CNIPMMR: Bugetul de stat pe anul 2018 este fragil şi dezechilibrat. Guvernul estimează că va colecta sume cu 2.500% mai mari din unele taxe

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Guvernul a prevăzut în bugetul de stat pe anul 2018 creşteri imense ale unor veniturilor, care pot să nu fie realizate, susţine Consiliul pentru IMM-uri. De exemplu, Executivul se aşteaptă ca veniturile din recuperarea cheltuielilor efectuate în cursul procesului de executare silită să crească cu 2.517,34% raportat la 2017.

De asemenea, Guvernul crede că va strânge venituri cu 1039,08% mai mult decât în 2017 din taxe administrative, eliberări premise. La venituri din amenzi, penalităţi şi confiscări, subcap. 01 este prevăzută o creştere cu 34,66% raportat la 2017, iar la subcap. 50 este prevăzută o creştere cu 172,72% raportat la 2017, potrivit CNIPMMR.

Consiliul pentru IMM-uri susţine astfel că a fost construit un buget fragil pentru 2018, fiind prevăzute creşteri imense ale unor veniturilor, care pot să nu fie realizate, în condiţiile unui deficit foarte aproape de limita maximă (-2,97% din PIB).

Contradicţii între declaraţii şi cifre

Totodată, CNIPMMR consideră că există contradicţii între declaraţii şi cifre.

Astfel, deşi se recunoaşte importanţa sectorului IMM şi se menţionează susţinerea lui prin programe, proiectul bugetului de stat pentru 2018 nu respectă dispoziţiile care prevăd că, anual, prin legea bugetului de stat se alocă fonduri în valoare de 0,4% din PIB, fonduri europene şi fonduri externe nerambursabile pentru finanţarea programelor de dezvoltare şi a măsurilor de sprijinire a înfiinţării de noi întreprinderi şi de susţinere a dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, la nivel naţional şi local, prevăzute în Strategia guvernamentală pentru susţinerea dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii.

Potrivit CNIPMMR, scad finanţările pentru proiecte şi investiţii raportat la 2017 prevăzute în bugetul  Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat. Totodată, la titlul VIII-Proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului bugetar 2014-2020 sunt menţionate în 2018 doar 4.557 mii lei credite de angajament şi 4.557mii lei credite bugetare, cu 98,94% mai puţin decât în anul 2017, când au fost 431.000 mii lei. Mai mult, la titlul Cheltuieli de capital sunt menţionate în 2018 doar 500 mii lei credite de angajament şi 500 mii lei credite bugetare, cu 82,63% mai puţin decât în anul 2017, când au fost 40.872 mii lei. De asemenea, la titlul XIII Active nefinanciare sunt menţionate în 2018 doar 500 mii lei credite de angajament şi 500 mii lei credite bugetare, cu 82,63% mai puţin decât în anul 2017, când au fost 2.879 mii lei.

Cresc însă cu 69,72% cheltuielile de personal şi cu 32,36% cheltuielile de la bugetul de stat.

De asemenea, deşi se recunoaşte importanţa prevenţiei, în proiectul legii bugetului de stat pe 2018 sunt prevăzute creşteri semnificative a veniturilor din amenzi, penalităţi şi confiscări.

Mai mult, deşi se vorbeşte despre creştere economică şi succesul măsurilor adoptate, proiectul de buget prevede continuarea aplicării şi în anul 2018 de măsuri austere, precum: dacă există două posturi vacante, va fi angajată o singură persoană, instituţiile vor fi nevoite să reducă cu 10% cheltuielile pentru bunuri şi servicii, munca suplimentară din sectorul bugetar se va compensa numai cu timp liber corespunzător.

Bugetul pe 2018 necesită revizuire

CNIPMMR susţine aşadar necesitatea revizuirii bugetului de stat pe anul 2018 în vederea consolidării acestuia, susţinerii creşterii investiţiilor şi dezvoltării economice.

Consiliul pentru IMM-uri propune revizuirea bugetului naţional raportat la cele trei domenii considerate prioritare pentru bugetul Uniunii Europene din 2018: creştere economică, creştere a locurilor de muncă şi siguranţă, inclusiv valorificarea creşterii alocărilor UE (pentru investiţii în locuri de muncă pentru tineri, cercetare, inovare, siguranţă, pentru statele din Vecinătatea estică), pentru asigurarea creşterii absorbţiei fondurilor Europene.

Totodată, CNIPMMR susţine creşterea finanţărilor alocate programelor pentru IMM-uri şi creşterea investiţiilor publice în vederea susţinerii relansării economice, precum şi lansarea unor proiecte ample de investiţii, care să rezolve problema infrastructurii insuficiente sau de calitate scăzută.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite