Patru programe sunt gata de start pentru finanţarea IMM-urilor. Ce afaceri sunt eligibile şi cum se accesează fondurile

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Potivit comunicărilor oficiale anterioare, inclusiv ale Guvernului, în perioada 21-30 iunie vor demara patru programe de finanţare a IMM-urilor dintr-un lot de 10 programe destinate micilor întreprinzători.

Statul oferă şi anul acesta ajutoare nerambursabile între 10.000 şi 30.000 de euro pentru românii care vor să între în afaceri, femeile-manager şi pentru micile firme care au ceva exprienta pe piaţă, în cele programe de ajutor de minimis pentru care Guvernul a adoptat recent memorandumurile de susţinere a schemelor de finanţare din bugetul de stat.

Aceşti bani, pentru care înscrierile sunt preconizate să înceapă în perioada 21-30 iunie, sunt consideraţi a fi mai uşor de atras decât fondurile europene.

Schemele sunt gestionate de OTIMMC-uri

Guvernul a aprobat, într-o şedinţă desfăşurată la începutul lunii iunie, memorandumul privind susţinerea a patru scheme de ajutor de minimis pentru programele de încurajare şi de stimulare a înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, primele din cele zece programe naţionale adresate antreprenorilor în anul 2016, se arată într-un comunicat remis la acel moment de către Palatul Victoria.

Schemele de minimis iniţiate de Ministerul Economiei, Comerţului şi Relaţiilor cu Mediul de Afaceri şi gestionate de Oficiile Teritoriale pentru IMM şi Cooperaţie (OTIMMC) sunt elaborate pentru anul 2016, cu posibilitatea prelungirii pe următorii ani.

Iată primele patru scheme naţionale:

1. Programul de dezvoltare a activităţilor de comercializare a produselor şi  serviciilor de piaţă (Programul Comerţ).
În 2016, acest program are un buget alocat de 21,049 milioane de lei. Se estimează că 156 de operatori economici vor beneficia de acest program, al cărui obiectiv este sprijinirea operatorilor economici, societăţi comerciale şi societăţi cooperative, prin facilitarea accesului la finanţare, în scopul îmbunătăţirii performanţelor economice şi tehnice ale operatorilor economici, urmărind adaptarea la cerinţele determinate de statutul României că stat membru al Uniunii Europene, prin creşterea nivelului de competitivitate, crearea şi menţinerea locurilor de muncă, sporirea protecţiei consumatorilor şi securităţii alimentare.
Schema de finanţare: alocaţie financiară nerambursabilă de maximum 90% din valoarea totală a cheltuielilor eligibile efectuate (exclusiv TVA), dar nu mai mult de 135.000 de lei.

2. Programul pentru stimularea înfiinţării şi dezvoltării microintreprinderilor de către întreprinzătorii debutanţi în afaceri (Programul SRL-D).
În 2016, această schemă are un buget alocat de 22,7 milioane de lei, estimându-se minimum 501 beneficiari. Obiectivul programului este să contribuie la dezvoltarea aptitudinilor antreprenoriale bazate pe cunoaşterea şi gestionarea optimă a resurselor, în vederea adaptării rapide la rigorile determinate de globalizarea pieţelor, stimularea şi sprijinirea demarării şi dezvoltării firmelor nou-înfiinţate (start-up-uri) prin facilitarea accesului tinerilor la sursele de  finanţare.
Schema de finanţare constă în alocaţii financiare nerambursabile reprezentând cel mult 50% - însă nu mai mult de 10.000 de euro echivalentul în lei - din valoarea totală a cheltuielilor eligibile aferente planului de afaceri.
Valoarea totală a cheltuielilor eligibile efectuate (exclusiv TVA) nu trebuie să depăşească 135.000 de lei.

3. Programul naţional multianual pentru dezvoltarea antreprenoriatului în rândul femeilor din sectorul întreprinderilor mici şi mijlocii (Programul Femeia Manager).
În 2016, programul are un buget de 500.000 de lei, preconizându-se minimum 10 beneficiari. Obiectivul programului este să stimuleze şi să sprijine demararea şi dezvoltarea structurilor economice private înfiinţate de către femei, prin facilitarea  accesului acestora la finanţare, creşterea potenţialului de accesare a surselor de finanţare şi facilitarea accesului femeilor antreprenor la sursele de  finanţare.
Schema de finanţare: alocaţie financiară nerambursabilă de maximum 90% din valoarea totală a cheltuielilor eligibile efectuate (exclusiv TVA), dar nu mai mult de 50.000 de lei.

4. Programul pentru organizarea Târgurilor IMM-urilor.
În acest an, programul pentru evenimente promoţionale IMM are un buget de 3 milioane de lei, estimându-se un număr de 600 de operatori economici beneficiari.
Obiectivul central este promovarea spiritului antreprenorial, stimularea dezvoltării afacerilor şi ocupării forţei de muncă în domeniul IMM, facilitarea contactelor dintre potenţialii întreprinzători/IMM şi agenţii economici/instituţiile publice sau private care oferă servicii pentru sectorul IMM în scopul creşterii numărului întreprinzătorilor de succes şi îmbunătăţirii performanţelor economice şi tehnice ale IMM, stimularea şi susţinerea IMM inovative, promovarea produselor şi serviciilor româneşti.
Schema de finanţare: alocaţie financiară nerambursabilă pentru decontarea cheltuielilor IMM aferente participării la târg.

Cum se face înscrierea

Românii care vor să facă afaceri şi firmele deja existenţe se vor putea înscrie în program pe site-ul Direcţiei Polittici Antreprenoriale din subordinea Ministerului Economiei (AIPPIMM), prin aplicaţii electronice care se vor deschide în ziua demarării sesiunii de depunere a cererilor.

Selecţia beneficiarilor se face prin înscriere anuală, în limita bugetului alocat fiecărui program, prin legea bugetului de stat, a precizat Guvernul.

După aceste prime patru programe, începând cu luna iulie, ar urma să se deschidă şi alte linii de finanţare, gradual: Programul Start (pentru startup-uri), Programul pentru finanţarea afacerilor din mediul rural şi Programul pentru dezvoltarea incubatoarelor de afaceri.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite