Metrorex, scandal de jumătate de miliard de euro. CAF a câştigat licitaţia pentru trenuri, dar rezultatul final va fi anunţat abia pe 20 martie

0
Publicat:
Ultima actualizare:
CAF a mai câştigat un contract pentru livrarea de trenuri în 2011, dar nu a putut să le livreze la timp  FOTO Dorin Constanda
CAF a mai câştigat un contract pentru livrarea de trenuri în 2011, dar nu a putut să le livreze la timp  FOTO Dorin Constanda

Contractul de 440 de milioane de euro pe care Metrorex se pregăteşte să-l înmâneze spaniolilor de la Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) pentru achiziţia de trenuri este pe cale să declanşeze un nou scandal, în contextul în care mai multe companii au criticat deja procedura, iar altele au cerut anterior reluarea licitaţiei.

Aceasta trebuia să fie tranşată încă din toamna anului trecut, însă Metrorex a anunţat în luna decembrie că desemnarea câştigătorului va fi făcută până cel târziu în luna martie din cauza „complexităţii ofertelor“. Cele 51 de garnituri pe care compania de stat vrea să le cumpere ar urma să circule pe Magistrala 5 Drumul Taberei – Pantelimon.

Achiziţia a fost estimată iniţial la 440 de milioane de euro cu TVA, iar pentru contract s-au înscris cinci companii: PESA (Polonia) a solicitat cel mai mult, respectiv 341 de milioane de euro, Alstom (Franţa) cere 322 de milioane de euro, CAF (Spania) vrea aproape 310 milioane de euro pentru garniturile sale, CSR Qindao (China) doreşte 272 de milioane de euro, în vreme ce Astra Vagoane Călători a cerut cel mai puţin, respectiv 260 de milioane de euro.

Preţul contează 60% din contract, restul fiind o serie de detalii tehnice, respectiv: performanţele (15%), termenul de livrare (12%), termen de garanţie (5%), condiţii de mentenanţă (3%) şi costuri de mentenanţă (5%).

Economica.net a scris că spaniolii de la CAF ar fi fost deja declaraţi câştigători, mai multe surse confirmând informaţiile şi pentru „Adevărul“.

Însă conducerea Metrorex susţine cu tărie că procedura nu a fost definitivată, iar rezultatul va fi anunţat în data de 20 martie. „Procedura trebuie să se termine pe 20 martie, perioadă în care compania trebuie să publice numele câştigătorului. Eu nu fac parte din conducerea executivă. Din partea Consiliului de Administraţie vă pot spune că şi noi urmărim cu atenţie acest proces. Deocamdată nu este un câştigător“, a declarat, pentru „Adevărul“, Mihai Alexandrescu, preşedintele Consiliului de Administraţie al Metrorex.

Aurel Radu, directorul general al Metrorex, nu a putut fi contactat până ieri, la ora închiderii ediţiei noastre. Sindicaliştii, altădată foarte vocali asupra contractelor semnate de Metrorex, susţin acum că nu ştiu nimic despre acest acord. 

Evaluare finalizată, rezultat incert

Metrorex a anunţat însă marţi că rezultatele finale, stabilirea câştigătorilor şi atribuirea contractelor de achiziţie publică vor fi comunicate printr-un anunţ de atribuire, publicat în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice (SEAP) şi în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, după expirarea termenelor de contestare sau soluţionare la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC).

„În prima decadă a lunii martie a fost finalizată etapa de evaluare a ofertelor depuse în cadrul procedurii de licitaţie deschisă, având ca obiect atribuirea acordului - cadru pentru «Trenuri noi de metrou pentru Magistrala 5, Drumul Taberei - Pantelimon» prin transmiterea comunicărilor prevăzute de legislaţia în domeniul achiziţiilor publice către fiecare dintre participanţii la procedură, cu privire la rezultatul evaluării ofertelor depuse. În prezent ne aflăm în perioada prevăzută de legislaţie pentru depunerea contestaţiilor, respectiv 10 zile de la data comunicării“, se arată într-un comunicat al companiei de stat, citat de Mediafax.

Ioan Rus nu ştie nimic

Secretomania este cu atât mai intrigantă, cu cât acesta este cel mai mare contract acordat vreodată de către Metrorex. Ioan Rus, ministrul Transporturilor, a declarat şi el că nu ştie câştigătorul, dar că este important ca fiecare companie să respecte legea. „Nu mă interesează niciun fel de participant la nicio licitaţie în minister. Mă interesează ca fiecare companie să respecte legea, criteriile (...) În rest, cine câştigă, e problema competiţiei interne, eu nu ştiu nici câştigătorul, nici dacă-s înalţi, nici dacă-s graşi, nici dacă-s slabi“, a afirmat Rus, marţi.

Acuzaţii pe bandă

Mai multe companii au acuzat încă din toamna trecută că o serie de condiţii tehnice au fost introduse astfel încât numai CAF să le poată îndeplini. Cel dintâi criteriu contestat îl reprezintă faptul că primul tren trebuie livrat în maximum 22 de luni, iar alte 12 trebuie livrate în 6 luni de la acel moment. Acestea acontează 12% din total. Contestatarii mai spuneau atunci şi că design-ul trenurilor cerute este unul învechit, care împiedică astfel depunerea unei oferte care să prevadă un tren nou, inovator, cu un design sofisticat, cu un confort mai ridicat pentru pasageri şi o eficienţă mai bună din punct de vedere economic şi energetic .

De asemenea, Astra Vagoane Călători, controlată de către omul de afaceri Valer Blidar, a criticat faptul că a fost impusă o cifră de afaceri minimă pe ultimii trei ani pentru companiile care vor să participe la licitaţie. Mai exact, Astra Vagoane argumenta că trebuie să demonstreze o cifră de afaceri globală de minimum 1,5 miliarde de lei.

CAF a mai câştigat un contract

CAF a mai câştigat în anul 2011 o licitaţie organizată de Metrorex, în valoare de 97 de milioane de euro fără TVA. Este vorba de noile trenuri care circulă acum în subteranul bucureştean. CAF promitea atunci livrarea primelor garnituri în prima parte a anului 2013, dar acestea au ajuns în decembrie şi au intrat pe linii abia din 2014, întârzierea generală fiind de un an.

Ulterior, peroanele mai multor staţii au trebuit pilite pentru că trenurile nu încăpeau. În luna februarie 2015, presa a scris şi că din trenurile CAF cad frecvent piese sau că lipseau altele din fabrică.

Transportul cu metroul se scumpeşte cu până la 33%

Tarifele pentru călătoria cu metroul vor fi majorate cu 16%-33%, preţul cartelei pentru două călătorii urmând să crească de la 4 la 5 lei, pentru cea cu 10 călătorii de la 15 lei la 20 de lei, iar pentru un abonament lunar nelimitat pasagerii vor scoate din buzunar 70 de lei, faţă de 60 de lei în prezent.

Preţul unui abonament săptămânal cu număr nelimitat de călătorii va creşte de la 20 de lei la 25 de lei, iar cel al unui abonament de o zi va fi majorat de la 6 lei la 8 lei. Noile tarife sunt incluse în anexa unui proiect de ordin al ministrului Transporturilor, pentru aprobarea tarifelor la călătoria cu metroul. Măsura, care ar urma să intre în vigoare la 28 martie, va conduce la creşterea veniturilor anuale ale Metrorex cu circa 44 de milioane de lei şi implicit la diminuarea deficitelor de finanţare, se arată în referatul de aprobare al proiectului.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite