ANALIZĂ De ce se scumpesc alimentele

ANALIZĂ De ce se scumpesc alimentele

Ouăle, untul, fructele şi legumele s-au scumpit semnificativ în ultimele luni, dar nici alte alimente nu au fost scutite de creşterea preţurilor. Producătorii susţin că ei nu au majorat preţurile, astfel că ministrul Agriculturii a cerut o anchetă, aruncând şi această vină pe marile supermarketuri. Cauzele scumpirilor sunt însă multiple.

Ştiri pe aceeaşi temă

Românii cumpără alimente de la raft mai scumpe, în ultimele luni. Ministrul Agriculturii, Petre Daea, a cerut luni o anchetă în ceea ce priveşte scumpirea produselor alimentare, în special a ouălor, susţinând că sunt produse care şi-au dublat preţul în ultimele săptămâni.

Producătorii se disculpă, însă, spunând că ei chiar au scăzut preţurile şi dau vina pe „jocurile“ pe care le fac marile supermarketuri. „Produsele obţinute în România se vând mai ieftin decât în urmă cu câteva săptămâni şi totuşi, mai departe, acestea ajung la consumatori cu preţuri foarte mari“, a declarat Mary-Eugenia Pană, preşedintele Asociaţiei Crescătorilor şi Exportatorilor de Bovine, Ovine şi Porcine din România (ACEBOP).

Ministrul Agriculturii a cerut Consiliului Concurenţei să analizeze majorările de preţuri şi să vadă dacă este vorba de un abuz al supermarketurilor. Întrebat dacă se suspectează o înţelegere între retaileri, preşedintele Consiliului a precizat că este prea devreme pentru a spune acest lucru, dar instituţia a demarat o anchetă, urmând să analizeze tot lanţul, de la producţie la raft, pentru a vedea dacă „avem de-a face cu un mecanism de piaţă funcţional“. Un raport în acest sens va fi prezentat săptămâna viitoare şi de către reprezentanţi ai Ministerului Agriculturii, ai Autorităţii Sanitar Veterinare, Autorităţii pentru Protecţia Consumatorilor şi ai Fiscului.

Cu cât au crescut preţurile

În luna octombrie 2017, ouăle s-au vândut, în medie, cu 36 de bani pe bucată, fără TVA, la poarta fermei, însă în magazine preţul a sărit de 80 de bani pe bucată, potrivit datelor furnizate Agerpres de Uniunea Crescătorilor de Păsări din România (UCPR). În vară, ouăle s-au vândut la poarta fermei, fără TVA, în medie cu 18 bani pe bucată.

În ceea ce priveşte carnea, producătorii susţin că ei au ieftinit produsele, dar acest lucru nu se vede în magazine. „În ultimele 60 de zile, preţul cărnii de porc a scăzut cu circa 30% la poarta fermei. Astăzi fermierii vând cu 4,9 lei/kg la poarta fermei. Preţul la carnea de pasăre a scăzut la poarta fermei cu aproximativ 20% în timp ce preţul la carnea de vită se menţine stabil, dar cu tendinţe de scădere. Pentru sectorul de producţie ouă, cererea este foarte mare, dar preţurile au crescut la fermieri cu circa 26%, nu cu 100%, în timp ce laptele şi produsele lactate au preţul nemodificat la producător”, susţin reprezentanţii Asociaţiei Crescătorilor şi Exportatorilor de Bovine, Ovine şi Porcine din România (ACEBOP). Mary Pană, preşedintele Asociaţiei, susţine că această „caracatiţă a scumpirilor“ a început să se extindă la fructe şi legume.

Potrivit Institutului Naţional de Statistică (INS), cele mai mari scumpiri ale alimentelor erau, la sfârşitul lunii octombrie, la unt – 11%, fructe proaspete – 6,9%, carne de porc – 5,1% şi ouă – 3,8%, comparativ cu finalul anului trecut. Faţă de septembrie, cele mai mari majorări de preţ au fost în octombrie la cartofi – 5,41%, legume şi conserve de legume – 6,67%, fructe proaspete – 6,19%, ouă – 6,63%, unt – 4,8%, lapte şi produse lactate – 1,07%, brânză de oaie – 1,05%.

Întrucât mare parte din alimente sunt importate, iar leul scade faţă de euro, acestea generează o creştere a preţurilor

Bogdan Chiriţoiu

preşedintele Consiliului Concurenţei

Cum afectează politicile fiscale preţurile

Explicaţiile creşterii preţurilor sunt însă mai mult de natură economică. A crescut preţul combustibilului, cel al energiei electrice, preţul la gaze. „Toate astea, în costurile unui produs alimentar, reprezintă undeva între 6 şi 6,5%. O astfel de creştere poate să influenţeze cu 2-3 procente scumpirile alimentelor“, spune Dragoş Frumosu, preşedintele Federaţiei Sindicatelor din Industria Alimentară.

Mary Pană consideră că o posibilă cauză a creşterii preţurilor ar putea fi creşterea deficitului bugetar, care dus la majorarea importurilor. Totodată, preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, explică: „Dacă am deficit bugetar, acesta atrage importurile, ceea ce generează o scădere a cursului şi generează inflaţie. Întrucât mare parte din alimente sunt importate, iar leul scade faţă de euro, acestea generează o creştere a preţurilor“. Marţi, euro a ajuns la un maxim record, de 4,6551 lei.

De aceeaşi părere este şi Sorin Minea, preşedintele Federaţiei Romalimenta: „Inflaţia duce totdeauna la majorare de preţuri, iar evoluţia leu - euro se duce direct în preţul final“. El mai consideră însă că există o evoluţie de tipul acesta, al creşterii preţurilor alimentelor, în toată Europa, dar într-adevăr este necesară o analiză care să explice de în România preţurile sar peste noapte. Totodată, el consideră că un motiv al majorării de preţuri este şi oportunitatea de piaţă: dacă cineva creşte preţurile, şi ceilalţi îi urmează exemplul.

Anomalii majore de preţuri la ouă şi unt

Ouăle şi untul sunt două produse ale căror preţuri au fost afectate în mod special, iar părerile care explică motivele scumpirii lor sunt împărţite.

Deşi acuză supermarketurile, ministrul Petre Daea spune că un motiv al creşterii preţului la ouă este fenomenul „curbei de ouat“. „La această dată, toamna, de regulă, când temperaturile scad, apare curba de ouat în gospodării. Aşadar, are loc şi scăderea numărului de ouă“, a mai spus Daea. Aşadar, dacă scade oferta de ouă, la o cerere cel puţin constantă, creşte preţul.

Totodată, reprezentanţii UCPR vin şi ei cu o explicaţie, care mai arată o cauză a scumpirilor: „criza fipronilului“ din luna august. Atunci, foarte multe găini au fost eliminate, în Europa, din producţie, din cauza contaminării cu Fipronil. Acest lucru a dus la o diminuare a cantităţii de ouă din piaţă şi, implicit, la scumpirea acestor.

Dragoş Frumosu susţine că această explicaţie este anormală, pentru că un producător nu-şi acoperă pierderile luând bani din buzunarele românilor. El susţine că se observă însă o diferenţă de preţ între preţul unui ou la un chioşc în piaţă al fermei şi preţul oului de la supermarket. „În piaţă este 80 de bani, iar la hipermarket este 1,1 – 1,2. Dacă în hipermarket au crescut preţurile, este logic ca şi cei din piaţă să îl crească”, spune el.

În schimb, Sorin Minea susţine că se îndoieşte că supermarketurile au majorat preţurile, în timp ce preţul la fermă este atât de mic.

În ceea ce priveşte untul, cererea la nivel mondial a crescut semnificativ, în timp ce oferta a scăzut, ducând la creşterea preţurilor. Răspunsul a venit rapid şi în România, care a preluat trendul.

Sorin Minea consideră că, dacă untul şi-a majorat preţul în toată comunitatea europeană, în România el şi-a majorat preţul mai puţin, ceea ce înseamnă o păstrare a preţului în limite rezonabile.

Dragoş Frumosu consideră că, la noi, creşterile nu au pornit de la fermieri: „Sunt convins că preţul laptelui la fermieri nu a crescut“. Însă, potrivit lui, este firesc ca preţul untului produs în România să fie reglat cu cel importat, în condiţiile în care primim unt din străinătate la un preţ mare, iar producţia de unt din România este la jumătatea preţului untului importat, în acelaşi timp 85% din producţie fiind a companiilor multinaţionale.

Te-ar putea interesa:

Un „proiect nebunesc“ al lui Erdogan face valuri pe Bosfor

Mister cu privire la scopul tactic al uneia dintre cele mai ciudate arme dezvoltate de către Rusia: o super-torpilă nucleară

VIDEO Cum a fost împuşcat militarul nord-coreean în timp ce încerca să fugă în Coreea de Sud. Imagini surprinse de camerele de supraveghere de la graniţă

citeste totul despre: