Miliardele de euro din Programul pentru Infrastructura Mare au aprins imaginaţia politicienilor. Corina Creţu: „Călătoria cu trenul se va reduce cu 20%“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Comisarul european Corina Creţu, premierul Victor Ponta şi ministrul Fondurilor Europene, Marius Nica, au semnat azi, la Guvern, decizia de adoptare a Programului Operaţional Infrastructura Mare FOTO gov.ro
Comisarul european Corina Creţu, premierul Victor Ponta şi ministrul Fondurilor Europene, Marius Nica, au semnat azi, la Guvern, decizia de adoptare a Programului Operaţional Infrastructura Mare FOTO gov.ro

Prim-ministrul Victor Ponta a semnat vineri, la Palatul Victoria, împreună cu comisarul european pentru politici regionale, Corina Creţu, decizia de aprobare a Programului Operaţional Infrastructura Mare (POIM) 2014-2020. Programul, care cuprinde şi Master Planul General de Transport, le-a dat aripi politicienilor, care s-au întrecut în declaraţii pompoase.

Corina Creţu ţine cu feroviarii

Până în anul 2020, unul din patru locuitori ai Bucureştiului va utiliza metroul, iar călătoria cu trenul pe toate căile ferate din reţeaua TEN-T se va reduce cu 20%, a declarat vineri comisarul pentru politică regională Corina Creţu, cu ocazia aprobării Programului Operaţional Infrastructură Mare.

"Până la sfârşitul anului 2020, timpul de călătorie pe toate căile ferate din reţeaua TEN-T va fi redus cu 20%, iar unul din patru locuitori ai Bucureştiului va folosi metroul ca mijloc de transport", a afirmat Creţu la ceremonia de semnare a programului.

Ea a precizat că POIM îi va permite României să atingă standardele europene în managementul deşeurilor şi a apei.

"Până în anul 2020 sper ca toată populaţia României să aibă acces la apă potabilă din orice sursă publică, iar 50% din deşeurile menajere să fie reciclate", a spus Creţu.

Comisarul a amintit că un alt program foarte important pentru România semnat la Bruxelles, Programul Operaţional Regional, va avea un impact mare asupra infrastructurii educaţionale şi infrastructurii în sănătate, întrucât vor fi construite trei noi spitale regionale, la Craiova, Iaşi şi Cluj-Napoca.

Ponta crede că Guvernul va intra în istorie

Premierul Ponta apunctat că vrea ca Executivul pe care îl conduce să rămână în istorie ca Guvernul care a deblocat şi lansat, în cele din urmă bine, programele finanţate din fonduri comunitare.

"Eu vreau să rămână acest Guvern ca cel care nu doar că a dat pensii şi salarii, a scăzut TVA, dar ca guvernul care a deblocat fondurile europene şi a semnat, a lansat în sfârşit bine pentru România, la 8 ani după ce am intrat in Uniunea Europeană, cele mai importante programe operaţionale", a afirmat Ponta.

Dar tot el s-a arătat, pe de altă parte, îngrijorat de anchetele derulate asupra modului în care se cheltuiesc fondurile europene în România.

România are programe cu finanţare europeană blocate în anchete în valoare de 3,3 miliarde euro, aferente exerciţiului 2007-2013, bani care ar putea fi pierduţi, a declarat Victor Ponta.

"E prima dată când vă spun, dar am cerut ministrului, am cerut tuturor instituţiilor, pe 2007-2013 avem programe de 3,3 miliarde de euro care sunt blocate în urma diverselor anchete şi pe care s-ar putea să-i pierdem, dacă nu reuşim până în decembrie să avem rezultatul acestor anchete. Să învăţăm din această experienţă dureroasă 2007-2013 şi în noul exerciţiu să nu mai avem niciun program blocat de anchete", a afirmat Victor Ponta.

Marius Nica: „beneficiarii sunt de interes public“

Marius Nica a arătat că prin POIM 2014-2020 se va asigura finanţarea principalelor priorităţi de dezvoltare ale României în sectoarele de Transport, Mediu şi Energie.

"Prin POIM 2014-2020 se asigură finanţarea principalelor priorităţi de dezvoltare ale României în sectorul de transport, în acord cu Master Planul General de Transport, sectorul de Mediu, în vederea conformării cu prevederile Directivelor europene şi îndeplinirea angajamentelor din Tratatul de aderare, sectorul de energie în acord cu obiectivele strategiei Europa 2020", a susţinut ministrul Fondurilor Europene.

Nica a precizat că beneficiarii programului sunt, cu precădere,"beneficiari publici sau de interes public, cu câteva excepţii în domeniul energiei şi biodiversităţii".

"Implementarea priorităţilor de finanţare se bazează cu precădere pe proiecte preidentificate, majoritatea fiind proiecte majore, respectiv 101 proiecte.
Cu acest număr de proiecte majore ne situăm pe locul 2 după Polonia ca număr de proiecte majore, portofoliul total al POIM ridicându-se la aproximativ 258 de proiecte", a afirmat ministrul.

Potrivit acestuia, peste 56% dintre fondurile POIM — 6,8 miliarde de euro — sunt orientate către infrastructura de transport, 37% pentru dezvoltarea sectorului de mediu, iar 5% către sectorul energetic.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite