Coridorul IV feroviar: din cauza întârzierii lucrărilor, România riscă să rateze finanţări de aproape 700 de milioane de euro de la UE

0
Publicat:
Ultima actualizare:
În 2016, trenurile ar trebui să poată circula cu 160 km/k de la Curtici la Constanţa
În 2016, trenurile ar trebui să poată circula cu 160 km/k de la Curtici la Constanţa

România riscă să piardă aproape 700 de milioane de euro din fonduri structurale de la Bruxelles, după cum o recunosc chiar oficialii Ministerului Transporturilor.

Autoritatea de Management a Programului Operaţional Sectorial Transport (POS-T) a realizat, pentru Ziarul de Investigaţii, o radiografie a stadiului lucrărilor de modernizare a tronsoanelor de cale ferată de pe Coridorul IV pan-european.

Concluzia: pe mai toate sectoarele lucrările sunt întârziate, motiv pentru care România riscă să piardă finanţările europene.

STADIUL LUCRĂRILOR, TRONSON CU TRONSON

** Coşlariu-Simeria: „efectul Fenechiu“

Primul pe listă este obiectivul de reabilitare a liniei de cale ferată Braşov-Simeria, pentru a asigura circulaţia trenurilor cu o viteză de 160 km/h, tronsonul Coşlariu-Simeria (POST/2012/1/2/002).

Pe sectorul Simeria-Vinţu de Jos, contractul a fost semnat iniţial cu asocierea FCC Construccion SA + Alpine Bau GmbH + Azvi SA + Straco Grup SRL, având o valoare de 1.255.756.000 lei (aproximativ 300 de milioane de euro).

Au urmat însă contestaţiile, iar prin Decizia Civilă nr. 4521/27.09.2013 Tribunalul Bucureşti a anulat acest contract. În consecinţă, a fost reluată procedura de atribuire, iar pe 5 decembrie anul trecut a fost semnat un nou contract, cu asocierea Swietellsky + Strabag + Alstom + Arcada + Euro Construct + Transferoviar, de această dată cu o valoare mai mare, de 1.350.523.773,99 lei, fără TVA.

Din cauza acestor lupte în justiţie, în care a fost implicat şi fostul ministru al Transporturilor, Relu Fenechiu (intervenţia lui în semnarea contractului iniţial fiind şi principala cauză pentru care managerul privat al CFR SA, grecul Dimitris Sophocleous, şi dat demisia), stadiul fizic al lucrărilor (la data de 28 februarie 2014) era de 0%.

Ordinul de începere a lucrărilor şi predarea amplasamentului s-au produs pe data de 6 decembrie 2013. Termenul de finalizare a lucrărilor este 5 decembrie 2016.

** Vinţu de Jos - Coşlariu: execuţie cu viteza melcului

Pe următorul tronson, Vinţu de Jos - Coşlariu nu au fost contestaţii în instanţă, dar nici aici lucrările nu sunt prea avansate.

Contractul de execuţie a lucrărilor a fost semnat pe 12 decembrie 2011 cu Impresa Pizzarotti&C SpA, având o valoare de 766.924.829,00 lei fără TVA. Pe 20 decembrie 2011 a fost predat amplasamentul şi a fost dat ordinul de începere a lucrărilor, termenul de finalizare fiind 20 iulie 2013.

Am ajuns însă în 2014, iar la finele lunii februarie stadiul fizic al lucrărilor era de numai 23,68%, faţă de 88,72% programat.

Oficialii Ministerului Transporturilor spun că vina pentru această situaţie aparţine deopotrivă constructorului şi beneficiarului.
Primului i se reproşează o “mobilizare deficitară a constructorului în sensul desfăşurării activităţilor conform graficului de execuţie şi proiectului tehnic/caietului de sarcini”, notează Ziarul de Investigaţii.

Pe de altă parte, statul român nu a făcut la timp exproprierile, a început cu întârziere licitaţia pentru întocmirea documentaţiei cadastrale, a întârziat şi elaborarea şi aprobarea proiectelor tehnice pentru relocarea utilităţilor identificate.

O altă problemă constă în faptul că nu au fost contractate la timp lucrările de semnalizare, comune pentru ambele tronsoane. Cu alte cuvinte, chiar dacă lucrările de infrastructură ar fi gata, trenurile ar merge tot cu 40-50 km/oră, pentru că nu ar exista semnalizare şi ar trebui circulat „la cale liberă”.

“Din cauza aspectelor mai sus enumerate există riscul ca niciunul dintre termenele de finalizare a lucrărilor să nu fie respectat”, recunosc oficialii Autorităţii de Management.

**Sighişoara-Coşlariu: lucrări ceva mai avansate

(POST/2013/1/2/004). Pe tronsonul Sighişoara-Aţel (km 299+399 - km 327+625), contractul de execuţie a lucrărilor a fost semnat la data de 17 februarie 2012 cu asocierea SCC Construction SA + Alpine BAU GmbH + SC AZVI SA, având o valoare de 872.643.737,73 lei fără TVA (peste 200 milioane de euro).

Ordinul de începere a lucrărilor a fost dat pe 13 martie 2012, iar amplasamentul a fost predat pe 10 mai, acelaşi an. Aici, lucrurile stau ceva mai bine, stadiul fizic (la 28 februarie 2014) fiind de 23,34% faţă de 28,23% programat.

Termenul de finalizare a lucrărilor, conform contractului, este 15 februarie 2015.

Pe următorul sector din acest tronson, Aţel-Micăsasa (km 327+625 – km 357+095), stadiul lucrărilor este chiar mai avansat decât fusese preconizat - 23,85%, faţă de 20% programat.

Contractul de execuţie a lucrărilor a fost semnat pe 9 decembrie 2011 cu asocierea FCC Construccion SA + Alpine BAU GmbH + AZVI SA + Straco Grup SRL, având o valoare de 747.497.929,80 lei fără TVA.

Ordinul de începere a lucrărilor a fost dat la finele lunii iunie 2012, iar accesul pe şantier a fost posibil o săptămână mai târziu.

Optimismul se topeşte însă când ajungem pe următorul sector, Micăsasa-Coşlariu (km 357+095 – km 394+150). Contractul de execuţie a lucrărilor a fost semnat pe 26 aprilie 2012 cu asocierea eleno-română Aktor Technical Societe Anonyme (Aktor SA) + Arcada Company SA şi are o valoare de 721.852.150,60 lei fără TVA.

Ordinul de începere a lucrărilor a fost dat în aceeaşi perioadă cu tronsonul prezentat anterior, iar termenul de finalizare este 26 aprilie 2015. Greu de crezut că va fi respectat, din moment ce stadiul fizic la finele lunii februarie era de numai 41,82%, faţă de 60,79 % programat.

Cauzele întârzierilor: de la tergiversarea exproprierilor şi contestaţiile la licitaţia pentru desemnarea consultantului până la deja menţionata problemă a semnalizării, achiziţie comună pentru ambele secţiuni (Sighişoara-Coşlariu şi Coşlariu-Simeria).

Şi în cazul acestor contracte, concluzia Autorităţii de Management, consemnată de Ziarul de Investigaţii, este aceeaşi: “Din cauza aspectelor mai sus enumerate există riscul ca niciunul dintre termenele de finalizare a lucrărilor să nu fie respectat”.

** Curtici-Arad: peste două săptămâni ar trebui să fie gata

Şi aici sunt probleme. Contractul de execuţie a lucrărilor a fost semnat la data de 15 februarie 2012 cu asocierea Alstom Transport SA + Swietelsky Baugesellschaft Gm.b.H + Astaldi S.p.A + Euro Construct Trading 98 SRL + Dafora şi are o valoare de 1.080.484.729,25 lei fără TVA.

Ordinul de începere şi predarea amplasamentului au avut loc pe 13 martie 2012, iar termenul de finalizare era stabilit la 15 iunie 2014. Greu de respectat, având în vedere că la 31 martie 2014 stadiul fizic al lucrărilor era de 52,30%, faţă de 72,61% programat.

Printre cauzele întârzierilor, oficialii Ministerului Transporturilor enumeră: capacitatea tehnică inadecvată a antreprenorului; proiectul tehnic incomplet sau cu erori; nerespectarea planificării aprovizionării; existenţa unor imobile neincluse în documentaţia cadastrală.

Totuşi, nu este doar vina constructorului, din moment ce beneficiarul a predat cu întârziere amplasamentele pentru execuţia anumitor lucrări.

Risc de dezangajare: aproape 700 de milioane de euro

Punând cap la cap modul cum s-au derulat toate aceste contracte, concluzia Autorităţii de Management POS-T este una singură: “Riscul de dezangajare aferent POST pentru anul 2014 (bani europeni care vor fi pierduţi - n.r.) este de 692,97 milioane de euro”.

Aceeaşi Autoritate susţine că în acest moment depune eforturi semnificative pentru atingerea unui procent de 100%, până la finele anului 2015, a absorbţiei banilor de la Bruxelles.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite