Afacerea prin care românii „au curăţat“ Ungaria de maşinile Dacia. Cum s-au întors în România autoturismele exportate în timpul comunismului

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Ungaria a fost una dintre ţările care au importat maşini fabricate la Uzina de Autoturisme Piteşti pe vremea lui Ceauşescu. După schimbarea de regim, proprietarii de Dacii din ţara vecină le-au revândut românilor.

La sfârşitul anilor ’80, începutul anilor ’90, pe străzile din Ungaria se putea vedea numeroase mărci de maşini fabricate în Est. Pe lângă Lada, Skoda, Wartburg, Volga, Polski Fiat sau Trabant, şi-a făcut loc şi tradiţionala maşină românească Dacia. Ungaria a fost una dintre ţările care au importat maşini fabricate la Uzina de Autoturisme Piteşti, pe vremea lui Ceauşescu. 

Primele maşini Dacia au ajuns în Ungaria în anul 1973, însă numărul lor era foarte scăzut. Cererea de maşini a tot crescut. În 1988, 360.000 de maghiari erau în aşteptarea unei maşini pentru care au făcut comandă, în condiţiile în care în acel an Ungaria a importat doar 124.000 de autoturisme. Autorităţile au căutat să rezolve problema printr-un contract masiv cu Dacia.
 

Ungurii au importat masiv Dacia TX Break (fabricată din 1987), la preţ de dumping. Se ştie că fabricile din România au practicat dumpingul (practică ilegală) pentru a pătrunde pe o piaţa externă, ca atare preţurile erau mai mici decât pe piaţa internă. 

Aşadar, Dacia Combi era o maşină ieftină, care costa 171.000 de forinţi, în condiţiile în care Lada 1300 S ajungea la 199.000 de forinţi, iar o Skoda 120 L costa 176.000 de forinţi. Sub acest preţul unei Dacii era doar Trabantul Limusin, care costa 91.000 de forinţi.

Subiect de glume şi în Ungaria

Dacia TX Break era o maşină făcută pentru export, ca atare avea şi o calitate superioară faţă de maşinilor care ajungeau la români.

Cu toate acestea, Dacia a ajuns să fie în Ungaria, ca de altfel şi în România, subiect de umor şi glume, datorită calităţii ei slabe şi a numeroaselor probleme cu care se confruntau proprietarii ei.

După schimbarea de regim, când în Ungaria au început să fie aduse maşini occidentale (cu câţiva ani mai repede decât în România), maghiarii au scăpat rapid de Dacii, chiar dacă nu erau foarte bătrâne. Cine au fost cumpărătorii? Românii! Au fost câţiva ani în care s-a făcut o veritabilă afacere prin aducerea în ţară a Daciilor de export. S-a făcut practic un reimport.

Timişoreanul Arpad G. este unul unul dintre cei care şi-a cumpărat Dacia din Ungaria. 

„Prima mea maşină era o Dacie, cumpărată în 1992. Imediat după ce am obţinut permisul, m-am dus în Ungaria şi mi-am cumpărat o Dacie 1300 Combi, din Gyor. Era un loc unde erau expuse la vânzare zeci de maşini second-hand. Am dat pe ea 1.600 de mărci, dacă ţin bine minte. În folclorul urban se spunea că sunt fabricate pentru export, sunt mult mai bune. Când am cumpărat maşina, avea cam patru ani. Am ţinut-o până în 1998. Nu am avut probeme mari, doar la aripi a început să ruginească. Asta era cea mai mare boală la ea. La acea vreme se spunea că pentru România, Dacia e cea mai potrivită maşină. Nici carburanţii nu erau foarte curaţi la noi, până şi suspensia era mult mai potrivită pentru drumurile noastre, cu găuri şi gropi“, a declarat Arpad.

Afacerea cu recuperarea TVA-ului

Pe lângă faptul că era o maşină făcută pentru export, ca atare mai bună, a mai existat un avantaj pentru românii care aducea Daciile din Ungaria. Cumpărătorii aveau posibilitatea să recupereze de la unguri TVA-ul. Aşa că puteau avea o maşină cu o vechime de patru-cinci ani, la un preţ bunicel. 
 

image

După ce a cumpărat maşina, Arpad a început să ofere consiliere prietenilor şi cunoscuţilor, despre cum pot cumpăra avantajos o Dacia din Ungaria.
 

„Idea era, că pentru a aduce Dacia în România nu trebuia să plăteşti vamă, maşina fiind fabricată în România. Dar avand în vedere, că cel care a cumpărat maşina în Ungaria a plătit şi vama, tu aveai dreptul să ceri înapoi de la statul maghiar TVA-ul raportat la preţul cu care ai cumpărat maşina. De aici ai avut avantajul de a scădea câteva procente bune din preţ. Acum nu prea mai suntem obişnuiţi cu vama, dar pe vremea acea încă era. După ce ţi-ai adus maşina acasă, ai înmatriculat-o în România, te putea întoarce în Ungaria să ceri înapoi banii de TVA. Noi am ştiut acest lucru, am putut să-i sfătuim şi pe alţii, unde trebuie să se ducă, ce acte le trebuie, ce hârtii trebuie să completeze etc.. Am fost foarte bine documentat în privinţa procedurilor legale, cum să faci să ieşi cel mai bine. Mai mult, împreună cu o colegă de la Timişoara, am înfiinţat o firmă de consultanţă pentru a da sfaturi şi să facem şi bani din asta. Am şi făcut firma, dar ţin minte că nu am mai făcut nimic cu ea“, a explicat Arpad.

image

Interesant este că după foarte mulţi ani, marca Dacia (chiar dacă este fabricată de Renault) a devenit din nou la modă în Ungaria, având un raport bun preţ-calitate. Noul Dacia Duster este astăzi în TOP 3 al preferinţelor ungurilor.

Timişoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite