Americanii fac investiţii revoluţionare în România: Două noi reactoare la Cernavodă şi autostradă rutieră şi feroviară până la Marea Baltică

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Două noi reactoare la Cernavodă şi o dublă autostradă, atât rutieră, cât şi feroviară, care să unească Marea Baltică şi Marea Neagră sunt planurile americanilor care vor să îşi întărească prezenţa în România, în defavoarea Rusiei şi a Chinei.

România va beneficia în următorii ani de o serie de investiţii americane în transporturi rutiere şi feroviare şi în energie nucleară, în urma unui acord istoric semnat săptămâna trecută de ţara noastră cu Statele Unite ale Americii. Mai precis, americanii vor să construiască o autostradă şi o linie de cale ferată care să lege portul Constanţa de portul Gdansk (Polonia) şi să ridice de la zero două noi reactoare la centrala nucleară de la Cernavodă.

Investiţiile anunţate în transporturi sunt o încercare a Statelor Unite de a-şi întări prezenţa în regiune, una esenţială pentru apărarea în faţa Rusiei. Totodată, americanii vin în sprijinul României în domeniul nuclear pentru a evita implicarea Chinei în acest domeniu sensibil, după ce recent România a renunţat la un parteneriat cu o companie chineză pentru dezvoltarea centralei de la Cernavodă.

Noi reactoare la Cernavodă

Centrala nucleară de la Cernavodă va beneficia de investiţii americane de 8 miliarde de dolari. Proiectul vizează construirea reactoarelor 3 şi 4 de la Cernavodă şi recondiţionarea Unităţii 1. Termenul de punere în funcţiune va fi anul 2030.

Proiectul va fi coordonat de compania americană AECom şi va implica un consorţiu format din companii din SUA, România, Canada şi Franţa, arată ambasada Statelor Unite la Bucureşti. AECom a elaborat Master Planul General de Transport (MPGT) şi a mai proiectat şi supravegheat, printre altele, construcţia unor autostrăzi din România.

„Vom avea un consorţiu euro-atlantic pentru construirea reactoarelor 3 şi 4 de la Cernavodă. Vreau să specific faptul că, fiind vorba de tehnologie CANDU, este clar că trebuie să avem parteneri şi partea canadiană. De asemenea, îmi doresc ca în consorţiu, pe lângă SUA, să avem şi parteneri francezi”, a declarat Virgil Popescu, ministrul Economiei, care a semnat acest acord la Washington.

Pe lângă acest acord, mai există un memorandum de înţelegere cu EXIM US (Banca de Export-Import a SUA) pentru o finanţare de 7 miliarde de dolari pentru dezvoltarea proiectelor din domeniul nuclear, dar si alte domenii, a mai anunţat ministrul economiei Virgil Popescu. Însă ar mai putea fi implicate şi alte instituţii financiare.

Acordul prevede şi posibilitatea dezvoltării reactoarelor modulare mici în România, pe un amplasament care urmează a fi stabilit, în vederea asigurării în viitor a flexibilităţii şi scalabilităţii tehnologiilor nucleare.

Ambasadorul Statelor Unite în România, Adrian Zuckerman, a afirmat că România nu trebuie să mai aibă temeri legate de pericolele care ameninţă lumea liberă, care vin din partea regimului comunist de la Beijing, având în vedere că a încetat, în luna martie, acordul cu China General Nuclear Power Group, cu privire la lucrările de reconstrucţie de la Cernavodă.

„Acum, de coordonarea acestui proiect de 8 miliarde de dolari se ocupă o mare companie americană curată, AECom, asistată de companii curate din România, Canada şi Franţa. Aceasta este independenţa energetică. Independenţa energetică stimulează economiile şi permite statelor să se elibereze din cătuşele influenţelor maligne din partea Chinei şi a Rusiei”, a transmis ambasadorul.

Autostradă rutieră şi feroviară între Marea Neagră şi Marea Baltică

Totodată, Statele Unite vor realiza o serie de investiţii în infrastructura de transport din regiune. Aşadar, SUA vor începe derularea unui nou proiect pentru România, împreună cu Polonia, pentru construirea unei autostrăzi şi căi ferate, care să lege Constanţa, de la Marea Neagră, cu Gdansk, de la Marea Baltică.

Investiţiile vin în contextul în care România şi Polonia reprezintă punctul central al apărării euro-atlantice împotriva agresiunii Rusiei la adresa flancului estic al Europei. Totodată, ţara noastră va găzdui în curând mai mulţi militari americani.

„Acest proiect de infrastructură va reprezenta un beneficiu uriaş pentru economiile României şi Poloniei, dar şi pentru economiile din regiune, ani buni de acum încolo”, a mai declarat Adrian Zuckerman.

Ministrul Economiei Virgil Popescu a declarat că în acest proiect ar putea intra inclusiv refacerea infrastructurii portuare din portul Constanţa.

Două proiecte importante vizează România:

Rail-2-Sea: Urmăreşte construirea unei linii de cale ferată cu dublă utilizare civilă-militară între portul Gdansk şi portul Constanţa. Acest proiect are ca obiectiv principal modernizarea unor coridoare feroviare atât pentru utilizarea comercială cât şi pentru transportul rapid al forţelor şi echipamentelor militare pe teritoriul României, cu o lungime totală de 3.663 km, între Portul Gdansk şi Portul Constanţa care va traversa patru state: Republica Polonă, Republica Slovacă, Ungaria şi România.

Via Carpatia: Proiectul promovat de partea polonă are ca obiectiv principal crearea unui coridor de transport din partea de nord a Europei spre sud, prin Lituania, Polonia, Slovacia, Ungaria, România, Bulgaria şi Grecia, ca o nouă conexiune de autostradă între nordul şi sudul Europei, integrând sistemul de transport al statelor participante.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite