Orchestra Română de Tineret, dirijată de Cristian Mandeal, la Expo Milano 2015
0
Lume multă s-a perindat de dimineaţă până seara la pavilionul României de Ziua Naţională la Expo Milano 2015. În apropiere de acesta, se afla şi sala Auditorium, unde s-a desfăşurat pe 29 iulie concertul Orchestrei Române de Tineret dirijată de Cristian Mandeal.
Prezenţa publicului la momentul central al zilei din punct de vedere cultural nu a fost dificil de obţinut. Un spaţiu mai puţin obişnuit pentru un concert, mai potrivit ca atmosferă pentru un spectacol în aer liber, Auditorium Expo 2015, a găzduit Orchestra Română de Tineret cu un program adaptat acestei situaţii.
Dacă în urmă cu două săptămâni au interpretat Simfonia I de Mahler, la Toblach, în Italia, iată-i acum pe membrii Orchestrei Române de Tineret într-un program cât se poate de accesibil, cuprinzând arii şi uverturi din opere încadrate de două lucrări româneşti reprezentative: Trei dansuri româneşti de Rogalski şi Rapsodia I de Enescu.
Succesul a fost pe măsură, soprana Anita Hartig – pe care publicul din România nu a avut ocazia să o vadă prea des în ultimul timp, deoarece evoluează mai mult pe marile scene ale lumii – încântând publicul prezent cu arii de Puccini, Gounod sau Delibes, în care a pus în evidenţă o voce cu totul şi cu totul specială, condusă cu o inteligenţă muzicală aparte, o voce pe care sperăm să o auzim cât de curând şi pe scenele din România.

Proiectul iniţiat de violoncelistul şi profesorul Marin Cazacu în anul 2008 traversează un moment fast, în care cu îndreptăţire se culeg roadele continuităţii. Deşi aflată în permanenţă sub semnul vremurilor, Orchestra Română de Tineret condusă şi formată artistic de dirijorul Cristian Mandeal reprezintă de acum o entitate artistică cu personalitate distinctă, capabilă să facă faţă unor solicitări artistice şi organizatorice diverse şi pe care te poţi baza că – în ciuda tinereţii membrilor săi – nu îşi dezminte renumele.

Cele două recente incursiuni italiene au fost apropiate în timp şi foarte diferite, atât din punctul de vedere al repertoriului, cât şi al rolului pe care orchestra a trebuit să şi-l asume. La Festivalul Internaţional Mahler de la Toblach tinerii muzicieni conduşi de Cristian Mandeal aveau misiunea de a convinge un public cunoscător cu un repertoriu care reprezintă o provocare pentru orice mare orchestră a lumii, în timp ce la Expoziţia mondială de la Milano prima condiţie era aceea de a reprezenta România într-un spaţiu de concert de conjunctură – multifuncţional – şi în faţa unui public imprevizibil, neomogen, într-o convenţie de concert oarecum atipică. A fost un adevărat test al maturităţii, pe care muzicienii Orchestrei Române de Tineret l-au susţinut cu brio, demonstrând un orgoliu artistic care îi defineşte tot mai mult. Şi anume acela de a fi la înălţime fiecare în parte şi toţi împreună, la potenţial artistic maxim, de fiecare dată.

Aşa cum ne-a obişnuit, Orchestra Română de Tineret a oferit nu mai puţin de trei bisuri sub bagheta lui Cristian Mandeal, seara bucurându-se de un succes deosebit, aşa cum se aşteptau organizatorii atunci când i-au invitat. La realizarea acestui concert, în afară de Ministerul de Externe au contribuit Ministerul Culturii, Institutul Cultural Român, Lanto Communication. Am văzut la acest concert reprezentanţi ai autorităţilor române şi italiene, ai corpului diplomatic, membri ai comunităţilor de afaceri din cele două ţări, dar si ai numeroasei comunităţi româneşti din Italia.

Fără îndoială că prezentul şi mai ales viitorul acestor muzicieni, tineri şi foarte tineri artişti, luat în fiecare în parte, nu arată ca o grădină a Edenului. Ei toţi sunt o dovadă a faptului că ziua de mâine poate fi abordată în diferite moduri. Cu voinţă şi modestie, cei mai mulţi dintre cei care fac parte azi din această orchestră au ales varianta de a nu aştepta ziua de mâine, ci de a o întâmpina cu încrederea pe care o dă un background artistic tot mai bogat şi prestigios de la un proiect la altul.