Francesca Dego şi muzica lui Ermanno Wolf-Ferrari

Voi începe cu Francesca Dego, pentru că despre ea s-a auzit atât de puţin în România, deşi a cântat în stagiunea Orchestrei Filarmonicii din Bacău, la un moment dat. Este o violonistă tânără, foarte talentată, cu o tehnică foarte bine pusă la punct; nu în ultimul rând, este o femeie frumoasă, care a devenit ambasadoarea brandului Versace, prima muziciană din lumea muzicii clasice care colaborează cu această casă de modă.

Ascensiunea Francescăi Dego a început în 2008, când a ajuns în finala Concursului Nicolo Paganini de la Genova, unul dintre cele mai dificile din lume – era prima muziciană italiană care reuşea această performanţă din 1961 până în acel moment. În 2014, a fost invitată să cânte în deschiderea Cupei Mondiale de fotbal din Brazilia. În 2012, Francesca Dego a semnat un contract de exclusivitate cu Deutsche Grammophon, care i-a publicat două discuri de recital; în 27 octombrie 2017 a apărut şi primul disc cu concerte al Francescăi Dego, cu o alegere repertorială surprinzătoare: Concertul în Re major pentru vioară şi orchestră de Ermanno Wolf Ferrari şi Concertul nr.1 de Nicolo Paganini, ambele, înregistrate alături de City of Birmingham Symphony Orchestra, condusă de Daniele Rustioni, nimeni altul decât soţul Francescăi Dego, el însuşi un tânăr dirijor de 33 ani cu o carieră internaţională în ascensiune – a fost deja invitat să dirijeze spectacole de operă la Teatrul Metropolitan din New York.

Concertul lui Ermanno Wolf Ferrari a fost scris în anul 1943 – partitură cu scriitură neo-clasică pe care ar merita să o auzim mai des interpretată în programele concertelor. Este însă o partitură foarte dificilă: Ermanno Wolf Ferrari a scris-o pentru o violonistă americană care făcuse vâlvă în anii treizeci ai secolului XX, Guila Bustabo, de care Wolf Ferrari se pare că a fost îndrăgostit. Ermanno Wolf Ferrari, născut în 1876, avea 67 ani în 1943 – avea să se stingă din viaţă în 1948, în acelaşi oraş unde s-a şi născut: Veneţia. Concertul său pentru vioară şi orchestră este singura lucrare instrumentală care încă i se mai cântă; partea consistentă a creaţiei sale este însă reprezentată de opere.

De-abia în martie 2017, Concertul pentru vioară şi orchestră de Ermanno Wolf Ferrari a fost interpretat în premieră în Marea Britanie, într-un concert susţinut de Francesca Dego şi City of Birmingham Symphony Orchestra, dirijor Daniele Rustione: este exact înregistrarea pe care o putem asculta pe discul apărut în 27 octombrie. O interpretare a cărei calitate a fost aplaudată de criticii britanici, foarte sigură tehnic şi foarte sensibilă, cu o violonistă solistă cu o autentică statură de vedetă. Calităţi pe care le descoperim şi în interpretarea Concertului nr.1 de Paganini, o partitură de asemenea foarte dificilă tehnic, pe care însă Francesca Dego o stăpâneşte suveran, secondată de o orchestră foarte atentă şi maleabilă, condusă de un talentat dirijor.

Discul Francescăi Dego poate fi ascultat oricând pe site-ul proiectului Discurile anului 2017.

„Păstrăvul“ cu Anne Sophie Mutter şi Daniil Trifonov

În 3 noiembrie, casa Deutsche Grammophon a lansat un disc care mizează pe două dintre vedetele sale: violonista Anne Sophie Mutter şi pianistul Daniil Trifonov, doi muzicieni cu vârste şi experienţe diferite. Mutter şi-a sărbătorit 40 de ani de carieră la cel mai înalt nivel, Daniil Trifonov a împlinit 26 ani şi este unul dintre cei mai căutaţi pianişti ai momentului.

Când o vezi pe scenă – aşa cum au avut ocazii şi spectatorii bucureşteni ai festivalului Enescu de anul acesta – dominând scena, aproape nu-ţi poţi închipui că această femeie care pare rece este implicată în atâtea proiecte umanitare sau care îşi propun să-i ajute pe tinerii muzicieni. Mutter a înfiinţat în anul 1997 o fundaţie care oferă burse tinerilor muzicieni; 30 de artişti au beneficiat până acum de ajutorul Fundaţiei Mutter, constând nu numai în ajutor financiar, ci şi concerte alături de celebra violonistă. Trei dintre ei sunt şi protagonişti pe acest disc lansat pe 3 noiembrie: violista sud-coreeană Hwayoon Lee, violoncelistul german Maximilian Hornung şi contrabasistul Roman Patkolo.

Cei cinci s-au reunit în iunie 2017 pentru a înregistra o celebră lucrare din repertoriul cameral: „Cvintetul Păstrăvul“ de Franz Schubert. Anne Sophie Mutter şi Daniil Trifonov au o deosebită apreciere pentru muzica de cameră, gen în care s-au scris mari capodopere clasice şi romantice şi care este – şi sunt de acord cu ei – cel mai emoţional dintre genurile muzicii clasice. „Emoţiile nu pot fi gri“ – spune Anne Sophie Mutter în materialul video care însoţeşte lansarea acestui disc. Aşa că „Păstrăvul“ lor este foarte colorat, într-un tempo alert (toate cele 5 părţi sunt cântate mai repede decât în alte versiuni), strălucitor, altfel. Cu mult bun gust, altfel.

Pentru partea a doua a CD-ului, avem o altă lume schubertiană: o lucrare foarte puţin cunoscută, Notturno pentru vioară, violoncel şi pian, şi două transcripţii pentru vioară şi pian după două celebre lieduri de Schubert: Standchen şi Ave Maria. Interpretarea acestor din urmă două piese demonstrează ce se întâmplă când doi muzicieni introvertiţi – Anne Sophie Mutter şi Daniil Trifonov - se întâlnesc, pentru a comunica prin muzică: emoţie, dramatism, colaborare empatică. Admirabil!

Discul poate fi ascultat la Radio România Muzical duminică, 26 noiembrie, de la ora 13.05. Sau oricând pe site-ul proiectului Discurile anului 2017