Spectacolul în care te întâlneşti cu Făt-Frumos

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Nu ştiu în ce măsură a fost în intenţia regizorului Victor Ioan Frunză ca prin spectacolul cu Tinereţe fără bătrâneţe şi viaţă fără de moarte, montat la Teatrul Ion Creangă din Bucureşti, să arate cât de îndreptăţit era Constantin Noica să afirme că basmul omonim exprimă sentimentul românesc al fiinţei.

Cred că, mai degrabă, regizorul a vrut să ne arate cât de frumoasă, de exemplară, de plină de fantezie şi de tinereţe, de încărcată de autentic dramatism, dar şi de poezie, de răzbătătoare prin vremi este povestea rescrisă odinioară, demult de Petre Ispirescu. Şi cum se poate face din ea un spectacol de teatru de mare profesionalism şi cum nespusa, inegalabila lui fantezie izbuteşte să-i captiveze pe spectatorii de orice vârstă. Cheia reuşitei fiind luarea profesiei de om de teatru- profesia înţeleasă ca menire - în serios.

În spectacolul de la Teatrul Ion Creangă totul, absolut totul este cumpănit, totul este făcut, cum se spune, la marea artă, nimic, nici cel mai mic detaliu, nu este neglijat. Povestea, fie ea chiar şi contemporaneizată, cu superba contrapunctare din final, cu emoţionanta şi înţeleapta alăturare dintre oamenii grăbiţi de azi şi femeia îmbătrânită, Ileana de odinioară, care, de sute de ani, îşi aşteaptă iubitul pornit în căutarea idealului său, şi îl aşteaptă fiindcă trebuie să îşi ţină cuvântul, este citită şi decodată scenic la mai multe niveluri de accesibilitate. Astfel încât să fie pe gustul şi pe placul a trei generaţii. Cele trei generaţii fiind doar unul dintre motivele-cheie, recurente, din spectacol.


FOTO Adriana Grand

image

Aceasta fiindcă mereu, în orice moment din existenţa lumii, este posibil să se nască un alt Făt-Frumos căruia să i se promită absolutul, care, ajuns la maturitate, să plece în căutarea lui şi care, după ce l-a găsit, plătind pentru aceasta preţuri grele, să fie, pe neaşteptate, cuprins de dor. De dorul de mamă, de tată, de iubită, de locurile abandonate, de viaţa de odinioară.

În spectacolul de la Teatrul Creangă, povestea este condusă şi asistată de Dumnezeu (Alexandru Pavel) şi de Sfântul Petru (Adrian Nicolae). Deveniţi povestitori, şefi de orchestră aievea (muzica minunată a lui Cári Tibor este executată live), veghetori ai vieţii însemnaţi cu semnul crucii (minunată imaginea aceasta, doar una dintre altele la fel de minunate ivite din imaginaţia fără margini a regizorului şi a excelentei scenografe Adriana Grand). Şi pentru că dorinţa Împăratului (Ioan Ionuţ Ciocia) şi a Împărătesei (Cornelia Pavlovici) este îndeplinită de un vraci care aminteşte de Einstein (Andrei Huţuleac), îndeplinită-i va fi şi profeţia potrivit căreia îl vor avea pe Făt-Frumos, dar nu se vor bucura prea mult de el. La 15 ani, Făt-Frumos (Carol Ionescu) va reclama îndeplinirea promisiunii părinteşti, iar cum Împăratul îşi declară imposibilitatea de a şi-o ţine va pleca singur în căutarea locului unde domnesc tinereţea fără bătrâneţe şi viaţa fără de moarte.


FOTO Adriana Grand

image

Făt-Frumos va trece toate probele iniţatice, îi va înfrânge pe Muma Pădurii, pe Ghionoaie, pe Genar, va surmonta multe alte obstacole ajutat de bidiviul său (personajele sunt jucate de George Costin, Sorin Miron, Andrei Huţuleac, Marcela Andrei), va întâlni iubirea (Nicoleta Hâncu), se va lăsa răzbit de dor, de îmbătrânire (Păstorel Ionescu) şi apoi de moarte (Dan Clucinschi), nu înainte de a se mai confrunta o dată cu imaginile şi semnele trecerii lui şi ale Ilenei sale prin timp (Ştefania Vasilescu, Anton Miron, Carol Ionescu, Nicoleta Hâncu, Alexandrina Halic). Până când totul va deveni cenuşă. Cenuşă şi semn al iubirii.

Toate aceste lucruri sunt uşor de spus prin cuvinte. Vorbele sunt însă mai greu de găsit şi se arată neputincioase atunci când rostul lor ar fi acela de a depune mărturie despre extraordinara fantezie a celor doi mari creatori- Adriana Grand (Doamne, ce costume fără pereche a creat această mare artistă!) şi Victor Ioan Frunză - despre forţa coagulantă exercitată de ei asupra distribuţiei, despre minunăţia creaţiei tuturor celor reuniţi în spectacol.


FOTO Adriana Grand

image

Criticului nu îi rămâne, în consecinţă, decât să îşi îndemne cititorii să meargă la teatru spre a vedea cu propriii ochi ceva ce sigur îi va încânta. Indiferent de vârstă şi de cât de proastă ar fi putut să fie, până la ora începerii spectacolului şi a instaurării vrajei, ziua în care îţi este dat ori ai decis să te întâlneşti cu Făt-Frumos.

Teatrul Ion Creangă din Bucureşti- TINEREŢE FĂRĂ BĂTRÂNEŢE ŞI VIAŢĂ FĂRĂ DE MOARTE- adaptare după basmul lui Petre Ispirescu- Regia- Victor Ioan Frunză- Scenografia- Adriana Grand- Muzica- Cári Tibor- Cu- Alexandrina Halic, Cornelia Pavlovici, Marcela Andrei, Carol Ionescu, Dan Clucinschi, Nicoleta Hâncu, Ioan Ionuţ Ciocia, Adrian Nicolae, Păstorel Ionescu, George Costin, Sorin Miron, Andrei Huţuleac, Alexandru Pavel, Ştefania Vasilescu, Anton Miron- Data reprezentaţiei- 14 ianuarie 2017

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite