – adică pe la Feteşti-Cernavodă şi Giurgeni-Vadu Oii – s-a scumpit din nou, tarifele de acum ajungând la o valoare aproape dublă faţă de cea din 2009-2010. Cum era de aşteptat, creşterea acestor taxe, care pentru firmele de transport înseamnă costuri operaţionale mai mari, se va reflecta foarte curând în tarifele finale percepute de şoferi pentru serviciile lor.
„Pentru a contracara efectele majorării acestui cost operaţional, companiile vor trebui să mărească proporţional tarifele de transport. În mod normal, transportul cu frecvenţă mare, regulat, ar trebui să obţină reduceri substanţiale, iar serviciile publice de transport, în special la pasageri, ar trebui să fie scutite de aceste tarife. Transportatorii de marfă vor trebui să-şi convingă beneficiarii că aceste costuri nu cresc din vina lor şi să ceară mai mulţi bani“, ne-a declarat Augustin Hagiu, preşedintele Confederaţiei Naţionale Rutiere. El a precizat că şi autorităţile ar trebui să dea dovadă de mai multă flexibilitate şi să introducă facilităţi pentru transportatorii puternic afectaţi de taxele de pod.

Şoferii, lăsaţi fără replică

Vestea scumpirilor i-a pus pe jar pe şoferii care tranzitează cele două poduri dunărene. În special cei care conduc TIR-uri sunt nemulţumiţi de faptul că trebuie să scoată mai mulţi bani din buzunare. Mihai Popa (35 de ani) transportă marfă dintr-un angro din Bucureşti către Constanţa şi trece podul de la Feteşti-Cernavodă de două ori pe săptămână. Faptul că va trebui să plătească 182 de lei pentru un singur drum dus-întors l-a lăsat fără replică. „Vor să nenorocească şi transportatorii. Acesta este Guvernul pe care l-am votat. Patronul nostru a zis că ne taie din diurnă ca să avem cu ce să plătim podurile“, ne-a declarat şoferul.

taxa pod

Facilităţi doar pentru abonaţi

Începând de sâmbătă, 2 februarie, taxa pentru un autoturism pe podul de la Feteşti este de 12 lei/trecere, iar pe cel din Giurgeni-Vadu Oii – 10 lei/trecere. Microbuzele plătesc 41, respectiv 22 de lei/trecere, autocarele cu peste 23 de locuri – 55, respectiv 38 de lei/trecere, la fel şi autocamioanele sub 12 tone. Cel mai mult plătesc autocamioanele grele, de peste 12 tone, la care taxa a ajuns la 80 de lei (Feteşti), respectiv 55 de lei (Giurgeni) pentru o singură trecere.
Există şi facilităţi pentru cei care cumpără anticipat 20 de treceri. De exemplu, pentru un autoturism, acest abonament costă 192 de lei (în loc de 240 de lei, cât ar fi costat 20 de treceri) la Feteşti, respectiv 160 (în loc de 200 de lei) la Giurgeni.
În cazul microbuzelor, abonamentul cu 20 de treceri costă 714 lei (în loc de 820 de lei) la Feteşti, respectiv 383 de lei (în loc de 440 de lei) la Giurgeni. Pentru autocare şi camioane sub 12 tone, abonamentul costă 957 de lei la Feteşti şi 662 de lei la Giurgeni. În fine, abonamentul pentru camioanele de peste 12 tone costă 1.392 de lei la Feteşti, respectiv 957 de lei la Giurgeni.

Încasări de peste 500.000 de lei pe zi

Primele estimări privind încasările din aceste taxe au fost făcute în 2009, când la un trafic mediu de peste 20.000 de autovehicule zilnic s-au calculat venituri de aproximativ 400.000 de lei pe zi. Acum, tarifele sunt semnificativ mai mari faţă de cele din 2009, iar traficul este tot mai intens, astfel că putem spune că şi încasările depăşesc lejer media zilnică de 500.000 de lei.
 

Vor să nenorocească şi transportatorii. Patronul nostru a zis că ne taie din diurnă ca să avem cu ce să plătim podurile. Mihai Popa şofer
Transportatorii vor trebui să-şi convingă beneficiarii că aceste costuri nu cresc din vina lor şi să ceară mai mulţi bani. Augustin Hagiu preşedinte Confederaţia Naţională Rutieră
Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite