Cine vrea sfârşitul Teatrului Sică Alexandrescu din Braşov?
0Încerc de câteva luni încoace să înţeleg ce se întâmplă cu adevărat la Teatrul Sică Alexandrescu din Braşov. Informaţiile sunt contradictorii, ele vorbesc despre concursuri ba trucate, ba eşuate, ba cu dedicaţie, toate puse la cale de Primăria Municipiului Braşov. Mă rog, de Consiliul local de acolo. Dintr-un oraş care e marcat de ruşinea de a avut drept primar un ins cu mari vini penale şi care nu scapă de controlul judiciar
Care săptămânal merge pe la Poliţie să dea cu subsemnatul ca autorităţile judiciare să fie sigure că Scripcaru nu a fugit.
Nu persoana insignifiantă a numitului Scripcaru, în fapt susţinut mascat de PNL, acela despre care Alinuţa Gorghiu vrea să ne convingă că s-ar fi reformat, mă interesează în însemnările mele de azi. Ci faptul că acest individ de două parale şi viceprimarul al cărui nume nici nu mă interesează au încercat să pacifice situaţia numind-o în postul de director interimar pe d-na Viorica Geantă-Chelbea, altminteri parte în conflict. O actriţă pe care o socoteam stimabilă, pe care mi-o amintesc încă de la începuturile ei artistice la Teatrul Dramatic din Baia Mare.
Doamna Viorica Geantă-Chelbea, fără doar şi poate susţinută politic şi moral de penalii şi imoralii din fruntea Primăriei, vrea să rezolve totul cu pumnul şi palma. Cu metoda dură. Cu concedieri. E o nouă Ana Pauker. Se visează descinzând din Tragedia optimistă. Se joacă periculos de-a femeia comisar. Uitând de minima moralia, omiţând, pentru o funcţie efemeră, că face parte sau a făcut şi ea parte dintre actori. Nu-i pasă că aruncă în stradă doi actori valoroşi - pe Marius Cordoş şi pe Maria Gârbovan- că o concediază abuziv pe contabila şefă Mariana Hudişteanu, cea care în ultimul an a asigurat interimatul conducerii Teatrului Sică Allexandrescu.
Doamna Chelbea este fericită că pentru câteva luni este interimară şi - cine ştie? - contează pe faptul că penalul Scripcaru va aranja în aşa fel lucrurile încât o va face directoare cu acte în regulă. Ştim cu toţii că nu mai are mult respectiva doamnă şi iese la pensie cu o pensie ceva mai bunicică dacă prin astfel de aranjamente şi servicii imunde va dobândi un post pentru care a dovedit deja cu vârf şi îndesat că nu are nici o chemare. Dimpotrivă. Că e contraindicată. Că e de o toxicitate fără cusur.
Îi stau alături câţiva anarho-sindicalişti, câteva îngrijitoare, cel care rupe bilete, doi-trei actori de mâna a doua şi a treia, printre care un ins ce are reputaţia proastă de a nu se fi prezentat la un spectacol programat într-un festival numai şi numai fiindcă avea de filmat o reclamă la nu ştiu ce sortiment de bere făcând de râsul lumii Teatrul pe al cărui bun renume pretinde acum că l-ar apăra.
După ce i-a aruncat în stradă pe Marius Cordoş, pe Maria Gârbovan, după ce un foarte bun tânăr actor precum Claudiu Mihail a demisionat din scârbă, doamna Viorica Geantă-Chelbea şi acoliţii ei vor să ne convingă că situaţia ar fi intrat în normalitate. Pun într-o veselie crudă de neoameni de o ediţie încropită, risipă de bani în lege, a Festivalului de dramaturgie contemporană. Aruncând într-un total derizoriu o manifestare de cultură teatrală cu tradiţie. Uitând că festival înseamnă sărbătoare şi nu marcarea unei îngropăciuni în care doamna Chelbea pare să se fi autodistribuit în rol de cioclu principal Alături de primarul de toată jena, Scripcaru, insul cu veleităţi de criminal cultural.
Da. Cine se aseamănă se adună. Iar vechii poveşti de dragoste cu Andra Cantuniari în care a jucat cândva, doamna Geantă Chelbea îi opune în aceste zile o formă dizgraţioasă a piesei E doar sfârşitul lumii. În care ea şi sigisbeii ei îşi asumă roluri de gropar.