Cum modifică Guvernul regulile RCA ca să-i calmeze pe transportatori

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Transportatorii sunt hotărâţi să declanşeze un protest naţional şi să blocheze drumurile din toată ţara, pe 15 septembrie, dacă Guvernul nu va lua măsuri care să îngheţe tariful RCA FOTO Adevărul
Transportatorii sunt hotărâţi să declanşeze un protest naţional şi să blocheze drumurile din toată ţara, pe 15 septembrie, dacă Guvernul nu va lua măsuri care să îngheţe tariful RCA FOTO Adevărul

Pentru a-i calma pe transportatorii care ameninţă cu blocarea drumurilor din toată ţara din cauza scumpirii poliţelor RCA, Ministerul Finanţelor a pus în dezbatere un proiect privind asigurarea de răspundere civilă auto care prevede flexibilitate pentru şoferi în încheierea unei poliţe, posibibilitatea suspendării acesteia sau a unei compensări directe.

Sub ameninţarea unui protest naţional organizat de transportatorii nemulţumiţi de scumpirea poliţelor RCA, Guvernul pune în dezbatere un proiect de ordonanţă de urgenţă privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă (RCA), în încercarea de a evita blocarea drumurilor din toată ţara joi, 15 septembrie. 

Proiectul privind asigurarea RCA, pus în dezbatere publică vineri de Ministerul Finanţelor, prevede o serie de măsuri care vor permite o mai mare flexibilitate pentru şoferi atunci când încheie poliţe RCA, posibilitatea de a suspenda asigurarea, dar şi varianta unei compensări directe în cazul accidentelor produse în România. 

Proiectul de ordonanţă de urgenţă a fost realizat în urma consultărilor cu asiguratorii şi cu transportatorii, iar multe dintre propunerile care se regăsesc în proiect aparţin acestora din urmă.  

Poliţa se încheie pe o perioadă de la o lună la 12 luni

Una dintre principalele modificări privind asigurările RCA se referă la perioada de contractare. Potrivit proiectului, contractul RCA se va putea încheia pe o perioadă de la o lună la 12 luni, multiplu de o lună, în funcţie de opţiunea asiguratului. Plata primelor de asigurare pot fi efectuate integral sau în rate, conform acordului dintre asigurat şi asigurator, arată proiectul. 

Se introduce prin OUG posibilitatea suspendării contractului RCA, în cazul suspendării dreptului de circulaţie sau al imobilizării vehiculului. 

„Contractul RCA poate fi suspendat la cererea asiguratului care a încheiat un contract RCA pe perioada suspendării dreptului de circulaţie al vehiculului conform prevederilor legale sau pe perioada imobilizării vehiculului; în situaţia producerii riscului pe perioada suspendarii contractului RCA, asiguratorul este obligat la plata despăgubirii, acesta având drept de regres împotriva persoanei vinovate de producerea accidentului; procedura suspendării se stabileşte prin reglementări comune ale Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Transporturilor şi ASF (Autoritatea de Supraveghere Financiară – n.r.)“, se arată în proiectul aflat în dezbatere publică. 

Pe toata durata suspendării poliţei RCA, asiguratul are obligaţia de a imobiliza vehiculul într-un spaţiu privat, în afara domeniului public. 

Mai multă transparenţă privind tarifele

La propunerea transportatorilor, asiguratorii au obligaţia să pună la dispoziţia asiguraţilor, la cerere calculul pe baza căruia a fost determinată valoarea poliţei. 

În caz contrar, asigurătorii pot fi sancţionaţi. În plus, asiguraţii pot beneficia, în temen de 15 zile de la depunerea unei solicitări, de un certificat privind daunele înregistrate în ultimii cinai ani de relaţii contractuale sau absenţa acestor daune. În plus, majorarea tarifelor ar putea fi notificată, arată proiectul. 

„ ASF poate solicita asigurătorilor să notifice în prealabil majorarea tarifelor sau să supună aprobării sale prealabile majorarea acestora numai în cazul introducerii unui sistem naţional general de control al preţurilor, în conformitate cu legislaţia Uniunii Europene în vigoare“, se arată în proiectul de OUG.

Se introduce compensarea directă 

De asemenea, la propunerea transportatorilor, proeictul prevede introducerea compensării directe în cazul poliţelor RCA. Mai exact, persoana vătămată poate fi despăgubită de propriul asigurător, iar acesta îşi va recupera banii de la asigurătorul persoanei vinovate. Procedura compensării directe se stabileşte prin convenţii multilaterale, încheiate între asigurătorii RCA. Convenţiile compensării directe sunt convenite în mod voluntar între asigurat şi asigurător.

Pentru a se putea realiza compensarea directă, trebuie îndeplinite mai multe condiţii: accidentele auto se produc pe teritoriul României, vehiculele implicate în accidentele auto sunt înmatriculate/înregistrate în România, prejudiciile sunt produse exclusiv vehiculelor, ambele vehicule implicate în accidentul auto au asigurare RCA valabilă la data evenimentului, iar prejudiciile exclud vătămările corporale.

Se stabilesc limite de răspundere 

Prin proiect se stabilesc limite de răspundere acoperite prin asigurarea RCA, conform reglementărilor Uniunii Europene. Astfel, pentru prejudicii materiale produse în unul şi acelaşi accident, indiferent de numărul persoanelor păgubite, limita este de un milion de euro, iar în cazul vătămării corporale şi al deceselor, inclusiv pentru prejudicii fără caracter patrimonial produse în unul şi acelaşi accident, indiferent de numărul persoanelor păgubite, limita se ridică la cinci milioane de euro. 

Proiectul mai prevede ca „ pentru menţinerea clasei bonus/malus, prin contractul RCA părţile pot conveni posibilitatea răscumpărarii, respectiv suportarea de către asigurat a contravalorii despăgubirii corespunzătoare evenimentului, asiguratul compensând asigurătorului RCA cuantumul acesteia, ulterior achitării despăgubirii cuvenite persoanei prejudiciate“.

O altă măsură prevede ca, pe lângă cererea de despăgubire, să fie precizate clar documentele necesare pentru plata despăgubirii. Dacă despăgubirea nu este plătită în termen, se percep penalităţi pentru fiecare zi de întârziere. 

Tarifele RCA au crescut şi de peste cinci ori

La începutul săptămânii trecute, sute de şoferi de camioane, autobuze, microbuze şi autoturisme au protestat în mai multe judeţe din ţară, inclusiv pe centura Capitalei, faţă de scumpirea poliţelor RCA. Transportatorii sunt decişi să declanşeze astfel de proteste în toate marile oraşe, iar în 15 septembrie sunt pregătiţi să protesteze la nivel naţional, dacă guvernul nu va lua măsuri care să îngheţe tariful RCA. 

Principala nemulţumire a transportatorilor este legată de preţul tarifelor RCA, care a crescut accelerat din vara anului trecut până acum. La sfârşitul anului trecut, Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a semnat un acord cu patronatele din transporturi, pentru plafonarea creşterii tarifelor RCA la 50% faţă de nivelul înregistrat în vara anului trecut. Însă un raport al ASF arată că preţul mediu al unei poliţe RCA pentru camioanele cu masa mai mare de 16 tone a fost în iulie de 10.704 lei, cu 121% peste nivelul înregistrat în al doilea trimestru din 2015, de 4.843 de lei. În plus, au fost cazuri când tarifele RCA au crescut şi de cinci ori peste nivelul din vara anului trecut. 

Dacă va avea loc, protestul din 14-15 septembrie va fi organizat de Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România COTAR, Asociaţia Română pentru Transporturi Rutiere Internaţionale (ARTRI), Asociaţia Patronală a Transportatorilor Europa 2002 (APTE2002), Federaţia Operatorilor Români de Transport (FORT) şi Asociaţia Operatorilor de Transport Rutier Apulum.

Economie



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite