FOTOREPORTAJ Cum arată fabrica în care se produc 28 de miliarde de ţigări pe an
0Când ajungi la porţile fabricii de ţigări deţinută de PhilipMorris în Otopeni nici nu îţi dai seama că în spatele porţilor se află o unitate industrială. Gazonul este tuns exemplar, copaceii îngrijiţi, poţi să fii uşor indus în eroare că te afli într-un complex rezidenţial de lux cu teren de golf şi cu piscina aşteptându-te după colţ.
Dar observi imediat diferenţele: intrarea se face numai cu o legitimaţie specială şi prin filtre ca la aeroport. Mai departe începi să sesizezi organizarea: pietonii au propria lor bandă pe care să meargă, situată pe marginea drumului şi marcată special.
În fabrica propriu-zisă ajungi după ceea ce treci de birouri şi sălile de şedinţă situate la intrarea clădirii.
Primul lucru care te uimeşte este un panou special, unde sunt prezentate cele mai bune idei ale angajaţilor şi care au dus la eficientizarea fluxului de producţie sau au avut un impact pozitiv asupra activităţii.
Compania stimulează creativitatea angajaţilor prin platforma Open Prize, oferindu-le premii în cazul în care ideile lor sunt utile. Din 2010 până acum au fost propuse 2.260 de idei prin această platformă, din care 934 au fost validate şi implementate, iar o sumă de 5,2 milioane de lei a fost economisită ca urmare a beneficiilor. Ba mai mult, unele dintre aceste idei au ajuns să fie implementate şi la nivel de grup, în alte fabrici ale gigantului tutunului.
Ceasul care măsoară orele fără accidente de muncă
Următorul lucru care îţi sare în ochi este un ceas imens. Acesta nu este unul obişnuit căci nu prezintă ora, ci intervalul scurs fără accidente de muncă. În momentul vizitei noastre, ceasul înregistra mai bine de patru ani fără probleme.
De altfel, PhilipMorris pune foarte mare accent pe siguranţă. Aproape maniacal: căci în interiorul fabricii nici măcar nu ai voie să mergi decât pe anumite culoare, delimitate cu ţevi galbene. Între aceste culoare „pietonale“ găseşti un drum pentru maşinăriile industriale. Nici măcar culoarul nu ai voie să îl treci decât prin locuri special marcate cu „zebră“.
Fără un dram de tutun românesc
În prima zonă unde ajungem se procesează tutunul. Acesta vine în mai multe sortimente, direct în cutii. Nicio frunză de tutun românesc nu este folosită aici. Reprezentanţii companiei justifică acest lucru cu faptul că trebuie să menţină aroma specifică fiecărei marci proprii şi că au nevoie la nivel de grup de cantităţi uriaşe de tutun. Achiziţiile se fac prin bursele de mărfuri, deoarece aşa există garanţii de livrare şi de calitate.
Din cutii,tutunul este pus într-o serie de maşini industriale care mai întâi îl toacă, apoi îl umezesc şi îi adaugă arome. Zilnic se procesează 60 de tone de tutun, care devine, mai departe, materie primă pentru ţigări.
10.000 de ţigări produse pe minut
Acestea sunt realizate în altă parte a fabricii. Totul este automatizat. Iniţial, ţigările sunt de două ori mai mari decât ceea ce cumpărăm în pachet. Şi filtrele la fel. Iar pe linia de producţie se plimbă, una după alta, când o astfel de „ţigară“ babană, când un filtru dublu. După ce se unesc la capete, maşinăria le taie, astfel încât să ajungă la mărimea ştiută de toată lumea. Mai departe, ţigările ajung în pachete, iar pachetele în cartuşe.
În total, 10.000 de ţigarete se produc pe minut, producţia fiind constantă, 24 de ore pe zi, timp de şapte zile pe săptămână. De altfel, angajaţii au un program diferit faţă de cei din alte sectoare, muncind patru zile câte 12 ore şi fiind apoi liberi câte patru zile.
Brandurile principale produse la Otopeni sunt Marlboro, L&M, Chesterfield, Parliament, Bond sau Assos. Anul trecut au fost produse aici 22,93 de miliarde de ţigarete, iar în acest an producţia este estimată să ajungă la aproape 28 de miliarde de bucăţi, fabrica fiind în topul celor deţinute de grup în Europa.
Mai bine de jumătate din producţie este exportată, ţigările „româneşti“ ajungând în 16 state din Europa, cum ar fi Polonia, Cehia, Turcia, Albania, Bosnia, Ungaria sau Franţa. Dar ţinta predilectă pentru export este Italia.
Fabrica din Otopeni a fost construită în 1997, iar investiţiile companiei au totalizat 450 de milioane de lei. Unitatea are acum 600 de salariaţi.
Taxele, 80% din preţ
În România, 80% din preţul de vânzare al ţigărilor îl constituie taxele. PhilipMorris susţine că a plătit anul trecut la buget 2,03 miliarde de lei, iar contribuţia totală a sectorului produselor din tutun a livrat statului 2,7 miliarde de euro anul trecut, fiind al doilea contributor la buget. Cu toate acestea, piaţa neagră reprezintă 20% din consumul total, astfel că o ţigară din cinci este de provenienţă ilicită.
Dacă v-a plăcut acest articol, alăturaţi-vă, cu un Like, comunităţii de cititori de pe pagina noastră de Facebook.