Alianţa pentru Turism: Riscăm pierderi economice irecuperabile. Discuţiile nu s-au materializat în set de măsuri

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Asociaţiile din turism cer ca discuţiile pentru repornirea turismului să devină un set de măsuri FOTO Shutterstock
Asociaţiile din turism cer ca discuţiile pentru repornirea turismului să devină un set de măsuri FOTO Shutterstock

Alianţa pentru Turism (APT), o organizaţie recent înfiinţată care cuprinde 18 asociaţii cu reprezentativitate din toate domeniile turismului din România, a transmis o scrisoare deschisă autorităţilor prin care semnalează că discuţiile nu s-au materializat încă într-un set concret de măsuri pentru turismul românesc şi cer pornirea acestuia.

În acest sens, APT a finalizat un prim document sub numele „SOS Turismul Românesc” care cuprinde 60 de măsuri necesare pentru ca turismul românesc să nu se prăbuşească, ba dimpotrivă, să poată profita printr-o relansare rapidă şi bine gândită în urma crizei coronavirus.

„Dincolo de toate măsurile enumerate în document considerăm că în acest moment avem nevoie urgentă de o strategie bine pusă la punct şi asumată de redeschidere, pe care autorităţile şi mediul de afaceri să o pună în practică. Suntem conştienţi de implicaţiile medicale ale pandemiei, suntem profund preocupaţi de sănatatea turiştilor şi ai angajaţilor noştri dar în acelaşi timp considerăm că fără o strategie curajoasă de relansare riscăm să avem la nivel naţional pierderi economice irecuperabile. Considerăm chiar că România ar putea beneficia de acest moment în care toate destinaţiile nu au turişti dacă va lua câteva măsuri concrete”, afirmă reprezentanţi APT.

Pentru a avea succes, o astfel de strategie ar trebui să cuprindă următoarele teme, afirmă APT:

1. Măsuri de salvare a actorilor din turismul românesc. Această industrie (unităţi de cazare, restaurante, agenţii de turism, ghizi, transportatori) a fost şi este cea mai afectată ramură economică. Până în acest moment ea nu a beneficiat decât de măsurile generale (tip şomaj tehnic) implementate de guvernul României. Considerăm că este nevoie de un pachet specific industriei, aşa cum a fost cazul în multe alte ţări şi cum noi am solicitat. În aceste momente statul român trebuie să fie solidar cu companiile din acest domeniu. Reamintim că la nivel mondial turismul este principalul angajator iar în România peste 1 milion. de locuri de muncă depind direct sau indirect de această industrie.

2. Avem nevoie de un plan concret definit că şi timpi pentru relansare. Suntem conştienţi de faptul că acest plan va depinde de evoluţia pandemiei dar este necesar ca România să facă parte din primul pluton de ţări care redeschid turismul. Faptul că avem un număr relativ mic de decese dar şi zone în care se poate practica un turism individual sau chiar " izolat " (vezi Delta Dunării, părţi mari din Transilvania, Bucovina, Maramureş etc.) pot fi atuuri importante de care România trebuie să profite. Acest plan ar trebui să conţină măsuri individualizate pe zone şi tipuri de turism dar şi un set minim de standarde în pentru cazare, gastronomie, activităţi şi transport care să fie implementate, respectate şi să dovedească turiştilor grija noastră pentru partea de igienă şi sănătate. Avem în acest sens suficiente exemple în ţări care deja au redeschis turismul.

3. Turismul românesc se poate dezvolta prin atragerea de turişti străini. De exemplu, categoria de seniori cu resurse financiare şi de timp este prezenţa şi activă în toate ţările vest-europene şi reprezintă unul dintre target-urile pentru turismul românesc. Pentru asta este nevoie de o imagine mai bună a ţării noastre. În acest scop trebuie mobilizate fonduri pentru o campanie urgenţă în ţările ţintă.

4. Nu numai fondurile pentru campanii de PR şi publicitate sunt importante ci şi instituţia care le gestionează. De peste 10 ani propunem înfiinţarea Organizaţiei Române de Turism (Organizaţie de Management a Destinaţiei România) ca şi ONG cu participare public-privată. Este momentul ca un astfel de tip de entitate (prezentă de altfel în multe state europene) să fie înfiinţată acum pentru ca fondurile alocate să fie gestionate eficient şi profesionist în parteneriat public – privat.

5. Nu în ultimul rând mediul de afaceri şi cel administrativ ar trebui împreună să abordeze câteva state importante pentru turismul din România precum Germania, Austria şi Ungaria pentru formarea unei zone verzi în care oamenii să circule fără restricţii ci doar cu măsuri de prevenţie de bun simţ.

„Credem că, individualizat, turismul românesc poate şi trebuie să pornească încă din 15 mai, moment în care Starea de Urgenţă va fi eliminată. Există atât locuri din România, unităţi de cazare cât şi restaurante şi săli de evenimente care prin natura lor permit o suficientă distanţare socială şi care, alături de alte măsuri de prevenţie, nu ar contribui la răspândirea virusului Corona cu absolut nimic mai mult decât transportul în comun sau plimbările pe stradă şi în parc. Treptat şi odată cu câştigarea încrederii în mobilitate, în măsura în care datele medicale o vor permite, din ce în ce mai multe unităţi şi zone se pot deschide cu măsurile necesare unei activităţi care să fie sigure dar care în acelaşi timp să permită turiştilor şi relaxare şi stare de bine (wellbeing)”, conchide APT.

Economie

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite