Cumpărăturile de Paşte au umflat la maxim vânzările de alimente - INFOGRAFIE

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În luna aprilie 2016, afacerile din comerţul cu amănuntul al produselor alimentare au crescut cu aproape 10% faţă de martie şi cu peste 29% faţă de aceeaşi lună din 2015 (noi recorduri istorice), impulsionate de achiziţiile necesare consumului din minivacanţa pascală de 1 Mai.

Luna aprile este, ca în fiecare an, perioada cumpărăturilor de Paşte, cu vânzări peste mediile din lunile obişnuite. Creşterile de vânzări din aprilie 2016 le-au depăşit, însă, pe toate cele consemnate în lunile cu sărbători pascale din anii anteriori.

Per total, consumul populaţiei - reflectat în cifrele de afaceri din comerţul cu amănuntul - a crescut, în aprilie, cu 19,1% faţă de aceeaşi lună din 2015. La această medie a contribuit în primul rând creşterea vânzărilor de alimente, cu 29,1% faţă de aprilie 2015 şi cu 9,6% faţă de martie 2016, cifre care n-au mai fost consemnate în nicio lună cu sărbători de Paşte (aprilie) din anii anteriori. Şi vânzările de produse nealimentare au avut o creştere spectaculoasă, de 17,3%, iar la carburanţi avansul a fost de 7,3%, reiese din datele comunicate vineri de Institutul Naţional de Statistică (INS).

Bugetele de sărbători, alimentate din timp

Potrivit unor studii anterioare, cheltuiala pentru masa şi minivacanţa de Paşte a fost de cel mult 650 de lei de persoană. 

Pentru cadourile şi cumpărăturile specifice de sărbători, 33,5% din respondenţi declarau, în cadrul unui sondaj Provident, că îşi planifică din timp cheltuielile şi fac tot posibilul să se încadreze în buget, în timp ce peste 21% spuneau că vor face cumpărăturile sporadic, în funcţie de oportunităţi, chiar dacă se aşteaptă să depăşească bugetul disponibil.

În acelaşi timp, 16,5% declarau că fac toate cumpărăturile cu câteva zile înainte, fără să ţină cont de buget, urmând să găsească ulterior soluţii pentru a compensa deficitul. Şi, atenţie, 40,6% din respondenţi spuneau că se lasă cuprinşi de febra sărbătorilor şi cheltuiesc mai mult decât pentru coşul de cumpărături dintr-o săptămână obişnuită.

Patru luni de recorduri

Anul acesta, fiecare din primele patru luni a avut recordul ei din punctul de vedere al vânzărilor cu amănuntul. În ianuarie, premiera istorică a constat în faptul că vânzările crescuseră peste cele din decembrie 2015, chiar dacă ultima lună din an este, de regulă, maximul anual, iar ianuarie - minimul anual. Apoi, în februarie şi în martie, creşterea vânzărilor (raprtate la cele din aceeaşi lună a anului anterior) a depăşit-o chiar şi pe cea din anii de „boom“ economic 2008. Iar în aprilie - lună pascală - afacerile din comerţul cu amănuntul au consemnat un nou maxim istoric, mai ales la alimente, unde ne apropiem de +30%.

Cauzele acestor impulsuri sunt deja cunoscute, cei mai importanţi factori fiind scăderea cotei de TVA la alimente în 1 iunie 2015 (de la 24% la 9%) şi a cotei generale de TVA în 1 ianuarie 2016 (de la 24% la 20%), dar şi creşterea salariului minim din iulie, urmată de creşterile salariilor în sectorul bugetar din decembrie 2015. Un alt factor a fost, desigur, şi scăderea preţurilor, inflaţia intrând în teritoriu negativ încă din toamna anului trecut şi rămânând acolo - după ultimele prognoze - până cel puţin în vara acestui an.

Mai rău e că de aceste recorduri se bucură doar importatorii şi deţinătorii marilor lanţuri de retail, pentru că în România s-a încetăţenit de mai mulţi ani obiceiul de a consuma cu precădere mărfuri - alimentare şi nealimentare - aduse din afara graniţelor.

Suntem din nou campionii Europei

România a înregistrat a patra lună consecutiv, în aprilie, cea mai mare creştere a afacerilor în comerţul cu amănuntul din Uniunea Europeană, în condiţiile în care creşterea medie la nivelul UE a fost de doar 2,4%, potrivit datelor publicate vineri de biroul european de statistică Eurostat. În ianuarie, indicatorul a avansat în România cu 15,7%, în februarie - cu 19%, iar în martie - cu 18,6%, în timp ce creşterea medie din UE s-a situat în primele trei luni între 1,8% şi 2,8%.

În aprilie, creşteri importante ale afacerilor din sectorul de retail au mai avut loc în Luxemburg (+16,7%), Ungaria (+6,4%) şi Lituania (+6,3%). La polul opus, cele mai mari scăderi anuale au fost consemnate în Belgia (-2,3%) şi în Germania (-0,6%).

2015, anul dezmăţului pentru marii retaileri

Anul trecut, cele 12 reţele de comerţ modern prezente în ţară au realizat profituri cumulate de circa 262 de milioane de euro, dublu faţă de anul anterior, la o cifră de afaceri cumulată de aproape 10 miliarde de euro - în creştere cu 14% comparativ cu 2014. Kaufland rămâne lider pe piaţa comerţului alimentar românesc, la mare distanţă de principalii săi competitori de pe podium (Auchan şi, mai nou, Lidl), potrivit datelor din bilanţurile financiare pe 2015 depuse la Ministerul Finanţelor.

INFOGRAFIE consum luna aprilie 2016
Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite