Afacerile de familie din România: 40% dintre antreprenori pun afacerea înaintea familiei

Afacerile de familie din România: 40% dintre antreprenori pun afacerea înaintea familiei

Antreprenorii români ar pune afacerea pe primul plan, în defavoarea familiei, în cazul în care banii nu le-ar ajunge şi ar exista un conflict între nevoile familiei şi cele de business, arată studiul EY - „Barometrul afacerilor de familie din România”, ediţia 2017.

Întrebaţi ce ar face în situaţia în care resursele financiare nu ar fi suficiente pentru a acoperi în totalitate nevoile familiei şi ale afacerii, 42% din antreprenori afirmă că ar pune afacerea pe primul plan. Cei mai mulţi dintre antreprenorii români care conduc afaceri de familie (57%) ar ajusta atât nevoile familiei, cât şi pe cele ale afacerii, în aşa fel încât ambele să aibă parte de resurse pentru susţinere şi creştere.

Afacerile de familie de succes răspund acestei provocări prin crearea unor structuri de guvernanţă care stabilesc ce măsuri să fie luate în momentul în care apar neînţelegeri sau conflicte între familie şi business; e important ca aceste structuri să existe înainte ca situaţiile de mai sus să aibă loc. Cu toate acestea, 73% dintre afacerile de familie cu peste un milion de euro cifră de afaceri nu au încă implementate structuri de guvernanţă familială şi nici nu au în plan crearea unei astfel de structuri, arată studiu. Tendinţa este una pozitivă, în comparaţie cu prima ediţie a studiului, 27% dintre respondenţi intenţionând să reglementeze astfel de structuri, faţă de doar 19% în 2015.

Doar o cincime au reuşit succesiunea la a doua generaţie

100% dintre antreprenorii români cu afaceri de familie cu venituri de peste un milion de euro au identificat responsabilul sau responsabilii pentru succesiune, faţă de 87% la nivel global, ceea ce demonstrează că proprietarii acestor afaceri sunt proactivi în acest proces.

Cu toate acestea, doar 20% din afacerile româneşti de familie cu peste un milion de euro cifră de afaceri au realizat cu succes trecerea la a doua generaţie de antreprenori, în timp ce 73% dintre acestea sunt încă conduse de fondatori şi se pregătesc pentru succesiune. La nivel global, 50% dintre afacerile de familie reuşesc succesiunea la a doua generaţie şi doar 20% realizează cu succes trecerea la a treia generaţie.

Planificarea succesiunii nu are însă un efect major dacă aceasta nu este dublată de un proces continuu de actualizare a informaţiilor în conversaţia din cadrul familiei, în timp ce toate părţile interesate sprijină ferm acest proces. De asemenea, succesorii trebuie să fie pregătiţi continuu pentru această trecere.

„Pe de o parte, aproape trei sferturi dintre respondenţi nu au o structură de guvernanţă familială, iar, pe de altă parte, mai puţin de 10% dintre ei şi-au organizat afacerea printr-o structură de tip holding. Aceste realităţi nu fac decât să îmi confirme faptul că afacerile de familie din România sunt încă la etapa «căutărilor de sine», a pionieratului, unde lucrurile sunt mai puţin formalizate şi structurate, fără o viziune clară asupra viitorului. Acest lucru se va schimba cu siguranţă în anii care urmează, când ne aşteptăm la coagularea unor afaceri de familie solide, cu potenţial de dezvoltare internaţională, care să pună România pe orbita afacerilor de familie la nivel mondial”, spune Gabriel Sincu, Director Executiv şi consultant în afaceri de familie, Departamentul de asistenţă fiscală, EY România.

Brandul companiei, în jurul ideii de afacere de familie

66% dintre business-urile de familie cu afaceri de peste un milion de euro comunică public faptul că sunt afaceri de familie, faţă de 76% dintre cele mai mari afaceri de familie la nivel global.

Cele mai importante motive pentru construirea branding-ulului în jurul ideii de afacere de familie (utilizarea identităţii de business de familie în publicitate, în comunicarea online, inclusiv social media, comunicate de presă şi alte materiale promoţionale) sunt următoarele: familia se identifică puternic cu afacerea (68%), ajută în diferenţierea în piaţă faţă de competitori (64%) şi creşte reputaţia firmei în rândul clienţilor (64%).

citeste totul despre: