„Vara magică“...

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

...a readus magia muzicii enesciene împreună cu sunetele primei Rapsodii în la major, într-o nouă haină timbral-sonoră! În adevăr, celebra Rapsodie enesciană a putut fi audiată la Ateneul Român, săptămâna trecută, într-o nouă înveşmântare instrumentală, una cu totul captivantă, imaginativă, strălucitoare; ...în cadrul recitalului cameral oferit de formaţia RaRo.

Succesul a fost mare! Pe bună dreptate. Valoarea aranjamentului este indiscutabilă. Dar şi calitatea interpretării, entuziasmul contaminant al membrilor formaţiei. RaRo este ansamblul care de ani buni cultivă valorile autentice ale cântului cameral în ce priveşte consistenţa comunicării artistice, cultura stilistică, profesionalismul. Este drept, prima Rapsodie enesciană cunoaşte mai multe întruchipări sonore; cea mai cunoscută, devenită celebră, este desigur cea originală, pentru orchestră. Enescu însuşi a imaginat ulterior o versiune pentru pian solo; există şi o altă versiune destinată formaţiei compusă din două piane. Indiscutabil, în afara versiunii originale, cea care pune în evidenţiază valorile timbrale inerente materialului tematic, cea actuală pentru cvartet de coarde cu pian este cea mai reuşită. O datorăm compozitorului austriac Tomas Waly. Este în adevăr o versiune importantă dar fiind faptul că portretizează cu suculentă imaginaţie coloritul timbral original al muzicii şi de asemenea reuşeşte a sugera intervenţiile solistice, dialogurile dintre grupul instrumental restrâns, de tip taraf, şi cel extins existent în partitura orchestrală. Pe aceeaşi direcţie a unei muzici accesibile, programul a mai inclus o agreabilă Barcarolă a romanticului francez Camille Saint-Saëns, lucrare cu totul inedită publicului actual de concert, o partitură bine aranjată şi aceasta pentru a intra în repertoriul formaţiei.

Valorile importante ale acesteia au fost relevate pe parcursul celor două lucrări ce aparţin repertoriului tradiţional anume Cvartetul cu pian în sol minor, lucrare a maturităţii mozartiene, şi de asemenea primul Cvartet cu pian în do minor de Gabriel Fauré; mă refer la coeziunea formaţiei, la cultul efectiv al sonorităţilor ataşate sensului muzicii, stilului; aspect relevant pe parcursul realizarii celor două lucrări. Experienţa cântului într-o formaţie în bună parte stabilă, este evidentă; inclusiv în cazul componenţei actuale ce-i include pe violonistul Erik Schumann, violistul Razvan Popovici, violoncelistul Justus Grimm, de asemenea pe pianista Diana Ketler, muzician ce probeaza o poziţionare pe cât de fermă pe atât de înţeleaptă în constituirea specificului acestui ansamblu.

Concertele festivalului Vara Magică sunt în desfăşurare. Îi ascultăm astăzi, miercuri seara, tot la Ateneul Român, pe soprana Rodica Vică şi ansamblul de muzica barocă I Ludici Ensemble; anterior au putut fi audiaţi violonistul Alexandru Tomescu, formaţia de percuţionişti Wave, Orchestra Română de Tineret codusă de dirijorul Cristian Mandeal. Programări dintre cele mai atrăgătoare sunt făcute şi pentru luna august. In mod cert, fundaţia Lanto Communication, directorul acesteia, domnul Dorin Ioniţă, continuă o nobilă misiune privind susţinerea estivală a unui program muzical artistic al cărui nivel rivalizeaza cu cel al instituţiilor tradiţionale de la noi; conform principiului mai putin dar foarte bun ! Aflată la a VI-a ediţie concertele susţinute în cadrul programului Vara Magică se constituie deja într-o veritabilă tradiţie. Primăria Generală a capitalei a înţeles acest lucru; începând cu actuala ediţie susţine cu anume consistenţă programele muzicale estivale de la Atheneul Român.

ANSAMBLUL RaRo - Erik Schumann v, Razvan Popovici – v.la,

Justus Grimm – cello, Diana Ketler - pian

Program: 

Mozart        - Cvartet cu pian in sol minor kv  478
Saint-Seans - Barcarole pentru cvartet cu pian
Enescu        - Rapsodia Romana nr 1

Aranjament pentru cvartet cu pian de Tomas Waly
Faure          - Cvartet cu pian nr 1 in do minor

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite