Dacia Logan, la 10 ani de la lansare: 1,4 milioane de unităţi vândute în 42 de ţări. Constructorul de la Mioveni a devenit cea mai mare companie din România

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Lansarea primului autoturism Logan a avut loc în iunie 2004 la Palatul Parlamentului, în prezenţa lui Ion Iliescu, şeful statului de la acea vreme     FOTO Mediafax
Lansarea primului autoturism Logan a avut loc în iunie 2004 la Palatul Parlamentului, în prezenţa lui Ion Iliescu, şeful statului de la acea vreme     FOTO Mediafax

Lansat oficial în luna iunie 2004, Dacia Logan a devenit nu numai unul dintre cele mai căutate modele auto din Europa şi un simbol naţional, dar şi punctul de plecare de la care a pornit reindustrializarea României, pe baze moderne. Logan împlineşte acum 10 ani de la prezentare.

Proiectul a fost demarat încă din 1999, de la preluarea Dacia de către Renault, sub numele de cod X90, şi a fost prezentat oficial în iunie 2004 de către preşedintele-director general al grupului Renault de la acea vreme, Louis Schweitzer.

Loganul a propulsat vânzările Dacia de la 600 de milioane de euro în acel an la 1,2 miliarde de euro în 2005, pentru ca anul trecut să ajungă la 4,1 miliarde de euro. În cifre brute, în zece ani, modelul Loganul a ajuns să fie vândut în 1,4 milioane de exemplare în 42 de ţări din întreaga lume. Adică, în fiecare oră, au fost vândute câte 16 autoturisme Logan. 

Logan s-a impus, încă din primul său an complet de comercializare (2005), drept cel mai bine vândut model de pe piaţa auto din România. Potrivit datelor furnizate de către Dacia, România este ţara unde s-au vândut, în cei 10 ani, cele mai multe maşini Logan, cu 497.000 de unităţi, fiind urmată de către Franţa – 176.000, Algeria – 168.000, Germania – 113.000, Maroc – 106.000 şi Turcia – 103.000.

Dacă în momentul lansării exista o singură versiune de caroserie (berlină), cu două motorizări pe benzină, de-a lungul anilor gama a evoluat, ajungând să cuprindă, în 2007, patru variante de caroserie (berlină, break, furgonetă şi pick-up) şi şase motorizări, din care trei pe benzină, una pe GPL şi două diesel.

În 2008 a apărut un model restilizat, iar Dacia a lansat şi modelul Sandero, pentru ca în 2010 să ajungă pe piaţă şi modelul de teren, Duster. În 2012 a avut loc lansarea celei de-a doua generaţii Logan. 

Producţia a urcat şi ea concomitent la Mioveni, pe măsura diversificării gamei: dacă în 2005 Dacia îşi depăşea recordul de producţie cu 172.000 de unităţi, anul trecut de pe porţile constructorului au ieşit 342.000 de maşini. De altfel, modelul Logan berlină continuă să fie cel mai vândut autoturism Dacia, potrivit reprezentanţilor companiei. Anul trecut, Dacia a depăşit Petrom şi a devenit cea mai mare companie din România în funcţie de venituri, cu vânzări de 18,4 miliarde de lei, faţă de 18,07 miliarde de lei în cazul Petrom. În privinţa profitului, Dacia stă încă departe, cu un rezultat net de 337,4 milioane de lei, faţă de cele 4,83 miliarde de lei în cazul Petrom.

Industria auto, magnet de investitori

Odată cu Logan a crescut toată industria auto a României, care a ajuns anul trecut să cumuleze o cifră de afaceri totală de 16 miliarde de euro, echivalent a 11% din Produsul Intern Brut (PIB), potrivit lui Constantin Stroe, preşedintele Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România (ACAROM). De altfel, industria auto a devenit cel mai dinamic sector industrial al României, tot mai multe companii străine alegând să deschidă noi unităţi în ţara noastră. Ford a preluat în anul 2007 fabrica Daewoo de la Craiova, iar, Daimler, Bosch şi Continental au deschis la rândul lor noi unităţi în ţara noastră. Noile investiţii nu vin însă, în producţia de autoturisme, ci în cea de piese şi subansamble.

Goana după copierea Logan

Succesul fulminant al Loganului pe pieţele occidentale a venit mai ales în contextul în care preţul barilului de ţiţei a crescut continuu, ceea ce a antrenat creşterea preţurilor carburanţilor. Din 2008, odată cu venirea crizei, consumatorii au început să prefere modele mai ieftine care să consume mai puţin, astfel că vânzările Dacia au crescut inclusiv în criză.

„Dacia a salvat Renault de la faliment“, declara, în 2012, Bruno Ribo, şeful ArcelorMittal Galaţi. Rezultatele foarte bune ale constructorului de la Mioveni au determinat tot mai mulţi competitori să încerce să lanseze modele ieftine asemănătoare. 

Volkswagen, cel mai mare constructor european, anunţa anul trecut că doreşte să realizeze un automobil ieftin, de 6.000 – 8.000 de euro, dar, în luna martie a acestui an, agenţia Reuters scria că grupul german întâmpină probleme în realizarea acestui demers deoarece nu a reuşit să reducă îndeajuns de mult costurile pentru a realiza modelul.

Concomitent, şi grupurile General Motors şi Toyota au anunţat în trecut astfel de planuri.

Mai puteţi citi:

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite