Cum evită Rusia sancţiunile UE şi ce rută a găsit pentru a-şi scoate petrolul pe piaţă
0Rusia pare să fi găsit un nou mijloc de a-şi scoate petrolul pe piaţă, în ciuda sancţiunilor occidentale care se profilează pentru Moscova, scrie Bloomberg.
Aproximativ 700.000 de barili de petrol rusesc au fost livraţi la terminalul petrolier egiptean El Hamra de pe coasta mediteraneană la începutul zilei de 24 iulie. Câteva ore mai târziu, o altă navă a colectat un transport din port conform datelor de urmărire a navelor monitorizate de Bloomberg.
Mişcarea neobişnuită face destinaţia finală a încărcăturii mai greu de urmărit, adăugându-se la o tendinţă a transporturilor de petrol ruseşti care devin din ce în ce mai ascunse, de când cumpărătorii europeni au început să le evite în urma invaziei Ucrainei.
Petrol rusesc în Egipt
O încărcătură cu ţiţei ruseşti pare să fi fost descărcată în Egipt în iulie 2022. El Hamra, operat de Western Desert Operating Petroleum Co. din Egipt, are şase rezervoare de stocare, capabile să deţină 1,5 m bbl de ţiţei. Terminalul a fost construit pentru a gestiona ţiţeiul produs în deşertul de vest al Egiptului, creând posibilităţi de amestecare a butoaielor ruseşti cu volumele locale.
Proprietarul terminalului El Hamra nu a răspuns la multiplele încercări ale jurnaliştilor Bloomberg de a-l contacta telefonic.
La câteva ore după ce primul tanc -- Crested -- a părăsit El Hamra, a sosit un altul, Chris. Se afla deja la terminal de câteva zile, dar s-a mutat de la acostare pentru a-i permite lui Crested să andocheze, arată datele de urmărire.
Când Chris a părăsit în sfârşit El Hamra pe 28 iulie, tancurile sale de marfă erau aproape pline, arată datele de urmărire. Acum este ancorată la terminalul petrolier Ras Shukheir de pe coasta Mării Roşii a Egiptului. Acest terminal, de asemenea, oferă posibilităţi de amestecare a ţiţeiului rusesc cu butoaiele egiptene.
Ruta de tranzit
„Egiptul este deja folosit de Rusia ca rută de tranzit pentru păcură. Nu este clar dacă El Hamra este un port unic sau va deveni un port mai frecvent utilizat pentru fluxurile de petrol ruseşti”, scrie Bloomberg.
Anterior, tancurile care transportau ţiţei ruseşti au efectuat transferuri de marfă de la navă la navă în largul oraşului spaniol nord-african Ceuta şi, mai recent, în mijlocul Atlanticului. Aceasta este o locaţie neobişnuită pentru o astfel de operaţiune dificilă, care se desfăşoară în mod normal în locaţii adăpostite de lângă ţărm.
Un alt transfer de mărfuri brute pare să fi avut loc în largul Johor, lângă Singapore, în iunie. Zona a devenit deja o locaţie pentru transbordarea mărfurilor de ţiţei iranian care se îndreaptă spre China.
O interdicţie a Uniunii Europene privind transporturile de petrol din Moscova şi furnizarea de asigurări şi alte servicii de transport maritim urmează să intre în vigoare la sfârşitul acestui an, adăugând presiune asupra Rusiei pentru a identifica şi testa diferite modalităţi de a-şi aduce mărfurile către cumpărători.