UPDATE Birocraţia la privat, la fel de mare ca la stat. Repararea ţevilor de gaze şi reconectarea consumatorilor la reţea, un chin printre hârtii şi avize

UPDATE Birocraţia la privat, la fel de mare ca la stat. Repararea ţevilor de gaze şi reconectarea consumatorilor la reţea, un chin printre hârtii şi avize

Locatarii unui bloc întreg au stat câteva zile fără gaze din cauza birocraţiei   FOTO CORBIS

Statul este dat ca exemplu negativ de fiecare dată când este vorba de birocraţie în România. Însă consumatorii au învăţat că acelaşi lucru este valabil şi în privinţa companiilor private: societăţile de distribuţie a gazelor, firmele autorizate pentru reparaţii şi Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) îşi pasează între ele responsabilitatea privind timpii morţi de la reparaţiile instalaţiilor.

Locatarii unui bloc din Bucureşti au constatat pe pielea lor ce înseamnă acest lucru, după ce 40 de apartamente au rămas fără gaze în data de 4 februarie, iar pentru reconectare trebuie să alerge după documente, avize şi firme. Între timp, au rămas câteva zile fără gaze. 
 

De la Ana la Caiafa

 
Aceştia au povestit pentru „Adevărul“ ce au păţit. „În data de 4 februarie, un locatar din imobil a sunat la numărul de urgenţă de pe site-ul Distrigaz. A venit cineva, a constatat o scăpare de gaze la instalaţia comună şi a închis robinetul general, lăsând 40 de apartamente fără gaz. Reprezentantul GDF SUEZ ne-a spus să căutăm să în lista de pe site-ul ANRE o firmă care să remedieze problema. Înainte repara GDF SUEZ“, se plânge unul dintre consumatorii nemulţumiţi.
 
Aici, obişnuita problemă: „una nu are echipaj, alta a zis să luăm număr de înregistrare de la Distrigaz“, arată clientul.
 
Acesta reclamă că, pe lângă faptul că trebuie plătită reparaţia, acum fiecare dintre cei 40 de locatari ai blocului sunt obligaţi să îşi facă o revizia instalaţiei de gaze. „Am sunat la firme autorizate, cel mai mic preţ primit este de 25 de lei pe apartament, cel mai mare de 100 de lei. Deci între 1.000 şi 4.000 de lei per total. O vecină făcuse de câteva zile, dar au zis că nu contează. Dar dacă alţii erau plecaţi în concediu? Ce făceau, lăsau blocul în frig?“, se întreabă consumatorul.
 

O hârtie în plus

 
Concomitent, clienţii acuză faptul că trebuie să prezinte celor care fac reparaţii „proiectul tehnic al instalaţiei de gaze“, altfel toate firmele refuză să facă lucrările. Unii nu-l mai au, alţii au uitat ce au făcut cu documentele, mai ales dacă l-au făcut acum 10-15 ani. Aşa că trebuie să îl ceară din nou la GDF SUEZ. Ceea ce durează, de regulă, alte câteva zile. 
 
Dar telenovela nu se termină aici. Între timp, luni seara, în data de 8 februarie a venit un alt echipaj de la Distrigaz Sud Reţele, iar aceştia au deconectat iarăşi întreg blocul, motivând că firma care a făcut reparaţia nu a înregistrat bine actele. „Au motivat cu un viciu de procedură. Noi ce să facem, iar stăm fără gaz?“, se întreabă un client nemulţumit.
 

Havrileţ: Am liberalizat sectorul serviciilor de reparaţii

 
La rândul lor, firmele spun că aşa le obligă reglementările. Niculae Havrileţ, şeful ANRE, recunoaşte că astfel de întârzieri au loc, dar spune că sunt efecte secundare ale liberalizării sectorului de servicii şi reparaţii.
 
„Sunt instalaţiile de utilizare ale blocului şi Distrigaz nu mai are voie să intre. Până acum se ocupau monopoliştii (E.ON şi GDF SUEZ, care au cumpărat de la stat cele două mari reţele de distribuţie, Distrigaz Sud şi Distrigaz Nord – n.r.), dar am deschis zona asta şi pentru micile firme. Dar, ca să dea drumul la gaze, acestea au răspunderea asupra lor, aşa că acum cer documentele instalaţiei de gaz. Şi omul nu mai ştie pe unde le are, unde le-a pus, mai ales dacă e instalaţie de 10-15 ani. Şi atunci cere de la Distrigaz. E adevărat, ei ar putea să se mişte mai repede cu aceste acte, şi cinci zile lucrătoare e mult dacă stai fără gaze. Rugăm consumatorii sau asociaţiile care întâmpină astfel de probleme să vină la noi, poate găsim o soluţie de fluidizare a activităţii. După Colectiv, nimeni nu mai riscă cu autorizaţiile“, a punctat Havrileţ.
 

ENGIE arată cu degetul spre ANRE

 
Reprezentanţii ENGIE susţin că, începând cu aprilie 2009, conform prevederilor legislative, responsabilitatea întreţinerii, exploatării şi reparării instalaţiilor de utlizare a gazelor naturale aparţine clientului.  
 
„Pentru operaţiunile de remediere defecte, revizii şi verificări ale instalaţiei de utilizare, clientul are obligaţia de a se adresa unui operator economic autorizat de către ANRE şi de a contracta serviciile respective. Nu intră în responsabilitatea Distrigaz Sud Reţele realizarea acestor operaţiuni. Angajaţii Distrigaz Sud Reţele remediază doar defectele identificate pe elementele componente ale sistemului de distribuţie“, au arătat reprezentanţii ENGIE.
 
Compania precizează că obligativitatea realizării unor noi revizii după depistarea unor scăpări de gaze a fost introdusă de către ANRE la finele anului trecut cu aplicare de la 1 ianuarie 2016.
"Conform Ordinului ANRE 179/16 decembrie 2015 cu aplicabilitate de la 1 ianuarie 2016, unul dintre elementele nou introduse il reprezinta obligativitatea efectuării reviziei la instalaţia de utilizare a gazelor naturale în urma depistării/identificării unui defect pe instalaţia de utilizare, prevedere nou introdusă din motive de siguranţă pentru clienţi", arată reprezentanţii ENGIE pentru „Adevărul“.
 
"În cazul concret invocat de dvs, în dată 04.02.2016, în urma unei sesizări din partea locatarilor din str. Vasile Lascăr nr 48 – 50, echipa Distrigaz Sud Reţele s-a deplasat la faţă locului şi a constatat un defect pe instalaţia de utilizare a imobilului (în subsolul imobilului), fapt pentru care agentul de intervenţie a sistat alimentarea cu gaze naturale din motive de siguranţă şi în conformitate cu legislaţia în vigoare. Clienţii au fost notificaţi de către reprezentantul Distrigaz Sud Reţele să contacteze un operator economic autorizat pentru remedierea defectului depistat şi efectuarea reviziei la instalaţia de gaze naturale, conform legislaţiei în vigoare, respectiv Ordinul 179/16 decembrie 2015.
 
În dată de 05.02.2016, operatorul economic contractat de către clienţii de la adresa menţionată, a transmis documentaţia aferentă operaţiunilor de remediere defect şi efectuare a reviziei la instalaţia de utilizare către Distrigaz Sud Reţele iar astăzi, 09.02.2016, s-a realizat punerea în funcţiune a instalaţiei în prezenţa unui reprezentant Distrigaz Sud Reţele la solicitarea clientului" arată reprezentanţii ENGIE.
 
"Distrigaz Sud Reţele  este obligată să respecte legislaţia în vigoare şi normele tehnice în vigoare", mai spun aceştia.
citeste totul despre: