UPDATE Transportatori: „Cu cât devin mai transparente cifrele ASF, cu atât constatăm hoţia din piaţa de asigurări“. Firea cere implicarea Guvernului

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Transportatorii spun că nu mai pot rezista pe piaţă din cauza scumpirii poliţelor RCA din ultimii ani
Transportatorii spun că nu mai pot rezista pe piaţă din cauza scumpirii poliţelor RCA din ultimii ani

Cifrele anunţate public de către Autoritatea pentru Supraveghere Financiară (ASF) arată că sistemul bonus/malus este o „păcăleală“ folosită de către asigurători pentru „manipularea preţurilor RCA“, consideră transportatorii, în vreme ce Gabriela Firea, primarul Bucureştiului, cere Guvernului să rezolve problema tarifelor RCA, pentru a evita blocajele rutiere generate de proteste.

UPDATE Conducerea ASF a fost convocată miercuri în comisiile de Transporturi şi Buget-Finanţe din Camera Deputaţilor, fiind acuzată ca mai mult "mimează" repararea situaţiei.

"Deşi, la nivelul Comisiei pentru transporturi şi infrastructură, au existat consultări, încă de la începutul anului 2016, cu toţi factorii implicaţi, în urma cărora ASF şi-a asumat implementarea unor reglementări menite să remedieze problemele care au condus la creşterea excesivă a tarifelor RCA, constatăm că au trecut mai bine de 6 luni şi toate aceste angajamente nu au fost respectate", se arată într-un comunicat al Comisiei de Transporturi şi Infrastructură.

De asemenea, într-o postare pe Facebook, deputatul Andreea Paul a anunţat că miercuri, 14 septembrie, conducerea ASF va fi audiată în cadrul Comisiei pentru buget-finanţe.

"Vom audia ASF miercurea viitoare în Camera Deputaţilor. De peste 1 an nu avem răspunsuri la problemele pieţei româneşti RCA, la creşterea galopantă a tarifelor şi am cerut azi audierea conducerii ASF în Comisia de buget şi finanţe în Camera Deputaţilor. Am propus mai multe masuri pentru diminuarea fraudelor şi a daunelor la începutul acestui an, am făcut grupuri tehnice de lucru, ori nu avem niciun semnal concret cu privire la aplicarea lor reală. Vedem doar salturi atipice de preţuri la poliţele RCA, cu diferenţe majore între cei asiguraţi. Solicitarea mea a fost votata şi audierea ASF va avea loc miercurea viitoare", a afirmat deputatul liberal, citat de Agerpres.ro.

„Cu cât devin mai transparente cifrele raportate de către ASF, cu atât mai mult constatăm hoţia din piaţă de asigurări patronată de către Mişu Negriţoiu. Ne punem întrebarea dacă această hoţie nu este cumva aplicată şi altor categorii de plătitori ai poliţelor RCA, cum ar fi tinerii, care plătesc de 2 ani de zile poliţe RCA semnificativ majorate?“, a afirmat, într-un comunicat, Vasile Ştefănescu preşedintele Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR).

UPDATE Transportatorii continuă şi marţi protestele în toată ţara, inclusiv pe centura Capitalei

Transportatorii sunt hotărâţi să continue protestele în toată ţara, inclusiv pe centura Bucureştiului, mergând cu o viteză de 10 kilometri pe oră pe centurile oraşelor şi îngreunând traficul, până când Guvernul va găsi o soluţie la problema tarifelor RCA, considerate prea mari.

„Nu ne-a sunat nimeni de la guvern, în mod cert vom continua protestele, inclusiv pe centura Bucureştiului. Cerem o măsură urgentă care să reglementeze problema tarifelor RCA“, a declarat, marţi, Augustin Hagiu, preşedintele de onoare al Federaţiei Operatorilor Români de Transport (FORT), citat de News.ro.

Luni, sute de şoferi de camioane, autobuze, microbuze şi autoturisme au protestat atât pe Centura Capitalei, cât şi pe cea a Buzăului, dar şi în judeţul Vaslui.

Exemple de scumpiri

COTAR a prezentat mai multe cifre privind evoluţia primelor pentru poliţele de răspundere civilă auto. 

Astfel, pentru autoutilitarele de până în 3,5 tone şi clasa B0, se observă o creştere a preţului RCA de aproximativ 22,64% în perioada iunie 2015 – iulie 2016.

Pentru autoutilitarele cu masă cuprinsă inte 7,5 – 16 tone şi clasa B0, există o scumpire aRCA de 26% în perioada ianuarie 2016 – iulie 2016 .

Pentru autovehiculele de transport persoane cu capacitatea de până la 18 locuri, achiziţionate de către persoane fizice şi clasa B0, preţul RCA a crescut cu 314,75% în perioada iunie 2015 – iulie 2016.

În cazul autovehiculelor de transport persoane cu capacitatea între 18 şi 40 locuri şi clasa B0, poliţele RCA s-au scumpit cu 66,76% în perioada iunie 2015 – iulie 2016.

În privinţa  autovehiculelor cu masă mai mare de 16 tone, în ultimele 19 luni prima medie RCA a crescut cu 233%, adică, o creştere de 12,2% în fiecare lună. În perioada iunie 2015 - iulie 2016 există o creştere de 276,61% pentru persoane fizice. 

În fine, în cazul primelor RCA pentru autovehiculele folosite în regim de taxi, a fost identificată o majorare a tarifului de peste 81% în decurs de 19 luni. Prima medie RCA s-a ridicat în ianuarie 2015 la 1.577 lei, în iulie 2016 aceasta ajungând la 2.865 lei, fiind înregistrată o creştere de 4,2 % în fiecare lună. În luna august 2016, preţul unei poliţe RCA pentru un autoturism nou Logan, cu clasa B0, folosit în regim taxi, este de 3.600 lei, rezultând o creştere de aproximativ 233% faţă de perioada ianuarie 2015.

„Sistemul bonus/malus este o păcăleală“

„Aceste construcţii aberante de calcule ale poliţelor RCA ne confirmă faptul că sistemul Bonus/Malus este, în realitate, o păcăleală de care asigurătorii se folosesc în manipularea preţului RCA. Trist cu adevărat este faptul că la această debandadă a preţurilor RCA, pretinsă instituţie de specialitate - ASF, pusă la colţ, ne dezvăluie că sub preşul scump se ascunde multă mizerie cu iz penal, o şarlatanie patronată de nişte tovarăşi grizonaţi cu gulere albe aciuiţi în funcţii importante exclusiv pentru interesul lor personal“, acuză Vasile Ştefănescu, preşedinte COTAR.

Organizaţia a mai constatat diferenţe majore, chiar şi de 80%, între preţurile ofertate de către asigurători pentru flotele mari, în comparaţie cu transportatorii care deţin unul sau câteva camioane.

„Asemenea discounturi pot fi aplicate doar produselor de îmbrăcăminte sau încălţăminte în perioada promoţiilor Black Friday şi nu unei pieţe care pretinde că are la baza acestor produse calcule actuariale sofisticate ce ţin cont de profilul de risc şi un istoric al daunalităţii. Faptul că ASF a putut autoriza aceste calcule ne arată de fapt, nivelul de pregătire a acestor funcţionari: au exact aceiaşi pregătire că a unui lucrător comercial dintr-un supermarket“ a mai declarat Vasile Ştefănescu, preşedinte COTAR.

Asigurătorii, acuzaţi că îşi extrag ilegal profitul

De asemenea, transportatorii acuză că noile tarife majorate au ca ţintă, pe lângă acoperirea daunelor viitoare, şi pe a celor vechi, din trecut. COTAR mai spune că societăţile de asigurări îşi „albesc“ şi extrag apoi profitul în străinătate prin constatări de daune fictive care au loc în afara ţării, ca să fie apoi îngreunată depistarea urmelor acestor fraude. 

Transportatorii cer demiterea conducerii ASF

Transportatorii solicită demiterea întregului Consiliu ASF de către Parlament deoarece situaţia actuală afectează atât asigurărtorii cât şi industriile conexe, respectiv transportatorii şi service-urile auto.

Firea cere implicarea Guvernului

În fine, Gabriela Firea, primarul Capitalei, a solicitat, marţi, Guvernului să intervină pentru reglementarea tarifelor la asigurările auto obligatorii, astfel încât protestele transportatorilor, care au blocat inclusiv Şoseaua de Centură a Capitalei, să nu ia amploare.

„Fac un apel către Guvern să se implice în această problemă a transportatorilor, pentru că aglomerarea şoselelor poate duce, în ultimă instanţă, la blocarea unui întreg oraş. Fără discuţii, fără măsuri clare de reglementare a RCA, aceste proteste vor continua în detrimentul tuturor“, spune Firea.

„Am înţeles că au fost blocate şoselele de centură din marile oraşe, şi că, mai mult decât atât, ar avea loc un protest general în data de 15 septembrie, la doar câteva zile de la începerea şcolii şi când traficul va fi oricum, îngreunat. Este o situaţie dificilă, atât pentru transportatori, care am înţeles că sunt copleşiţi de noua valoare a RCA-ului, cât şi pentru ceilalţi şoferi care nu pot ajunge la serviciu, acasă, la grădinţe, şcoli“, mai arată primarul Capitalei. 

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite